۲۴ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9637720
T T
۰ نفر
آیت الله مجتبی تهرانی:امام حسین (ع) به اصلاح ظاهری و باطنی مردم می اندیشید ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/24 فرهنگی.معارف.اخلاق تهران - آیت الله مجبتی تهرانی گفت: امام حسین (ع) قصد داشت تا ضمن ارائه روش رفتاری (اصلاح ظاهری )، بینش درونی (اصلاح باطنی ) نیز به مردم بدهد تا بتوانند حق را از باطل تشخیص دهند و اگر این بینش برای انسان حاصل شود مغرور نخواهد شد و فریب نمی خورد.
به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، این استاد اخلاق سه شنبه شب در جمع عزاداران حسینی گفت: امام حسین (ع) قصد داشت تا مغرورین را آگاه کند. چون جهل منشاء غرور است. یعنی انسان زمانی مغرور می شود که جاهل است. به همین علت آن حضرت در وصیت نامه خود خطاب به برادرش محمد بن حنفیه نوشت که من برای اصلاح امت جدم قیام می کنم و این یعنی امام به اصلاح ظاهری و اصلاح باطنی نظر داشت.
آیت الله تهرانی با بیان این مطلب که روش رفتاری مقدمه بینش درونی است، اضافه کرد: انسان مجموعه ای از قوا همانند غضب، شهوت و عقل است و هرکدام از این قوا وظایف خود را انجام می دهند. مثلا اگر بنا باشد انسان از قوای غضب و شهوت به طور گسترده استفاده کند و مهار و کنترلی بر آنها نداشته باشد مانع قوه عقل می شوند و از تعقل صحیح انسان جلوگیری می کند.
وی افزود: به عبارت دیگر اگر انسان تحت تصرف غضب یا شهوت قرار بگیرد عقلش کار نخواهد کرد و مهاری که در اینجا مطرح است مهار شرعی است. یعنی آداب و احکام ظاهری دین را رعایت کند.
آیت الله تهرانی در ادامه گفت: هر زمانی که انسان به آداب ظاهری دین عمل کرد سر عقل می آید و یکی از آثار آن این است که تقوی برای او ملکه می شود و در اینصورت می تواند بین حق و باطل تشخیص دهد.
وی افزود: به همین دلیل امام حسین (ع) فرمود می خواهم امت را اصلاح کنم.
یعنی در مقابل لاابالی گری ها بایستم و آن را مهار کنم که در اینصورت مردم خودشان می توانند میان حق و باطل تشخیص دهند.
این استاد اخلاق اضافه کرد: علاوه بر جامعه درمورد فرد نیز هر انسانی بخواهد قوه تمییز و تشخیص حق و باطل را داشته باشد، از دیدگاه الهی باید در ابتدا خود را به آداب الهی مودب کند. یعنی واجبات را انجام دهد و از کارهای حرام خودداری کند و آن زمان است که نورانیتی در انسان ایجاد می شود که می تواند حق را از باطل تشخیص دهد.
وی همچنین گفت: بنی امیه در جامعه خفقانی ایجاد کرده بود که هیچ کسی جرات بیان حق را نداشت و امام حسین (ع) فضاشکنی کرد و آن خفقان را از بین برد و لذا بعد از قیام آن حضرت، حرکت ها شروع شد و اگر آن جوشکنی امام نبود این حرکت ها نیز بوجود نمی آمد.
فراهنگ **1003** شماره 009 ساعت 13:02 تمام
۰ نفر