۱۷ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9637199
T T
۰ نفر
عباسی: نتایج تحقیقات دانشمندان ایرانی نباید در اختیار غرب قرار گیرد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/17 فرهنگی.علمی.عباسی تهران - رئیس مرکز بررسی های دکترینال امنیت بدون مرز با ابراز مخالفت نسبت به وجود شرط انتشار مقالات علمی اساتید ایرانی در ISI برای دریافت ارتقای علمی گفت: نباید نتیجه تحقیقات و دستاوردهای علمی و پژوهشی دانشمندان کشور را در اختیار کشورهای غربی قرار دهیم.
به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، حسن عباسی روز گذشته (سه شنبه ) در سخنرانی خود با موضوع من پاگانیستم (پس هستم !)؟ رهیافتی تاریخی به دکترین هزاره سوم، مبنای دیدگاه برخی بزرگان علوم مختلف در غرب را آموزه های غیرالهی دانست و افزود: ریشه های علوم غربی در عصر پاگانیسم یا کفر کیشی شکل گرفته و در نتیجه میوه های آن نیز حول اصالت ساختن دنیا تولید شده اند.
وی گفت: تا سال 200 پس از میلاد که غرب حاکمیت کلیسا را پذیرفت، دوره پاگانیسم اول غرب است که در این دوره 1200 ساله، فلاسفه و دانشمندان غربی با هدف شناخت ماده اصلی عالم و با نگاهی مادی به مطالعه طبیعت پرداختند.
وی اظهار داشت: در عصر کلیسا که به قرون وسطی شهرت یافته، افراط در توجه به آخرت باعث بی توجهی به دنیای مردم شد و همین امر زمینه را برای دوره رنسانس و عصر دنیاسازی جدید با ماهیت سکولاریزم و با نگاه اصالت دادن به مفاهیم دنیوی شکل گرفت که از این دوره تحت عنوان نئو پاگانیسم یا کفر کیشی جدید یاد می کنند.
رئیس مرکز دکترینال امنیت بدون مرز، دوره کنونی را دوره ترنس مدرنیسم یا مدرنیسم سنتی دانست و گفت: در این دوره، بازگشت به ماوراء و غیب اما از جنبه خرافی و غیر دینی آن صورت می گیرد.
وی افزود: پاگانیسم افلاطونی با مثل شکل گرفت اما پاگانیسم جدید با شش مولفه سوسیالیسم، لیبرالیسم، فمینیسم، تکنوئیزم، اکولوژیسم و داروینیسم ایجاد شد.
عباسی گفت: در حال حاضر با یک سونامی در 2600 رشته علمی با مبنای مادی مواجه هستیم و چالش دانشجویان ما در هزاره سوم حل تعارض فکری میان انگاره های علوم موجود با اعتقادات دینی است زیرا فلسفه غرب ایمان به خدا، غیب، پیامبران، فرشتگان، آخرت و آیات الهی را پیش فرض های غیرقابل اثبات می داند.
وی گفت: راه حل رفع تعارض میان علوم و اعتقادات دینی آن است که در کنار فهم نگاه مادی عالم، هدف آفرینش را نیز درک کنیم و علاوه بر بال علم از بال ایمان نیز برای پرواز استفاده کنیم.
عباسی با اعلام مخالفت نسبت به وجود شرط انتشار مقالات علمی اساتید ایرانی در ISI برای دریافت ارتقای علمی گفت: بررسی های ما نشان داده است که کمتر از پنج در صد مقالات منتشر شده در ISI به فارسی ترجمه شده و در کشور استفاده می شود.
وی افزود: در شرایطی که غرب راه را برای رشد دانشمندان ما در علوم مختلف از جمله موضوع انرژی اتمی بسته و اخیرا با ترور دانشمندان کشور دست به انتقام زده است، آیا رواست که پژوهش های علمی خود را پیش از استفاده در داخل در اختیار غرب قرار دهیم و با بسط علومی که پایه آن کاملا غربی است، در زمین آنها بازی کنیم ؟ وی گفت: پنج کشور انگلوساکسون شاید هیچ نیازی به تولید علم نیز نداشته باشند زیرا اساتید و دانشجویان سایر کشورها مجبورند برای ارتقای علمی خود نتایج پژوهش های خود را در اختیار آنها قرار دهند و آنها بدون هزینه و زحمت از نتایج این تحقیقات استفاده کنند.
وی افزود: محکومیم که برای پیشرفت علمی، مقالات و پژوهش های خود را به زبان انگلیسی بنویسیم و منابع خود را نیز از منابع انگلیسی زبان انتخاب کنیم که این خود نوعی تروریسم است و باید به این روند پایان داد.
عباسی با امید بخش خواندن ایجاد ISI داخلی به تذکر 13 ساله خود نسبت به مشکل انتشار مقالات در نشریات علمی خارجی اشاره کرد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم حفظ خروش و روحیه انتقادی و آرمان گرایانه در جریان های دانشجویی گفت: تمام حرکت های اصلاحی در کشور ما در 15 سال اخیر دانشجویی بوده اند و به عنوان مثال در مساله هسته ای، اگر تجمعات و اعتراضات دانشجویی نبود، مجلس ششم و دولت هشتم مصمم بودند تا با توافق طرف اروپایی در یک دوره 10 ساله تمام فعالیت های هسته ای کشور را به حالت تعلیق در آورند.
وی افزود: ایجاد حلقه انسانی دور نیروگاه های هسته ای و حضور خود جوش انقلابی دانشجویان در محل مذاکرات هسته ای در کاخ سعد آباد موجب شد آرمان گرایی دانشجویان به کمک عقلانیت مسوولان آمده و از توافق برخلاف مصلحت کشور جلوگیری به عمل آید.
این سخنرانی به مناسبت روز دانشجو در سالن شهید مطهری دانشگاه تربیت مدرس و به همت بسیج دانشجویی این دانشگاه برگزار شد.
فراهنگ **ع.ه ** 1071 شماره 009 ساعت 10:28 تمام
۰ نفر