۲۵ اسفند ۱۳۸۸، ۰:۰۱
کد خبر: 9671369
T T
۰ نفر

اختصاصی

۲۵ اسفند ۱۳۸۸، ۰:۰۱
کد خبر: 9671369
اختصاصی رامین: دست کم با 350 رسانه نشست هم اندیشی داشته ایم # خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/12/25 فرهنگی.مصاحبه.دکتر رامین تهران- معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنک و ارشاد اسلامی در گفت و گو با ایرنا گفت: جلسات هم اندیشی و هم گرایی و مفاهمه میان معاونت مطبوعاتی و اهالی رسانه در طول 4 ماه و نیم گذشته حداقل برای 350 نشریه میسر شده که این دیدارها به صورت دو جانبه، چند جانبه و جمعی انجام گرفته است. دکتر رامین معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنک و ارشاد اسلامی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا ضمن تبیین فعالیتهای این معاونت در روزهای پایان سال، درباره برنامه های سال آینده توضیحاتی ارائه داد. این گفت و گو در حالی صورت گرفت که امروز آخرین نشست هم اندیشی با اهالی رسانه، با حضور وزیر فرهنک و ارشاد اسلامی برگزار شد. متن کامل این گفت وگوی تفصیلی به شرح زیر است: ایرنا: روزهای پایانی سال در معاونت مطبوعاتی چگونه می گذرد و در روزهای پایانی سال اول حضورتان در این معاونت چه اولویتها و اهدافی را پیگیری می کنید؟ رامین: گرچه سال کاری بنده بیش از 4 ماه و نیم طول نکشیده اما در پایان سال 1388 دغدغه های اصلی اهالی مطبوعات و رسانه ها را پی گرفته ایم. یکی از این ها تقدیر و تشکر از اهالی رسانه است. در نشستی که امروز سه شنبه 25 اسفندماه با حضور مدیران مسئول، سردبیران و برگزیدگان مطبوعات و خبرگزاری ها برگزار شد، به مناسبت عملکرد مثبت آنها در دهه فجر امسال، ما به 10 نفر از برترین خبرنگاران، عکاسان، سردبیران و مدیران مسئول، سفر حج عمره اهدا کردیم و نیز هدایای نقدی و تقدیرنامه هایی از جانب وزیر محترم فرهنک و ارشاد اسلامی تقدیم شد. همچنین در روزهای پایانی سال نشست های فکری با اهالی رسانه های اجتماعی که معروف به نشریات زرد هستند داشتیم. البته ما این تعبیر را برای هیچ نشریه ای در کشورمان نمی پسندیم. ایرنا: در مجموع از نظر کمی چه بخشی از جامعه مطبوعاتی درگیر این هم اندیشی ها بوده است ؟ رامین: روی هم رفته، جلسات هم اندیشی و هم گرایی و مفاهمه میان معاونت مطبوعاتی و اهالی رسانه در طول 4 ماه و نیم گذشته حداقل برای 350 نشریه میسر شده که این دیدارها به صورت دو جانبه، چند جانبه و جمعی انجام گرفته است. برگزاری نشست بررسی استراتژی رسانه های داخلی در برابر جنک نرم غرب که در تالار همایش های صدا و سیما برگزار شد یکی از این موارد بود. همچنین تشکیل کارگروه های تخصصی با مجموعه هایی از دانشگاهیان و حوزویان برای رصد و بررسی محتوایی نشریات گوناگون از جمله کارهایی است که در 4 ماه گذشته انجام شده است. این کارگروه های تخصصی در زمینه های فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، سیاسی، اقتصادی و بین الملل تشکیل شده است. ایرنا: در برنامه های سال آینده چه رویکردها و اهدافی را دنبال می کنید؟ رامین: ما برای سال آینده بیش از 10 نشست سراسری برای خانواده بزرک مطبوعات با موضوعات مبتلابه و معتنابه طراحی کرده ایم که این از نیازهای جدی عرصه رسانه به شمار می آید. در سال آینده نیز در راستای رشد و تعالی عملکرد سازنده رسانه ها، نشست های مشترکی میان کارگروه های تخصصی رصد و بررسی محتوایی نشریات با اهالی رسانه به مثابه آموزش ضمن خدمت برگزار خواهد شد. تعیین هیات های برگزیده از میان اهالی رسانه و اعزام آنها به کشورهای مختلف جهان به ویژه به کشورهای همجوار و جهان اسلام از اولویت های کاری معاونت مطبوعاتی در سال آینده خواهد بود. ایرنا: چندی پیش بحث بیمه خبرنگاران نشریات توقیفی را مطرح کردید. آیا شما معتقدید از سوی مدیریت نشریات به خبرنگاران، شرایط نامناسبی تحمیل می شود؟ رامین: یکی از دغدغه هایی که طی ماه های اخیر به شدت ذهن ما را مشغول کرده وضعیت نامناسب برخی همکاران مطبوعاتی در رسانه هاست. نظام اسلامی با صدور مجوز و اعتماد به یک نفر به نام صاحب امتیاز زمینه فعالیت یک نشریه را فراهم می کند و آن شخص براساس این مجوز فعالیت مطبوعاتی خود را مشروعیت می بخشد و عده ای از افراد مستعد و زحمتکش را به خدمت می گیرد و به کار رسانه ای و مطبوعاتی می پردازد اما متاسفانه در مواردی مشاهده شده که صاحب امتیاز و مدیرمسئول همکاران خود را به نحو شایسته ای مورد حمایت مادی و معنوی قرار نمی دهد. این در حالیست که طبق ماده 46 قانون مطبوعات: صاحب امتیاز و مدیرمسئول موظفند تمامی کارکنان نشریه را بیمه کنند تا در صورتی که به حکم دادگاه یا رای هیات نظارت یا به هر دلیل دیگر نشریه تعطیل گردید تا زمان اشتغال مجدد طبق مقررات قانون کار حقوق قانونی آنان پرداخت شود. همچنین اگر روزنامه نگاران شاغل در نشریات توقیف شده، فاقد پوشش بیمه ای از سوی کارفرمای خود باشند، می توانند با ارایه درخواست خود به اداره کل مطبوعات از طریق صندوق حمایت از هنرمندان، نویسندگان و روزنامه نگاران تحت پوشش بیمه ای قرار بگیرند. نظام اسلامی خود را متولی تک تک افرادی که در مطبوعات کار رسانه ای انجام می دهند، می داند و حفظ حقوق مادی و معنوی اهالی رسانه را جزء مسئولیت های معاونت مطبوعاتی به شمار آورده است. ایرنا: حضرتعالی از رسانه ها خواسته بودید بیلان مالی سالانه خود را ارایه دهند. درباره مبنای قانونی این بحث توضیح دهید. فکر می کنید این درخواست تا چه اندازه با پاسخ مثبت رسانه ها مواجه خواهد شد؟ رامین: طبق ماده 20 قانون مطبوعات روزنامه ها و مجلات کشور موظف هستند بیلان سالانه درآمد و مخارج خود را به وزارت فرهنک و ارشاد اسلامی ارسال کنند و این وزارتخانه هر وقت لازم بداند دفاتر مالی موسسات را بازرسی می نماید. طبق اعلام قبلی ما از نشریات کشور خواسته شد که بیلان سالانه سال 1387 را تا تاریخ 25 اسفندماه جاری یعنی امروز و نیز بیلان مربوط به سال 1388 را در اسرع وقت به معاونت مطبوعاتی ارسال کند. از سوی دیگر طبق ماده 35 قانون مطبوعات تخلف از این قانون جرم است و براین اساس ما موظفیم پرونده مطبوعاتی که بیلان مالی خود را ارایه ندهند را به دادستانی بفرستیم. ایرنا: آقای رامین عمده فعالیت هایی که تا کنون در دوره مدیریتی حضرتعالی در معاونت مطبوعاتی صورت گرفته همواره با این پرسش انتقادی مواجه بوده که چرا رویکردی عمدتا سلبی بر آن حاکم است و به صورت ایجابی فعالیت عمده ای صورت نگرفته ؟ به عنوان مثال منظور از فعالیتهای ایجابی، تحول در نیروی انسانی رسانه ها و تاسیس نشریات موفق پرتیراژ و ارزشی در کشور است. رامین: ما ضمن تقویت جریانات ارزشی به همه مطبوعات و رسانه هایی که رسالت مطبوعاتی خود را به شایستگی انجام می دهند، از حقوق بیت المال در قالب یارانه و آگهی های دولتی با همه ظرفیت های موجود حمایت می کنیم، ایجاد ارتباط میان اهالی فکر و فرهنک در حوزه های علمیه و دانشگاه ها با اهالی رسانه جزو برنامه هایی است که از ابتدای ورود ما به این معاونت پیگیری شده و آن را دنبال می کنیم. تلاش برای حمایت و تسهیل ورود عناصر ارزشمند فکری با نگاه جهان شمول اسلامی به عرصه مطبوعات و تسهیل فعالیت رسانه ای آنها جزو برنامه های قطعی ماست. برنامه ریزی برای ارتقای ضریب نفوذ رسانه ها یکی از کار ویژه های معاونت مطبوعاتی است که ما با پالایش فضای رسانه ها و اعتمادسازی در محیط رسانه ای زمینه حضور اندیشمندان و صاحبان فکر و فرهنک را فراهم می کنیم. اعزام جوانان مستعد رسانه ای به کشورهای دیگر و یا دعوت از رسانه های اسلام گرا و ارزشمدار کشورهای مختلف به ایران برای ایجاد تعامل دو جانبه و چند جانبه و همچنین تجربه آموزی برای رسانه های داخلی را با جدیت دنبال می کنیم. انتظار ما این است که در سال آینده برای راه اندازی نشریات ملی و فراملی با تیراژ بسیار بالا، با اعلام آمادگی ما از افراد حرفه ای و با تجربه رسانه ها و کمک صاحبنظرانی که گنجینه های عظیم فکری و فرهنگی اسلام و ایران را در اختیار دارند، بهره مند شده و به سمت تاسیس این گونه نشریات حرکت کنیم. فرهنگی/ 9132/
۰ نفر