۱۵ فروردین ۱۳۸۸، ۰:۰۱
کد خبر: 9645287
T T
۰ نفر

اخراجی ها و تغییر معیار فروش در سینما

۱۵ فروردین ۱۳۸۸، ۰:۰۱
کد خبر: 9645287
اخراجی ها و تغییر معیار فروش در سینما # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 88/01/15 فرهنگی.سینما.اخراجی ها.اکران رکورد شکنی فیلم اخراجی ها2 به کارگردانی مسعود ده نمکی در اکران نوروزی و گذر از فروش سه میلیاردی، انتظارات جدیدی برای سینماگران در عرصه تولید ، عرضه و نمایش فیلم بوجود آورده است . این میزان فروش با حضور حدود دو میلیون مخاطب در سینماهای کشور ظرف دو هفته تعطیلات نوروز در تاریخ سینمای ایران بی سابقه بوده و اخراجی ها فارغ از مباحث مضمونی و تکنیکی به اثری تاریخ ساز در عرصه سینما بدل شده است این تریلوژی ، کمدی - جنگی تاکنون توانسته در دوقسمت آماده اکران خود حدود پنج میلیارد تومان فروش در اکران و حوزه نمایش خانگی داشته باشد، اقبال مخاطبان از این اثر و سیر صعودی فروش آن در مدتی کوتاه، حاوی نکات بسیاری است. نخست اینکه سینمای ایران فارغ از اسامی پرطمطراق کارگردانان و ژست شبه روشنفکری برخی آثار بیشتر در ظاهر تمایل به هنری بودن دارند تا جذاب و سرگرم کننده ، دوم سینما فارغ از کارکردهای هنری - تکنیکی و محتوایی، عرصه ای برای ارایه سرگرمی به مخاطب است و اخراجی ها از این وجوه برای سرگرم کردن و در عین حال بیان روایت خود برخوردار است. هرچند که در بحث محتوایی - روایی ، کارگردانی و تکنیکی نیز ضعف هایی به این اثر وارد است. به هر حال، اخراجی ها از سوی مخاطب مقبول واقع شده و مخاطبین برای دیدن این اثر حاضر به صرف وقت و هزینه هستند و این ایجاد میل به معنی زنده بودن سینما و شناخت علایق مخاطب برای آمدن به سالنهاست. فروش رویایی اخراجی ها 2 در نوروز امسال بیانگر نیاز سینما به تولید آثار متنوع، جذاب، شاد و در عین حال دارای مفهوم است، چرا که مخاطب سینما دیگر حوصله دیدن آثار کسالت آور، پیچیده و ناتوان در بیان منظور خود را با هر عنوان و نشانی ندارد و تجربه ثابت کرده است که حتی نام های بزرک برای آثار کوچک، مخاطب نمی آفریند. از سویی دیگر تمایل خانواده ها به دیدن اخراجی ها، حاوی این نکته است که واقعیت های جنک با وجود خشونت و مصائب درون آن، می تواند با زبانی طنز نه تنها برای مخاطب باور پذیر باشد بلکه برای آدم های درگیر در رخدادهای آن با گذر زمان برای آیندگان را نیز باور پذیر نماید. اخراجی ها، داستان آدم های متفاوت دوران دفاع مقدس است که شاید کمتر در سینما و تلویزیون به وجود آنها در قصه های جنگی اشاره شده است و می توان گفت که نقش آنها در این رویداد نادیده گرفته شده است، هرچند که آثار مطرحی همچون لیلی با من است پیشتر نقبی به این تیپ افراد در جنک زده است.
فترت ایجاد شده میان تولید و عرضه آثار کمدی جنگی از زمان تولید لیلی با من است تا اخراجی هاو از سویی افول نسبی سینمای دفاع مقدس، این حساسیت را در مخاطب برای دیدن اثری متفاوت، مفرح و در عین حال درونگرا ایجاد کرد و اخراجی ها توانست در دو قسمت اکران شده از این گسست بوجودآمده در گیشه بهره گیرد و با اقبال گسترده مخاطبان روبرو شود. تابو شکنی این کمدی - جنگی در گیشه فروش سینماها، در عین حیرت سینماگران، مسیر جدیدی را برای تولید و عرضه فیلم بویژه در حوزه جنک گشوده است و می تواند سینما را با ظرفیت های نوینی با رونق ایجاد شده در اکران فیلم روبرو سازد. اخراجی ها در عین اینکه نخستین تجربه کارگردان آن در حوزه سینمای بلند به شمار می رود، به دلیل سادگی در روایت، شخصیت پردازی و بهره گیری از چهره های سینمایی و استفاده از طنز کلامی برای مخاطب قابل درک و جذاب است. سینمای ایران، سال 88 را با این فیلم خوب شروع کرد و اکران را با فروش میلیاردی خود و ایجاد هیجان در مخاطب سایر آثار سینمایی حاضر در جدول نمایش سینماها، رونق بخشید.
۰ نفر