۹ مرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9628997
T T
۰ نفر

آفات عامل نابودی یک سوم موادغذایی است

۹ مرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9628997
آفات عامل نابودی یک سوم موادغذایی است ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/05/09 علمی آموزشی.گیاه پزشکی.همایش رییس نوزدهمین کنگره گیاه پزشکی کشور گفت: یک سوم مواد غذایی هنگام داشت ، برداشت و انبار کردن توسط آفات از بین می رود که میزان خسارت آفات در کشورهای توسعه نیافته و کمتر توسعه یافته بیشتر از کشورهای پیشرفته و صنعتی است.
به گزارش خبرنگار ایرنا ، دکتر علی رضوانی امروز شنبه در مراسم افتتاحیه نوزدهمین کنگره گیاه پزشکی ایران در موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور افزود : در این میان نقش و اهمیت گیاه پزشکی در جلوگیری از زیان های وارده توسط عواملی مانند آفات ، بیماری های گیاهی و علف های هرز بسیار پر رنگ است.
وی گفت: امروزه به دلیل آسان شدن ارتباطات بین کشورها و قاره ها خطر انتقال عوامل خسارت زا نیز افزایش یافته است ، در طول چند سال گذشته ورود آفاتی مانند مگس میوه ( مگس مدیترانه ای ) در شمال ، مگس انجیر آفریقایی در استان فارس روی انار و انجیر و مگس زیتون در استان های گیلان ، زنجان و قزوین مشکلات فراوانی را برای باغداران به وجود آورده است.
رئیس کنگره گیاه پزشکی ایران با اشاره به آلودگی باغات به ویژه در شمال کشور به مگس میوه و مگس آفریقایی، گفت: این امر به دلیل ورود بی رویه مرکبات از کشورهایی مانند مصر است.
وی با انتقاد از وجود مرکبات واردارتی در اکثر سال در میادین کشور از جمله مازندران افزود: مازندران قطب تولید مرکبات در کشور است ؟ ازاین رو ورود مرکبات از سایر کشورها و عرضه گسترده آن آسیب هایی را به لحاظ تولیدی و آلودگی باغات این منطقه ایجاد کرده است.
وی تاکید کرد: این امر موجب آلودگی باغهای مرکبات به ویژه در شمال کشور می شود که برای جلوگیری از آن نیاز به عزم مسئولان است.
رئیس کنگره گیاه پزشکی ایران در مورد سایر آفات گفت: در حال حاضر شاهد حضور آفت جاروک لیموترش در استان هرمزگان هستیم که با وجود ارائه راهکارهای مدیریتی و بیولوژیکی تاکنون راهکار موثری برای کاهش این آفت یافت نشده است.
رضوانی با بیان اینکه در حال حاضر برای دفع آفات بیشتر از سموم شیمیایی استفاده می شود، اظهار داشت: بر اساس آمار فائو سالانه حدود 200 هزار نفر در نتیجه استفاده از آفت کش ها جان خود را از دست می دهند؟ این در حالی است که بسیاری از آفت کش های ممنوع شده در کشورهای در حال توسعه در سطح قابل توجهی مورد استفاده قرار می گیرد.
وی ادامه داد: در کشور ما طبق آمار فائو مصرف سم در سال زراعی 85 - 86 بیست و ش هزار تن و در سال زراعی 87- 88 حدود 19 هزار و 500 تن بوده که با مقایسه این دو رقم شاهد کاهش 25 درصدی سموم در طول دو سال هستیم.
به گفته وی علت این کاهش شدید می تواند به عوامل زیادی از جمله بالا رفتن آگاهی های کشاورزان در استفاده بهینه از سموم ، توجه بیشتر به مبارزه تلفیقی و نیز افزایش بهای آفت کش ها باشد.
رضوانی افزود: سهم محصولات باغی از مصرف سموم در سال های زراعی یاد شده حدود 25 درصد بوده است.
وی با اشاره به اقدامات کشور در زمینه کاهش استفاده از سموم شیمیایی در مزارع، گفت: کاهش استفاده از سموم شیمیایی در برنامه پنجم توسعه تاکید شده است.
رئیس کنگره گیاه پزشکی تبادل اطلاعات و ارائه آخرین دستاوردهای علمی در حوزه گیاه پزشکی را از اهداف این کنگره عنوان کرد و اظهار داشت: خوشبختانه چنین همایش هایی در طول چند دهه گذشته نتایج پرباری برای کشاورزی کشور به دنبال داشته است.
نوزدهمین کنگره گیاه پزشکی کشور امروز شنبه در موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور آغاز شد و تا 12 مرداد ماه ادامه دارد.
علمی / 9014 شماره 069 ساعت 16:49 تمام
۰ نفر