۲۵ بهمن ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9642237
T T
۰ نفر

منتقد سینما:

۲۵ بهمن ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9642237
منتقد سینما: سینمای ایران با حضور در بازارهای جهانی،مخاطب خود را بدست می آورد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/11/25 فرهنگی.فجر 89.هنر 89.سینما تهران- عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی، گفت: هر اثر فرهنگی و هنری در سینمای ایران می تواند در صورت عرضه مناسب در بازارهای فیلم و در هر گوشه جهان مخاطب خود را داشته باشد.
علیرضا غفاری روز دوشنبه در حاشیه جشنواره فجر به خبرنگار ایرنا،افزود: کمتر شاهد نقد و ارایه تحلیل مفهومی از آثار سینمایی که وجوه رایج در این عرصه یعنی سرگرمی و اوقات فراغت را در خود دارد، هستیم.
مدیر اسبق روابط عمومی حوزه هنری به رویکرد حوزه نقد در سینما اشاره کرد و یادآورشد: در سینمای ایران به دنبال جزییاتی برای نشانه شناسی هستیم، سپس برای خود ابداعات عجیب و غریبی را در آورده و به تحلیل از آن می پردازیم، کما اینکه در سال های اخیر همه مسایل را از یک سری تفکرات رصد می کنیم.
این منتقد سینمای توضیح داد: برای انتقال مفهوم، باید بسیار توضیح داد و چندین صفحه پا نویس نیاز دارد و سینما هم همین است، ممکن است که تصاوریری که در سینما می بینم تعابیری در ذهن ما ایجاد کند.
غفاری تصریح کرد: هر اثری اگر قابلیت ترجمه مفهومی داشته باشد و حاوی موضوعاتی باشد که به نوعی مسایل روز جهان است، می تواند برای هرجای دنیا و مخاطبی مورد استفاده واقع شود.
وی از نبود آثاری که به موضوع بهداشت جهانی و یا حرکت به سمت ایجاد صلح می پردازد، در گردونه تولید سینماگران انتقاد کرد و گفت: پرداخت به مفاهیمی که دغدغه همگان است می تواند سینما را برای سایرین نیز قابل درک و جذاب کند.
غفاری در عین حال گفت که اگر هنرمندی مجبور باشد برای انتقال منظور خود، اثرش را توضیح دهد، آن دیگر اثر هنری نیست.
منتقد و نویسنده سینما ادامه داد: یک اثر هنری باید جواب خودش را بدهد هرچند که برداشت های مخاطب متفاوت است.
غفاری گفت: سینما یک هنر - صنعت است که از هم جدا نیست، در حال طی کردن مسیر سینما هستیم. سینما در ایران در زمان ناصرالدین شاه وارد شده است و در حال حاضر متاثر از رشد تکنیکال حرکت می کند.
وی افزود: در سینمای امروز ایران وضعیت فیلمبردای، ثبت تصاویر دیجیتالی و نور، خوب شده است اما در حوزه صداگذاری هنوز ضعیف هستیم و سنتی عمل می شود.
این منتقد سینمایی ابزار امیدواری کرد که همزمان با رشد تکنیکی، شاهد ارتقای مضمونی فیلم های ایرانی باشیم.
فراهنگ 8071** شماره 074 ساعت 17:32 تمام
۰ نفر