۱۲ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9627265
T T
۰ نفر

وقتی موسیقی را می دزدند/4

۱۲ تیر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9627265
وقتی موسیقی را می دزدند/4 ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/04/12 فرهنگی.وقتی موسیقی را می دزدند/4.گزارشی از تکثیر و دانلود غیر مجاز موسیقی تهران- آیا آنقدر برای یک موسیقی دان ارزش قائل هستیم که اثرش را دانلود نکرده و به صورت غیر مجاز تهیه و تکثیر نکنیم ؟ آیا به تبعات این کار فکر کرده ایم ؟ اگر کسی از حاصل و دسترنج ما بدون اجازه و رضایت استفاده کند چه احساسی پیدا خواهیم کرد؟ به گزارش روز شنبه خبرنگار موسیقی ایرنا، سالها از پی هم می گذرد و هیچگونه تغییری در وضعیت وخیم بازار نشر موسیقی ایجاد نشده و هنرمندان و ناشران بابت اثر هنری و فرهنگی خود همچنان متضرر می شوند.
اهل موسیقی سال ها است که از دانلود و تکثیر غیرمجاز موسیقی به ستوه آمده اند و اعتراضات فراوانی کرده اند اما گویی بنا نیست کسی صدای آنها را بشنود، هنگامی که از موسیقی های نازل و سطح پایین و تهاجم فرهنگی داد سخن می دهیم، باید هنرمدان داخلی این رشته را نیز در نظر بگیریم. هر سلبی ایجابی دارد و در هر ایجابی، سلبی نهفته است. اگر نگران هجوم موسیقی های بی محتوا و مضر به حال اخلاق و عرف جامعه هستیم نمی توان هنرمندان داخلی، که خواه، ناخواه سدی هستند در برابر آن نوع موسیقی ها را حمایت نکرد.
یکی از بارزترین نوع حمایت ها در زمینه موسیقی جلوگیری از کپی ها و دانلودهای غیر مجاز آثار هنرمندان داخلی است.
همانگونه که با برنامه ریزی و هدف گذاری صحیح مسوولان، این مهم تا حد زیادی در حوزه سینمای کشورمان انجام شد.
این گزارش بنا دارد این معضل را از زبان هنرمندان و دست اندرکاران موسیقی کشورمان بررسی کند.
**علی تفرشی خواننده موسیقی پاپ کشورمان گفته است، اغلب مراکز فروش درکنار ارائه نسخه اصلی آلبوم های موسیقی، نمونه کپی شده آن را نیز با قیمت بسیار پایینی به فروش می رسانند و از همین رو در گسترش کپی غیر مجاز نقش دارند.
این خواننده پاپ ریشه بروز کپی غیرمجاز موسیقی درکشور را ناشی ازظهور تکنولوژی های پیشرفته امروزی دانسته و اظهارداشت: از زمانی که اینترنت دراختیار مردم قرار گرفت بسیاری از دانلودهای غیرمجاز در درون خانه ها به راحتی صورت گرفته و می گیرد. درحقیقت بسیاری از کامپیوترها آرشیو موسیقی دارند و هر نوع موزیک و موسیقی در آن ها یافت می شود و به سریع ترین شکل ممکن به روز و تکثیر می شوند.
این خواننده پاپ سوددهی زیاد کپی غیر مجاز برای فروشنده ها، دسترسی آسان برای مردم و نبود نظارت کافی از سوی دولت را از جمله عوامل مهم گسترش کپی غیر مجاز در کشور دانسته وگفته است: علی رغم وجود قانونی با عنوان حمایت از حقوق مولفین و مصنفین در قانون اساسی کشور، به هیچ وجه نمودی از اجرای آن در جامعه به چشم نمی خورد و متاسفانه کارکردی نداشته است.
حتی اگر هم مواردی از اجرای این قانون نیز در جامعه وجود داشته باشد؟ از آنجا که نظارت و کنترل درستی بر روی موسیقی کشور وجود ندارد کمک چندانی نمی کند.
این خواننده پاپ فرهنگ سازی در این زمینه را بسیار ضروری عنوان کرده و تصریح کرده است: تا زمانی که به صورت ریشه ای به این مساله نپردازیم و مردم را با ارزش هنری موسیقی و زحماتی که در ساخت حتی یک تک آهنگ صرف می شود آشنا نکنیم کاری از پیش نخواهیم برد. مردم باید به خوبی با زحمات فعالان عرصه موسیقی آشنا شوند تا خود را به پرداخت بخشی از هزینه های هنگفتی که صرف تولید هر آهنگ می شود ملزم کنند.
وی تلاش و همت موسیقی دان ها، متولیان موسیقی و دولت را برای این امر لازم دانسته و افزوده است: مسوولان دولتی حتی می توانند از موسیقی در فرهنگسازی استفاده کنند و همچنین برگزاری کنسرت های متعدد نیز کمک فراوانی به شناخت مردم از هنرمندان این عرصه می کند.
تفرشی دلیل پراکنده بودن هنرمندان موسیقی را نبود تشکل و صنفی مطمئن عنوان کرده و گفته است: اگر چنین صنفی ایجاد شود و هنرمندان موسیقی در آن گرد هم آیند و متحد شوند و جایگاهی به دست آورند، قطعا با هم دلی و حرکت جمعی می توانند نیروی انتظامی را نیز با خود همراه کنند و از این طریق تا حدود زیادی جلوی روند کپی های غیرمجاز را بگیرند.
** علی مینوسپهر خواننده موسیقی سنتی که آخرین اثرش اجرای سمفونی حلال کاروان بود در این باره گفته است: بعضی قوانین وضع شده در زمینه مجوز پخش یک آلبوم موسیقی به قدری غیر کارشناسانه و ناعادلانه است که راه را برای کپی غیر مجاز آثار باز می کند.
وی افزود: به اعتقاد من قوانین وضع شده در این زمینه از پایه اشتباه است و باید به صورت دقیق اشکالاتی را که در قوانین تولید و عرضه موسیقی از مراحل اولیه وجود دارد بررسی شود.
وی افزوده است: متاسفانه در زمینه موسیقی قوانین دست و پا گیر و پیچیده ای وجود دارد به عنوان مثال وقتی من به عنوان یک صاحب اثر برای دریافت مجوز به وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی می روم و پرونده تشکیل می دهم به دلیل این که حتما باید از طریق یک شرکت اقدام به دریافت مجوز بکنم ، با تقاضای من موافقت نمی شود. دلیل چنین قانونی این است که پیگیری یک موسسه و شرکت آسان تر از یک شخص حقیقی است. ولی به نظر من وقتی تمام زحمت و هزینه تولید یک آلبوم روی دوش خواننده و صاحب اثر است ونیازی نیست مجوز پخش آن به نام شرکتی صادر شود که کوچکترین نقشی در تولید آن نداشته است.
مینو سپهر وجود قوانین غیر کارشناسانه را عاملی برای گسترش روند کپی های غیر مجاز موسیقی دانسته و افزوده است: بعضی قوانین نادرست خواننده را به سمت عرضه در اینترنت و غیره می کشاند. یک خواننده زیر زمینی نیز کپی غیر مجاز را بهترین روش برای عرضه کارهایش به مردم و شناساندن خود به دنیا می داند.
وی اظهار داشت: به دلیل قدرتی که یکسری قوانین غلط و نادرست به شرکت ها داده ، عرضه موسیقی در دست عده ای خاص قرار دارد. تعداد شرکت های تولیدکننده و توزیع کننده موسیقی بسیار فراوان است اما همه آن ها در پخش آثار موسیقی ذی نفع نیستند و فقط تعداد خاصی قدرت بازار را در اختیار خود دارند.
این خواننده درباره اجرایی بودن قانون کپی رایت در ایران بیان داشته است: در شرایط فعلی بعید است که چنین قانونی در کشور قابل اجرا باشد به دلیل اینکه خیلی مسائل باید تغییر کرده و حرفه ای تر به آن پرداخته شود تا بتوان آن ها را در این قانون تعریف کرد.
**رضا یزدانی، خواننده موسیقی پاپ نیز در این باره معتقد است حل معضل کپی غیر مجاز آثار موسیقایی نیاز به فرهنگ سازی دارد و فرهنگ مردم باید آن قدر بالا برود که کپی نخرند. مطبوعات و هم چنین صدا و سیما می توانند در این زمینه به فرهنگ سازی بپردازند و نقش مهمی را ایفا کنند.
او می گوید: به اعتقاد من ، ریشه معضل کپی غیر مجاز ، کاملا زمینه فرهنگی دارد یعنی نمی توان با قانون و برخورد قانونی جلوی آن را گرفت. حل این معضل نیاز به فرهنگ سازی دارد و فرهنگ مردم باید آن قدر بالا برود که آثار کپی شده موسیقی را نخرند.
وی با اشاره به قیمت فروش آلبوم های موسیقی افزوده است: قیمت عرضه سی دی های موسیقی نازل است و چیزی نیست که بگوییم گران است اما قدرت خرید مردم پایین است.
این خواننده پاپ با تاکید بر این که مطبوعات و هم چنین صدا و سیما باید در این زمینه به فرهنگ سازی بپردازند، اظهار داشت: پیش از این در زمینه راهنمایی و رانندگی شاهد فرهنگ سازی گسترده مثلا برای بستن کمربند ایمنی بوده ایم که اتفاقا موفقیت آمیز هم بود. بنابراین می توان این حرکت را در زمینه کپی غیرمجاز هم انجام داد.
یزدانی با بیان این که موسیقی زیرزمینی هم می تواند یکی از دلایل ترویج کپی غیرمجاز موسیقی باشد، گفته است: وقتی کسی یک محصول را از راه های غیرمعمول و قاچاق تهیه کند به این کار عادت می کند و اگر قانونی هم در این زمینه وجود داشته باشد، شکسته می شود و تبدیل به عادت خواهد شد. پس موسیقی زیرزمینی هم در این زمینه نقش دارد.
وی درباره پیوستن ایران به کپی رایت جهانی تصریح کرده است: من فکر نمی کنم به این سادگی ها کشور ما عضو کپی رایت جهانی شود چرا که باید هزینه زیادی را بپردازیم. ما شاهد هستیم که اکثر چیزهایی که در کشور ما چاپ و منتشر می شوند قانون کپی رایت را رعایت نکرده اند. از سویی اگر قانون در این زمینه اجرایی شود، حرکت مثبتی است و مهم این است که تا عمل چه قدر فاصله داریم.
** و اما علیرضا عصار خواننده سرشناس کشور اعتقاد دارد، کپی غیرمجاز از روی نا آگاهی صورت می گیرد. او در این باره گفته است، مطمئنا مردم از روی عمد و آگاهانه، اقدام به کپی غیرمجاز آلبوم های موسیقی نمی کنند و به اعتقاد من باید در این زمینه توجیه شوند، کپی غیرمجاز مشکلی است که در همه جهان وجود دارد و در خارج از ایران، هم به موسیقی ضربه زده است چرا که روی کیفیت آثار تاثیر نامطلوب می گذارد.
وی افزوده است: زمانی فردی از روی یک سی دی، کپی می گیرد تا آن را برای خود داشته باشد. این کار نیاز به اقدام فرهنگی دارد تا آن فرد متوجه شود که این کار دزدی است. اما از سوی دیگر برخی چنین حرکتی را در سطح کلان انجام می دهند؟ یعنی کپی به تعداد زیاد می گیرند که به دیگران بفروشند.
به اعتقاد من باید با این دسته به شکل قانونی برخورد کرد.
این خواننده با تاکید بر این که مردم در مورد کپی غیرمجاز آثار موسیقایی باید توجیه شوند، اظهار داشته است: بسیاری از مردم در این باره آگاهی لازم را ندارند. اگر مردم بدانند که با کپی از یک اثر، به خواننده مورد علاقه خود لطمه می زنند، دیگر این کار را نمی کنند. خرید یک سی دی اورجینال، فشار اقتصادی بر مردم نمی آورد اما در مجموع، این کار به هنرمند لطمه بزرگی می زند.
وی با بیان این که هنرمندان نمی توانند کاری در جهت جلوگیری از سوء استفاده ها بکنند، گفته است: مردم ما آگاه و مهربان هستند. مطمئنا از روی عمد این کار را نمی کنند. با آگاهی و فرهنگ سازی می توان امیدوار بود که دیگر کسی به کپی غیرمجاز روی نیاورد.
با توجه به این که خرید کپی غیر مجاز و دانلودهای موسیقی ضربه بزرگی به این هنر وارد کرده است، اگر فرهنگ استفاده از موسیقی را جا بیندازیم و بدانیم که هنرمندان و دست اندرکاران آن راضی نیستند که آثارشان این گونه مورد دست برد و سوء استفاده قرار گیرد.
واضح و روشن است که مردم ، علاقه مندان و مخاطبان در این زمینه نقش بسیار بسیار مهم و پررنگی ایفا خواهند کرد.
گزارش از: علی بهرامی شماره 084 ساعت 17:58 تمام
۰ نفر