۱۶ اسفند ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9644090
T T
۰ نفر
سامانه ملی هدی، منتشر کننده تصحیحات تعیین موقعیت آنی ماهوارهای در راه است ...............................................................
......
خبرگزاری جمهوری اسلامی 12:58 16/12/1389 تهران -سیستم های تعیین موقعیت و ناوبری ماهواره ای با سرعتی فزاینده در حال گسترش و اصلی ترین آنها جی.پی.اهس و گهلوناس هستند.
در حال حاضر نیز جدیدترین روش، برای تعیین موقعیت و ناوبری ایمن، شیوه ماهواره ای است که در کشورهای پیشرفته اجرایی شده است.
در جمهوری اسلامی ایران نیز در سال های اخیر تعیین موقعیت ماهواره ای رشد چشم گیر داشته و در طرح ها و پروژه های مختلف عمرانی، نقشه برداری و ناوبری مورد استفاده قرار گرفته است.
از مزایای روش تعیین موقعیت و ناوبری ماهواره ای می توان صرفه جویی در هزینه ها، افزایش سرعت در اجرای طرح ها، تعیین موقعیت در سطح وسیع و پوشش سراسری 24 ساعته را نام برد.
اما این روش محدودیت هایی نیز دارد که از جمله آنها می توان به وجود خطاهایی اشاره کرد که دقت را بسیار پایین می آورد.
این امر موجب می شود تا تعیین موقعیت دقیق به صورت آنی امکان پذیر نباشد.
همچنین اختیار هدایت این سیستم ها منحصر به کشورهای سازنده بوده و ممکن است با ایجاد خطای عمدی در سطح کشورهای مصرف کننده باعث بروز لطمات جبران ناپذیر شوند.
اما به دلیل مزایایی که شیوه تعیین موقعیت و ناوبری ماهواره ای دارد نه تنها استفاده از این شیوه برای جمهوری اسلامی ایران امری ضروری است، بلکه باید با استفاده از راهکارهایی عملی بر محدودیت ها و مشکلات موجود فائق آییم.
به منظور بهبود دقت تعیین موقعیت آنی و همچنین کنترل خطاهای عمدی که ممکن است سازندگان این سیستم ها ایجاد کنند، ایجاد شبکه DGPS ملی و در کنار آن شبکه های RTK شهری به منظور کاربردهایی چون نقشه برداری زمینی، هیدروگرافی، کاداستر، جمع آوری داده های GIS ، پیاده سازی سازه ها و ابنیه فنی و ناوبری زمینی، دریایی و هوایی ضروری است.
این درحالی است که سازمان بین المللی هوانوردی غیر نظامی در استانداردها و دستورالعمل های خود کشورهای عضو را به استفاده از سیستم DGPS به منظور امور مختلف پروازی ملزم ساخته است.
جمهوری اسلامی ایران همچنین به منظور ناوبری ایمن دریایی نیز به شبکه DGPS Beacon که شبکه DGPS خلیج فارس نام گرفته ، نیازمنداست تا در پهنه ی آب های نیلگون خلیج فارس و دریای عمان بتوانیم تعیین موقعیت دقیق و ناوبری ایمن را با استفاده از سیستم های ماهواره ای انجام دهیم و تصحیحات مربوط را با نام کهن خلیج فارس تا شعاع 200 کیلومتری از سواحل و جزایر منتشر کنیم.
مهندس "ناصر عبدی" در خصوص این سامانه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت : این سامانه ملی بهبوده دهنده و کنترل کننده دقت موقعیت یابی آنی و ناوبری ماهواره ای است .
وی خاطرنشان کرد:در راه اندازی شبکه DGPS سه بخش اساسی یعنی ایستگاه های مرجع، بخش کنترل و سیستم های مخابراتی نقش دارند.
عبدی افزود: سامانه منتشر کننده تصحیحات تعیین موقعیت آنی ماهواره ای دارای سه فاز فعالیت در خشکی، فعالیت در هواوفضا و فعالیت در دریا است.
کارشناس ارشد سازمان نقشه برداری کشور گفت : فاز اول این سامانه که شامل بخش فعال در خشکی است، در روز مهندسی توسط ریاست جمهوری در تالار وزارت کشور رونمایی شده است و فاز دوم و سوم این سامانه که شامل بخش فعال در دریا و هواوفضاست، در فاز اجرایی و در مرحله ایجاد ایستگاه های مرجع به سر می برد.
به گفته عبدی سامانه منتشر کننده تصحیحات تعیین موقعیت آنی ماهواره ای بناست تا دقت بهتر از یک متر در DGPS و بهتر از 10 سانتیمتر در RTK را حاصل کرده که این سطح از دقت در اجرای پروژه های عمرانی، سازه های دریایی ، کشتیرانی و هواپیمایی ، مطلوب است.
وی در خصوص کاربردهای این طرح گفت: سامانه منتشر کننده تصحیحات تعیین موقعیت آنی ماهواره ای در تعیین موقعیت دقیق آنی، ناوبری زمینی، هوایی و دریایی ایمن، تهیه ی نقشه های شهری و کاداستر بزرگ مقیاس و دقیق و پیاده سازی طرح های مختلف عمرانی کاربرد دارد.
همچنین بومی سازی دانش ایجاد سامانه ملی هدی، تولید نرم افزارهای مربوطه، صرفه جویی ارزی، کاهش هزینه های ملی در خصوص تهیه نقشه و تامین تجهیزات ناوبری و فعالیت های عمرانی و تحقیاتی در کشور از جمله دستاوردهای این طرح است.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه زیر ساخت نرم افزاری این سامانه در داخل کشور تولید شده است، خاطرنشان کرد : این سامانه برای اولین بار در خاور میانه و توسط سازمان نقشه برداری کشور از طریق بومی سازی دانش و انتقال فناوری ایجاد شده است.
وی از آمادگی سازمان نقشه برداری کشور برای صادرکردن خدمات فنی مهندسی در این حوزه به کشورهای دیگر خبر داد.
علمی 9190** 1581**
۰ نفر