۲۱ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9637460
T T
۰ نفر
70 اثر برگزیده در سوگواره پوسترهای عاشورایی به نمایش در می آید ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/21 فرهنگی.هنرهای تجسمی.سایر تهران - دبیر پنجمین سوگواره پوسترهای عاشورایی گفت: از میان یکهزار و 200 اثر ارسالی به دبیرخانه، 70 اثر برگزیده در زمینه پوستر برای نمایش انتخاب شده اند.
احمد آقا قلی زاده روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره این نمایشگاه اظهار داشت: آثار رسیده به دبیرخانه شامل کارهای گرافیکی در زمینه پوستر و با موضوع اصلی عاشورا است، البته این دوره از نمایشگاه شامل دو بخش جنبی با محوریت حضرت زینب (س ) و پایداری بازماندگان واقعه عاشورا و همچنین طراحی کتیبه های عاشورایی نیز شده است.
وی درمورد طراحی کتیبه های عاشورایی عنوان کرد: بمنظور ایجاد تنوع و نوآوری در کتیبه ها و پارچه نوشته هایی از اشعار محتشم و شاعران دینی دیگری که در ایام سوگواری محرم و صفر در تکایا و مساجد سراسر ایران استفاده می شود، مصمم شدیم تا این بخش را نیز به بخش رقابت جشنواره اضافه کنیم.
به گفته دبیر سوگواره پوسترهای عاشورایی، آثار برگزیده این نمایشگاه بصورت رایگان در اختیار شهرداری، مراکز دولتی، صدا و سیما، تکایا و مساجد قرار خواهد گرفت تا به این ترتیب به جای آثار ضعیف و بی محتوا از پوسترهای هنری و قابل توجه استفاده کنند.
این مقام مسوول افزود: آثار این نمایشگاه از 28 آذر تا 9 دی ماه در خانه هنرمندان ایران و نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری روی دیوار می رود و آثار برتر همزمان با روز افتتاحیه انتخاب و معرفی خواهند شد.
آقا قلی زاده درباره تفاوت های این دوره با دوره های قبل بیان داشت: از نظر تعداد آثار، تفاوتی میان این دوره سوگواره و سال های پیش به چشم نمی خورد، اما دوره های اولیه برگزاری این نمایشگاه، آثار ضعیف و کم مایه نیز به دبیرخانه رسید که طی سال های بعد شاهد افزایش کیفی آثار بودیم.
این مقام مسوول، نبود نمونه های مشابه آثار عاشورایی در کشورهای دیگر و نیز لزوم دارا بودن پشتوانه قوی علمی و دینی برای تولید اثر در این گونه هنری را از دشواری های آن برشمرد.
دبیر پنجمین سوگواره پوسترهای عاشورایی با اشاره به لزوم تلفیق امور زیبایی شناختی با مسائل تاریخی و دینی در تهیه پوسترها، خواهان توجه بیشتر هنرمندان به موضوعات دینی و اثرگذار واقعه عاشورا شد.
مهدی سعیدی، مسعود نجابتی و علی وزیریان کار داوری این آثار را به عهده دارند که در نهایت از میان 70 اثر برگزیده در بخش عمومی سه اثر برتر و یک اثر شایسته تقدیر معرفی خواهند شد و در بخش های جنبی نیز یک اثر برتر و سه اثر شایسته تقدیر شناخته می شوند.
فراهنگ ** 9173 ** 1071 شماره 029 ساعت 13:30 تمام
۰ نفر