۸ آبان ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9634911
T T
۰ نفر
جذب منابع خارجی درهمایش فرصت های سرمایه گذاری دنبال می شود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/08/08 فرهنگی.میراث فرهنگی.گردشگری.سایر تهران-معاون سرمایه گذاری و طرحهای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: جذب سرمایه های خارجی بعنوان یک اولویت در همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و صنعت گردشگری دنبال می شود.
به گزارش گروه فرهنگی ایرنا، حسین فاضلی روز شنبه در نشست خبری نمایشگاه و همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و صنعت گردشگری با بیان اینکه موضوع جذب سرمایه های خارجی و جذب سرمایه گذار از رویکردهای مهم دولت و نظام است، افزود: دست یابی به اهداف توسعه ای در گرو مشارکت بخش خصوصی و تجهیز منابع داخلی و خارجی و جذب سرمایه های ایرانیان خارج از کشور است و اتکای صرف به منابع داخلی نمی تواند دولت را به اهداف توسعه ای خود برساند.
وی ادامه داد: سازمان میراث فرهنگی نیز بعنوان بخشی از دولت در راستای دست یابی به این مهم، با مشارکت بخش گردشگری و مناطق آزاد این همایش را برگزار می کند.
فاضلی جذب سرمایه های خارجی ، ارایه فرصت های سرمایه گذاری و آشناسازی سرمایه گذاران خارجی و داخلی با دست اندرکاران حوزه گردشگری و ایجاد زمینه های لازم برای تعامل و همکاری این دو بخش را از اهداف اصلی برگزاری این همایش عنوان کرد.
وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از اهداف نظام در ارتباط با توسعه گردشگری متوجه ورود گردشگران خارجی است، اظهار داشت: بهره مندی از فرصت ها و جاذبه های گردشگری در ابعاد مختلف برای تحقق این موضوع قابل توجه است.
دبیر همایش فرصت های سرمایه گذاری گفت: سرمایه گذارانی که قصد ورود به این حوزه را دارند، باید توانمندی های خاص خود را نشان دهد تا با سرمایه گذاری آنها موافقت شود.
فاضلی با بیان اینکه برای سرمایه گذاران جهت انجام پروژه ها زمان معینی تعیین می شود، افزود: اگر سرمایه گذاری در زمان مقرر پروژه را به انجام نرساند، پروژه از سرمایه گذار گرفته می شود و میزان سرمایه گذاری صورت گرفته نیز از سرمایه گذار بعدی اخذ و به وی داده می شود.
معاون سرمایه گذاری و طرحهای سازمان میراث فرهنگی همچنین به دایمی شدن دبیرخانه این همایش اشاره کرد و گفت: سازمان میراث فرهنگی و مناطق آزاد از طریق این دبیرخانه فرصت های سرمایه گذاری را شناسایی می کنند.
فاضلی همچنین در تشریح مشوق های سرمایه گذاری در مناطق آزاد گفت: در مناطق آزاد هر فعالیت اقتصادی که آغاز و به بهره برداری می رسد به مدت 20 سال از مالیات بر درآمد معاف می شود.
وی ادامه داد: در بحث گردشگری واحدهایی که به بهره برداری می رسند همه ساله از معافیت 50 درصدی برخوردارند و تعرفه های آب و برق آنها نیز مطابق با تعرفه های صنعتی محاسبه می شود.
فاضلی با بیان اینکه یارانه سود تسهیلات نیز اکنون حدود چهار درصد است که می تواند تا نرخ هشت درصد افزایش پیدا کند، گفت: زمین های خارج از حوزه شهری به قیمت منطقه ای و زمین های محدوده شهری با اقساط پنج تا 10 ساله واگذار می شود.
دبیر این همایش با یادآوری این موضوع که بر اساس برآورد سازمان جهانی جهانگردی در سال جاری میلادی یک میلیارد گردشگر در نقاط مختلف جهان حضور داشتند که گردش مالی ناشی از آن بیش از یک هزار و 400میلیارد دلار تخمین زده شده است، گفت: در این گردش مالی و حجم تبادل گردشگر ما باید بتوانیم سهمی را برای خود هدف گذاری کنیم.
وی با یادآوری این موضوع که باید بدنبال راه هایی برای دست یابی به سهم قابل ملاحظه ای از درآمد حاصل از صنعت گردشگری جهانی باشیم، افزود: در حوزه ورود گردشگر خارجی به ایران نیازمند ایجاد زیرساختهای لازم هستیم تا آنها با علم به این زیرساخت ها و با توجه به امکانات و شرایط موجود خواهان ورود به کشور ما شوند.
فاضلی با بیان اینکه در چشم انداز 20 ساله ایران، ورود 20میلیون گردشگر به کشور هدف گذاری شده است، گفت: در سال 2009 میلادی، 2 هزار و 200 گردشگر خارجی و در شش ماه نخست سال 2010 میلادی بدلیل برخی بحران ها، یک میلیون و 500 هزار گردشگر خارجی به کشور وارد شدند که این نشان دهنده رشد این میزان و حرکت صحیح به سمت دست یابی به چشم انداز گردشگری کشور است.
دبیر همایش فرصت های سرمایه گذاری ادامه داد: بهره مندی کشور از زیرساخت ها باید مطابق با استانداری های بین المللی باشد که با مشارکت بخش های خصوصی این مهم امکان پذیر خواهد شد.
فاضلی گفت: 664 بسته فرصت های سرمایه گذاری در همایش فرصت های سرمایه گذاری ارایه خواهد شد که از این تعداد حدود 178 بسته متعلق به فرصت های سرمایه گذاری در مناطق آزاد تجاری و صنعتی و 120 مورد نیز متعلق به حوزه گردشگری و مناطق آزاد است.
وی سرمایه گذاری خدمات گردشگری، سرمایه گذاری در مناطق آزاد، بسته های سرمایه گذاری نوار ساحلی، مجتمع های خدمات رفاهی بین راهی، اماکن تاریخی قابل احیای میراث فرهنگی، شهرک ها و بازارچه های صنایع دستی، سایت های طبیعت گردی، مناطق نمونه گردشگری و مجتمع های آب درمانی را از بسته های سرمایه گذاری قابل ارایه در این همایش عنوان کرد.
فاضلی درباره حجم مالی بسته های سرمایه گذاری که در این همایش ارایه می شوند، گفت: برای حدود 230 بسته فرصت های سرمایه گذاری، 1/5 میلیارد دلار در بخش گردشگری سرمایه گذاری درنظرگرفته شده است.
حسن قدمگاهی مدیرکل دفتر طرحهای توسعه و تسهیلات معاونت سرمایه گذاری نیز درباره حجم سرمایه گذاری پروژه های در دست انجام و نیمه کاره گفت: هم اکنون 6 هزار و 300 میلیارد تومان پروژه از بیش از 20 درصد پیشرفت فیزیکی تا نزدیک به اتمام در دست انجام است.
وی افزود: در سال های اخیر 235 هتل، هتل آپارتمان، مهمانپذیر و پانسیون در سطح کشور مورد بهره برداری قرار گرفته و 2 هزار و 400 مورد موافقت اصولی در استان های مختلف صادر شده است که از این تعداد هزار و 565 مورد در مرحله بهره برداری است.
قدمگاهی با بیان اینکه هم اکنون تعداد 400 هتل و 200 هتل آپارتمان در کشور در دست ساخت است، خاطرنشان کرد: 66 درصد این پروژه ها در استان های تهران، گیلان، مازندران، خراسان رضوی و اصفهان در دست انجام است.
نمایشگاه و همایش بین المللی فرصت های سرمایه گذاری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و صنعت گردشگری 10 تا 12 آذرماه سال جاری در جزیره کیش برگزار می شود.
فراهنگ **1834** 1918 شماره 080 ساعت 18:46 تمام
۰ نفر