۳۱ فروردین ۱۳۸۸، ۰:۰۱
کد خبر: 9646484
T T
۰ نفر

مدیر تولید ،سوژه تازه اصحاب تئاتر

۳۱ فروردین ۱۳۸۸، ۰:۰۱
کد خبر: 9646484
مدیر تولید ،سوژه تازه اصحاب تئاتر # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/01/31 فرهنگی.تئاتر.تئاتر.تئاتر مسئله حضور مدیر تولید در عرصه اجرایی هنر نمایش از جمله مسائلی است که به تازگی حوزه تئاتر را به خود مشغول کرده است چندی قبل نیز در گفت و گو با کارشناسان این موضوع را پیگیری کردیم و در این گزارش نیز به بررسی دیدگاه های برخی دیگر می پردازیم. اینکه اصولا حضور شخصی به نام مدیر تولید در روند برنامه ریزی و اجرایی هنر تئاتر نیاز است یا خیر و در صورت نیاز به حضور مدیر تولید باید با چه تعاریفی حضور داشته باشد از جمله سئوالاتی است که کارشناسان عرصه تئاتر کشور به آن پاسخ داده اند هر چند برخی از صاحب نظران دیدگاهای دیگری دارند که می خوانید . استاد هادی مرزبان کارگردان و پبشکسوت عرصه هنرهای نمایشی معتقد است حضور شخصی به نام مدیر تولید در روند برنامه ریزی و اجرای تئاترها بسیار موثر و مثبت است . به اعتقاد وی، مدیر تولید در تئاتر عاملی برای نظم بخشی به فعالیت های اجرایی هنر نمایش است . کارگردان نمایش ملودی شهر بارانی براین باور است که حضور مدیر تولید باعث می شود کارگردان فرصت کافی برای پرداختن به زوایای هنری یک اثر نمایشی را داشته باشد وکم تر درگیر حواشی شود . این مدرس تئاتر گفت: با حضور شخصی به نام مدیر تولید در تئاتر موافقم زیرا با حضور وی کارگردان کمتر درگیر کارهای مالی و اداری می شود و خلاقیت در تولید هنری متبلور می شود . مرزبان افزود: در حال حاضر کارگردان ها به جای اینکه به خلاقیت های هنری خود بپردازند، درگیر مسائل اداری و تهیه مواد ساخت و صحنه و غیره هستند واین به کیفیت اثار ضربه زده است . به اعتقاد این پیشکسوت تئاتر ،اگر شخصی به نام مدیر تولید با وظایف تعریف شده ومشخص در تئاتر حضور یابد باعث رشد کیفی آثار هنری می شود . مرزبان گفت: مدیر تولید باید به انتخاب کارگردان از سوی اداره کل هنرهای نمایشی در عرصه تولید تئاتر حضور یابد و به عنوان یکی از دستیاران کارگردان فعالیت کند . در این بین بهروز غریب پور کارگردان و پیشکسوت عرصه تئاتر کشور معتقد است طرح این دیدگاه در شرایط فعلی سرگرمی جدیدی است که اهل تئاتر با آن مشغول شده اند زیرا تئاتر ما در وضعیت کنونی که ده ها مشکل زیربنایی دارد به مدیر تولید نیازی ندارد . کارگردان نمایش اپرای عروسکی عاشورا گفت: اداره کل هنرهای نمایشی در این سال ها عادت کرده است تا در ابتدای هر سال یک طرح جدید را مطرح سازد و اهل تئاتر را سرگرم کند و این در حالی است که آنها کار خود را می کنند و طرح دیدگاه های اهالی تئاتر چندان مهم نیست . غریب پور افزود: در شرایطی که همه چیز رابطه ای پیش می رود طرح اینگونه مسائل چندان کارشناسی شده نیست . وی گفت: اگر وضعیت پرداخت حق و حقوق اعضای یک گروه ضابطه مند نباشد و یکسال تا دو سال در انتظار دریافت دستمزد باشیم چه فرقی می کند مدیر تولید دوان دوان به دنبال امور باشد یا کارگردان . اما ایوب آقاخانی کارگردان و نویسنده جوان تئاتر کشور معتقد است : حضور مدیر تولید در اجرای تئاتر بسیار مفید است زیرا حداقل بخشی از بی احترامی ها نسبت به کارگردان را کاهش می دهد . این نمایش نامه نویس افزود :به عنوان یک کارگردان تئاتر معتقدم حضور مدیر تولید می تواند در فرآیند تولید اثر نمایشی وبالا بردن کیفیت اثار موثر باشد . وی گفت :کارگردان تئاتر در حال حاضر در گیر موضوعات حاشیه ای می شود که در هیچ کجای دنیا مسئله کارگردانان نیست . آقاخانی اظهار داشت : برای حضور مدیر تولید باید دید آیا تئاتر ما آنقدر ضابطه مند شده است که یک جایگاه جدید را بتواند در خود هضم کند؟. این استاد دانشگاه افزود : آیا تولید به معنی تولید در کشورهای توسعه یافته در مورد تئاتر در ایران نیز معنی خواهد یافت ؟ با اینکه فقط می خواهیم از عنوان مدیر تولید استفاده کنیم وحضورش چندان راهگشا نیست. به اعتقاد وی مدیر تولید می تواند در تئاتر راهگشا باشد،اما کارگردانان باید حداقل یک بار حضور وی را تجربه کنند و سپس نظر قطعی بدهند . آقاخانی گفت: باید به این نکته توجه داشت که هزینه دستمزد مدیر تولید نباید از محل پرداختی های گروه های نمایشی تامین شود بلکه باید انجمن هنرهای نمایشی دستمزد وی را پرداخت کند . عضو کانون کارگردانان خانه تئاتر اظهار داشت: مدیر تولید باید مورد اعتماد کارگردان و انجمن هنرهای نمایشی باشد. به اعتقاد آقا خانی نظر دادن در خصوص حضور یا عدم حضور مدیر تولید در حکم دیکته ای نانوشته است که غلطهای آن مشخص نیست ولی شرح وظایف این مدیر باید با همکاری خانه تئاتر و اداره کل هنرهای نمایشی تعریف شود .
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ