۲۳ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9644752
T T
۰ نفر

عروسک ایرانی عمو نوروز رونمایی شد

۲۳ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9644752
عروسک ایرانی عمو نوروز رونمایی شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/12/23 فرهنگی.میراث فرهنگی.گردشگری.عیدانه تهران - عروسک ایرانی عمو نوروز به عنوان نمادی از فرهنگ و آداب و رسوم کهن نوروز عصر سه شنبه با حضور وزیر آموزش و پرورش و مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، حمیدرضا حاجی بابایی وزیر آموزش و پروش در سخنانی گفت: عروسک عمو نوروز تولیدی است که به بخشی از تربیت انسانی ارتباط دارد.
وی افزود: این نماد فرهنگی، زیبایی های یک انسان را به نمایش می گذارد و انسان را متوجه زیبایی و بزرگی او و اهداف بلند خلقت انسان، رهنمون می کند.
حاجی بابایی اظهار داشت: ما باید زیبایی هایی که خداوند در وجود ما قرار داده، شکوفا سازیم و استعدادهای نامحدود انسان را به فعلیت برسانیم.
وی گفت: در این دنیای بزرگ هر کس مشغول به فعلیت رساندن یکی از زیبایی های درونی انسان است اما هنوز ذره ای از استعدادهای نهایی انسان شکوفا نشده است.
حاجی بابایی افزود: مسوولیت خطیر همه ما با هر عنوان و هر مسوولیتی که داریم، نشان دادن این زیبایی ها است.
وی با بیان اینکه کودک و نوجوان از نظر دارا بودن استعداد، انسان هایی کاملی هستند، ادامه داد: همه زیبایی های خلقت در آنها نهاده شده و ما موظف هستیم آنها را به ترتیب شکوفا سازیم.
وزیر آموزش و پرورش گفت: اگر روزی تمامی استعدادهای انسان شکوفا شود، او آیینه تمام نمای خداوند است و هر کس به اندازه ای که خدایی شود، زیبا می شود.
حاجی بابایی اظهار داشت: زیبایی های واقعی آنهایی هستند که در طول عمر انسان رشد کرده و با پیر شدن انسان پیر نمی شوند بلکه کامل تر هم می شوند.
وی با بیان اینکه باید دنیا را به سمتی برد که حرف اول و آخر شان عظمت انسان باشد، افزود: هدف خداوند از خلقت انسان تجلی صفات خداوند در هستی است.
مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در این مراسم با بیان اینکه سنت حسنه نوروز مایه افتخار ما ایرانیان است، گفت: تولید عروسک عمو نوروز حرکتی برای ارج نهادن به آداب و رسوم ایران اسلامی است.
سید صادق رضایی افزود: از آنجایی که معتقدیم هر یک از اقدامات کانون پرورش فکری کودکان باید بر اساس کتاب صورت بگیرد، پیش از تولید عروسک عمو نوروز، کتاب قصه های عمو نوروز را تهیه و منتشر کرده ایم.
رضایی با بیان اینکه تمام مراحل تولید عروسک عمو نوروز از طراحی تا تولید در ایران صورت گرفته است، گفت: از این پس هر نوع سرگرمی که در کانون پرورش فکری تولید شود، ایرانی خواهد بود.
وی ادامه داد: به عنوان یکی از فعالیت های سال آتی کانون، به مدیران مراکز استانی کانون اعلام شده است که دستکم 2 عروسک بومی و شخصیت داستانی و اسطوره ای ایران را به کانون مرکزی اعلام کنند تا تولید آنها در دستور کار شورای اسباب بازی کانون قرار بگیرد.
رضایی اظهار داشت: بر این اساس در سال 1390 بیش از 120 شخصیت عروسکی که در آن بچه ها به اسم و رسم آنها رامی شناسند، به کانون معرفی خواهند شد.
وی ابراز امیدواری کرد که در نوروز سال 1391 حداقل 30 عروسک ایرانی رونمایی و وارد بازار تولید شود.
مدیرعامل کانون پرورش فکری همچنین گفت: در سال آینده عروسک عمو نوروز به کشورهایی که آداب مربوط به نوروز را دارند، فرستاده خواهد شد؟ ضمن آنکه سرگرمی ها و عروسک های دارا و سارا در ایران تولید خواهد شد.
به گفته رضایی، هر کس پژوهشی در مورد عروسک های بومی به کانون ارایه دهد، علاوه بر حمایت از آن پژوهش، در صورت تصویب در شورای اسباب بازی کانون، از حقوق مادی و معنوی برخوردار خواهد شد.
حمیدرضا شاه آبادی معاون تولید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در این مراسم گفت: تولید این عروسک براساس یک نیاز فرهنگی و برای پاسخگویی به این نیاز تولید و به زودی به بازار عرضه می شود.
وی با بیان اینکه تولید این عروسک در ذیل مفهوم مهندسی فرهنگی قابل بررسی است، افزود: این محصول با تلاش همکاران بخش های مختلف کانون و بدست تولیدکنندگان ایرانی تهیه شده است.
معاون تولید کانون با اشاره به اینکه نمی توان هجوم فرهنگ های بیگانه به فرهنگ های مستقل را نادیده گرفت، گفت: مواجهه با فرهنگ های بیگانه نباید به صورت منفعل باشد و باید با رجوع به فرهنگ خودی و داشته های فرهنگی، پایه های فرهنگی را تقویت کرد.
شاه آبادی افزود: یک فرهنگ مهاجم که از رسانه ها کمک می گیرد از ضعف فرهنگ ها برای هجوم استفاده می کند، اما اگر فرهنگی قوی شود دیگر نمی شود آن را مورد هجوم قرار داد.
وی با بیان اینکه تولید عروسک های ایرانی اقدامی منفعلانه و برای مواجهه با فرهنگ های دیگر نیست، گفت: کودکان ما باید درک کنند که مفهوم عمو نوروز چیست تا به این ترتیب از هجوم فرهنگ های دیگر مصون بمانند.
مجید قادری مدیر سرگرمی های سازنده کانون نیز گفت: عروسک در صنعت اسباب بازی، فرهنگی ترین کالا است اما متاسفانه در تعمیم عروسک با رشد شناختی کودکان به خصوص دختربچه ها، از عروسک های خارجی در کشور استفاده می شود.
وی با یادآوری این مطلب که شخصیت عروسک در ساختن شخصیت کودکان بسیار تاثیرگذار است، افزود: بر اساس برآوردهای انجام شده، نیاز عروسکی دختربچه ها از 6 ماهگی تا 12 سالگی دستکم 50 شخصیت عروسکی است و می توان عروسک دارا و سارا و عمو نوروز را از این دست برشمرد.
قادری ابراز امیدواری کرد که برای رساندن دانش فنی و تکنولوژی تولید عروسک به حدنصاب های لازم و رفع این نیاز فرهنگی، حمایت های لازم در این زمینه صورت بگیرد.
در حاشیه برگزاری این مراسم گروه نوروزخوانی از مازندران به اجرای برنامه پرداختند و بخشی از نمایش بی بی گل بهار اجرا شد.
فراهنگ **1834** شماره 067 ساعت 20:49 تمام
۰ نفر