۳۰ خرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9626373
T T
۰ نفر
بریتیش پترولیوم به دلیل اشکال فنی سیستم مهار نفت را بست ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/03/30 علمی آموزشی.فاجعه خلیج مکزیک.نشت نفت تهران - شرکت نفتی بریتیش پترولیوم می گوید به دلیل یک اشکال فنی ناچار شد سیستم مهار نفت در چاه آسیب دیده در خلیج مکزیک را ببندد.
به گزارش ایرنا از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در بیانیه شرکت بی پی که روز شنبه در وب سایت این شرکت انشار یافت، اعلام شد سیستم شامگاه جمعه به علت پیدا شدن مشکلی در دستگاه برق گیر بسته شد.
مقام های دولت آمریکا گزارش داده اند بی پی توانسته نزدیک به نیمی از نفتی را که از چاه فوران می کند، جمع کند.
یک بیانیه دولت حاکی است در یک دوره 24 ساعته منتهی به روز جمعه، نزدیک به 30 هزار بشکه نفت جمع شد، که نزدیک به 5 هزار بشکه از روز پنجشنبه بیشتر است.
برآوردهای دولت نشان می دهد هر روز بین 35 تا 60 هزار بشکه نفت از چاه بیرون می ریزد.
بیشترین مقدار نفت جمع آوری شده شده در کشتی ها پالایش و بقیه آن سوزانده می شود نشت گاز طبیعی همراه با نفت به آب دریا موجب از بین رفتن اکسیژن آب و ایجاد مناطق مرده و عاری از موجودات زنده می شود.
از زمان وقوع انفجار در بیستم آوریل تاکنون بیش از چهار میلیارد و پانصد فوت مکعب گاز طبیعی وارد ابهای خلیج مکزیک شده است.
همچنین، ورود گاز طبیعی به هوا به تشدید پدیده اثر گلخانه ای و افزایش دمای زمین می شود.
دلفین ها و سگ های دریایی و کوسه ها در آب های کم عمق سواحل فلوریدا، مشاهده شده اند که این شبیه به این است که حیوانات جنگل از آتش فرار کنند حیواناتی مانندخرچنگ ،شاه ماهی ها و ماهی های کوچک توسط هزاران موج شکن جمع آوری شده اند.
پرندگان آغشته به روغن در عمق باتلاق های فلوریدا غرق شده اند که هرگز دیده نخواهند شد و از میزان خسارات این فاجعه نفتی هرگز اطلاعات جامعی به دست نخواهد آمد.
در شرایطی که شرکت انگلیسی بریتیش پترولیوم به سهل انگاری و سوء مدیریت در ماجرای نشت نفت از چاهی در خلیج مکزیک متهم شده است، مسوولان آمریکایی وعده پرداخت سریع غرامت به زیان دیدگان از این ماجرا را مطرح کردند.
پیامدهای نشت نفت در خلیج مکزیک گسترده تر می شود و همزمان با آن به دردسرهای شرکت بریتیش پترولیوم نیز اضافه می شود.
این شرکت تاکنون از متوقف کردن نشت نفت از چاه آسیب دیده خود ناکام مانده است و از سوی دیگر طرفهای متعددی در آمریکا علیه این شرکت انگلیسی موضع گرفته اند.
شرکت آمریکایی آنادارکو که شریک بریتیش پترولیوم در امتیاز میدان نفتی خلیج مکزیک محسوب می شود، شریک انگلیسی خود را به سهل انگاری و کوتاهی متهم و اعلان کرد ه است امکان جلوگیری از وقوع فاجعه نشت نفت در خلیج مکزیک وجود داشت.
آنادارکو اعلام کرد شواهد نشان می دهد وقوع این فاجعه نتیجه مستقیم تصمیم گیریها و اقدامات جسورانه بوده است.
شرکت بریتیش پترولیوم با رد این اتهامات در اتهاماتی متقابل اعلام کرد شرکت آنادارکو از قبول سهم خود در هزینه پاکسازی لکه نفتی و پرداخت غرامت خودداری می کند.
بریتیش پترولیوم به توافقنامه ای اشاره کرد که بر اساس آن دو شریک باید این هزینه ها را با هم بپردازند.
در این حال شواهد نشان می دهد بار مسئولیتهای بریتیش پترولیوم در این ماجرا در حال افزایش است.
تاکنون دست کم بیست و دو کشور جهان پیشنهاد کمک به پاکسازی آلودگی ناشی از نشت نفت در خلیج مکزیک را ارایه کرده اند.
شماره 089 ساعت 17:48 تمام
۰ نفر