۱۴ مهر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9633278
T T
۰ نفر
جشنواره خوشنویسی کوثر فرصتی برای ایجاد انگیزه در زنان هنرمند است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/07/14 فرهنگی.هنرهای تجسمی.سایر تهران- مدیر کل اموربانوان شهرداری تهران برگزاری جشنواره سراسری خوشنویسی کوثر را فرصتی برای ایجاد انگیزه و رقابت درمیان زنان هنرمند این رشته دانست و گفت: هنر ابزار مهمی برای ترویج آموزه های دینی و اخلاقی در بدنه اجتماع است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نرگس معدنی پور روز چهارشنبه در نشت خبری چهارمین جشنواره سراسری خوشنویسی کوثراظهارداشت: بیش از 400 اثر از 185 هنرمند خوشنویس به دبیرخانه مرکزی و 22 دبیرخانه مناطق شهرداری ارسال شده است که از این تعداد 103 اثربه نمایشگاه راه یافته اند.
وی در خصوص اهداف برگزاری این جشنواره بیان داشت: ترویج هنر والای اسلامی و فرهنگ اصیل ایرانی، پاسداشت میراث فرهنگی و دینی-ایرانی،نکوداشت هنروالا در کلام الهی و تقویت ،تشویق و حمایت از آفرینش های هنری بانوان خوشنویس و ترویج روحیه مشارکت و هم اندیشی زنان هنرمند از جمله اهداف برگزاری این برنامه هنری است.
مدیر کل امور بانوان شهرداری چهارمین دوره این جشنواره را مختص زنان خوشنویس عنوان کرد و گفت:رقابت در این دوره بین دو رشته نستعلیق و شکسته نستعلیق و با موضوعات قرآنی،مضامین، آیات و روایات مرتبط با مقام والای حضرت زهرا،مقام و منزلت زن، تحکیم بنیان خانواده و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب برگزار می شود.
معدنی پور خاطرنشان کرد:از میان آثار انتخاب شده 7 اثر دربخش نستعلیق و 4 اثر دربخش شکسته نستعلیق به انتخاب هیات داوران به عنوان آثار برتر انتخاب خواهند شد.ضمن اینکه، 10 اثر در بخش نستعلیق و 5 اثر در رشته شکسته نستعلیق به عنوان آثار قابل تقدیر معرفی خواهند شد.
به گفته این مقام مسوول بیشترین آثارارسالی به دبیرخانه از مناطق 8، 3،10 و 6 شهرداری بوده که مسن ترین زن شرکت کننده متولد 1326 و کم سن ترین متولد 1372 است. بیشترین آثارارسالی سراسر کشور نیز به استان های مشهد،قم ، یزد ،ایلام ، اصفهان،تبریز و اردبیل تعلق داشته است.
وی افزود: رتبه اول تا هفتم در بخش نستعلیق علاوه بر لوح افتخار و یادمان جشنواره به ترتیب رتبه اول مبلغ یک میلیون تومان، رتبه دوم 800 هزار تومان، رتبه سوم 600 هزار تومان، رتبه چهارم 500 هزار تومان، رتبه پنجم 500 هزار تومان، رتبه ششم 400 هزارتومان و رتبه هفتم نیز 400 هزارتومان دریافت خواهند کرد.
در بخش شکسته نستعلیق نیز علاوه بر لوح افتخار و یادمان جشنواره، به برگزیدگان رتبه اول تا چهارم به ترتیب مبلغ یک میلیون تومان، 800 هزارتومان، 600 هزارتومان و 400 هزارتومان اهدا خواهد شد نرگس رسول نژاد مدیر امور هنری شهرداری تهران نیز در این نشست با اشاره به کاهش رشته های هنری این رقابت اظهار داشت:در دوره های گذشته بیشترین شرکت کنندگان مربوط به این دو رشته بودند، به همین دلیل این امسال رقابت در این گرایش های هنری برگزار می شود.ضمن اینکه سال آینده رشته نقاشی- خط را نیزبه این رقابت اضافه می شود.
عادل دلاورنژاد دبیراجرایی جشنواره کوثر داوران جشنواره را اساتیدی برجسته دانست و گفت: داوری آثار با دقت و به صورت بسیار شایسته ای صورت گرفته است، حتی متون ارسالی به لحاظ ادبی و رعایت اصول نگارشی نیز مورد بررسی قرار گرفته اند.
وی خوشنویسی را تجلی ادبیات و متون کلاسیک فارسی عنوان کرد و افزود: مسوولان جشنواره تلاش دارند، این برنامه را به سمت رقابتی- حمایتی و به عنوان برند فرهنگی و مختص به بانوان هنرمند کشور شناخته شود.
غلامحسین امیرخانی، محمد سلحشور، علی شیرازی، جواد بختیاری و الهه خاتمی اعضای هیات داوران بخش نستعلیق و یدالله کابلی، اسرافیل شیرچی و صغری حسینی نیز هیات داوران رشته شکسته تستعلیق جشنواره کوثر را تشکیل می دهند این جشنواره به همت اداره کل امور بانوان شهرداری و با همکاری خانه هنرمندان 16 مهر ماه جاری افتتاح و تا 22 برپا می شود.اختتامیه این مراسم نیز همزمان با میلاد امام رضا(ع) روز 27 مهر ماه در خانه هنرمندان با معرفی نفرات برگزیده و اهدای جوایز به کار خود پایان می دهد.
شماره 060 ساعت 15:40 تمام
۰ نفر