۲۱ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9637496
T T
۰ نفر
مصرف زیاد قهوه احتمال سکته مغزی را دو برابر می کند ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/21 علمی آموزشی.پزشکی.سکته مغزی.قهوه تهران- یک مطالعه که به تازگی انجام شده نشان می دهد نوشیدن قهوه بیش از حد معمول خطر ابتلا به سکته مغزی را دو برابر می کند.
به گزارش ایرنا و به نقل از پایگاه اینترنتی تای ایندین نیوز، کارشناسان در دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون دریافتند افرادی که مقداری کمی قهوه می نوشند یعنی در روز بیشتر از یک فنجان قهوه مصرف نمی کنند اگر مقدار مصرف قهوه خود را به یک یا دو فنجان اضافی افزایش دهند احتمال بروز لخته خونی در مغز آنها دو برابر می شود.
به گزارش ایرنا و به نقل از تای ایندین نیوز، در این مطالعه دیده شد که خطر بالقوه ابتلا به سکته مغزی کشنده در ساعت بعد از مصرف قهوه در بالاترین حد است. پس از دو ساعت اثرات قهوه از بین می رود و خطر ابتلا به سکته مغزی بر طرف می شود.
این نتایج نشان می دهد خطر ابتلا به سکته مغزی به مصرف گاه به گاه میزان نسبتا بالاتر کافئین بستگی دارد که به این ترتیب افرادی که کم قهوه می نوشند آسیب پذیر تر می شوند.
این موضوع می تواند به این دلیل باشد که افرادی که عاشق قهوه هستند و روزی چند فنجان قهوه می نوشند نسبت به اثرات قهوه مانند افزایش فشار خون، سخت شدن سرخرگها و افزایش سطح هورمون نورپینفرین norepinephrine ( هورمون تنش که موجب افزایش آهنگ ضربان قلب می شود)، حساسیت خود را از دست می دهند.
محققان در این مطالعه 400 قربانی سکته مغزی را مورد بررسی قرار دادند و مصرف قهوه هر یک از این افراد را در ساعت قبل از ابتلا به سکته مغزی با مصرف معمول آنها در سال گذشته مقایسه کردند.
در این مطالعه دیده شد که از هر 10 نفر حدود یک تن از آنها کمتر از یک ساعت قبل از ابتلا به سکته مغزی قهوه نوشیده بودند.
به گفته نویسندگان این مطالعه، خطر ابتلا به سکته مغزی در ساعت بعد از مصرف قهوه دو برابر زمانی است که قهوه ای مصرف نشده است.
آنها افزودند : این خطر اساسا به افرادی محدود می شود که مصرف عادی قهوه خود را به یک یا دو فنجان قهوه در روز افزایش می دهند.
علمی 1584**2038** شماره 065 ساعت 15:25 تمام
۰ نفر