۳۰ خرداد ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9626320
T T
۰ نفر
نانومغناطیس برای تشخیص بافت سالم از سرطانی غددلنفاوی در دانشگاه شریف ساخته شد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/03/30 علمی آموزشی.رادولوژی.دانشگاه صنعتی شریف تهران - در تازه ترین دستاورد پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف که نتیجه سه پایان نامه دکترا و شش پایان نامه کارشناسی ارشد است، نوعی نانومغناطیس برای تشخیص بافت سالم از سرطانی غدد لنفاوی ساخته شد.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، محققان موفق شدند این ماده را با مشخصاتی که هم اکنونی توسط تعداد معدودی از شرکت های تولیدکننده مطرح تولید می شود، در دانشگاه بسازیم.
از آنجا که این مواد ارزش افزوده بسیاری دارد، تولید آنها در داخل کشور نه فقط موجب ارزان تر شدن قابل توجه روش های جدید درمانی و تشخیصی می شود ، بلکه راه را برای حرکت در مرزهای دانش و نیز صادرات محصولات پیشرفته باز خواهد کرد.
متخصص رادیولوژی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به نتایج مثبت این آزمایش در نمونه های حیوانی گفت: روش متداول در مرحله بندی و درمان سرطانهای مختلف از جمله سرطان پستان، جراحی بافت بدخیم و بیرون آوردن غدد لنفاوی است که احتمال درگیری آنها می رود .
دکتر مهروز ملک با اشاره به عوارض متعدد برداشتن غدد لنفاوی افزود: روشهای معمول تصویر برداری به میزان 50 تا 60 درصد، سرطانی بودن غدد لنفاوی را نشان می دهد که برای اطمینان جراح کافی نیست. از این رو بافت مشکوک کلا برداشته می شود، در حالی که ممکن است این بافت یا بخشی از آن سالم باشد.
ملک تصریح کرد: تشخیص دقیق میزان درگیری این بافت و حفظ غدد لنفاوی سالم اهمیت زیادی در کاهش عوارض درمان و همچنین در تعیین پیش آگهی بیماری و نوع درمان دارد.
پژوهشگر طرح میزان دقت تصویر برداری به کمک نانوذرات مغناطیسی را تا 98 درصد در اندازه دستکم 2میلی متری ذکر کرد و گفت: نانو ذرات مغناطیسی که به شکل تزریق داخل وریدی یا زیرجلدی وارد بدن می شود در فضای بین بافتی و سپس لنف وارد شده و در صورتی که کارکرد گره لنفاوی درست باشد، در آنجا به وسیله سلول ها بلعیده شده و در تصویر ام آر آی ظاهر می شود، ولی در غدد لنفاوی سرطانی به علت جایگزینی بافت به وسیله سلولهای بدخیم، گره لنفاوی قادر به جذب ذرات مغناطیسی نیست و همین امر تشخیص بافت سالم و درگیر را ممکن می سازد.
وی افزود: این روش در انواع موش آزمایش شده و نتایج کاملا رضایت بخش بوده است ؟ به گونه ای که کیفیت و کارآیی آن در حد نمونه های معتبر خارجی است.
دکتر حمیدرضا مداح حسینی استاد دانشکده مهندسی و علم مواد دانشگاه صنعتی شریف و مدیر طرح نیز در این خصوص اظهار داشت: با توجه به قیمت بالای این ماده که به عنوان روش تشخیصی نسل آینده به شمار می رود، دانشگاه علوم پزشکی تهران ساخت نانومغناطیس های مورد نیاز را طی یک طرح تحقیقاتی با حمایت ستاد نانوفناوری به دانشگاه صنعتی شریف سپرد.
وی افزود: با هدایت 3 پایان نامه دکترا و 6 پایان نامه کارشناسی ارشد، در نهایت ما موفق شدیم این ماده را با مشخصاتی که هم اکنونی توسط تعداد معدودی از شرکت های تولیدکننده مطرح تولید می شود، در دانشگاه بسازیم.
مداح حسینی با احتساب قیمت نمونه های معمول خارجی که بالغ بر 20 دلار در هر سی سی می شود و نیاز به تزریق حدود 50 سی سی از این ماده در هر بار تصویربرداری در مرحله کاربرد در انسان گفت: این امر هزینه زیادی را به بیماران تحمیل خواهد کرد، در حالی که ما در مقیاس آزمایشگاهی که گرانتر از مرحله تولید تجاری است، نانومغناطیس مورد نیاز را با یک دهم قیمت خارجی و با همان مشخصات به دست آورده ایم.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف از جمله پیچیدگی های این دستاورد را ایجاد رفتار سوپر پارامغناطیسی (متصل نشدن ذرات مغناطیسی در ابعاد نانو در شرایط عادی و حساسیت بالای آنها به میدان مغناطیسی )، داشتن ابعاد قابل تزریق و جذب در بافت مورد نظر و همچنین پوشش دهی با کمک پلیمر سازگار با بدن ذکر کرد و گفت: علاوه بر مشخصات فنی، هر ماده ای که در بدن تزریق می شود نباید موجب ایجاد لخته یا سمیت سلولی شود که این کار روشهای تولید را بسیار پیچیده می کند.
رضا احمدی، دانشجوی دکترا و پژوهشگر، روش تولید نانوذرات مغناطیسی را از راه هم رسوبی و حرارتی ذکر کرد و گفت: این ذرات با اندازه های 20 تا 30 و همچنین 70 تا 100 نانومتر تولید شد که برای تصویر برداری از غدد لنفاوی و کبد مناسب است.
وی افزود: اندازه ذرات برای تعیین بافت مقصد اهمیت دارد، بنابراین باید محلولی یکنواخت از ماده نانومغناطیسی در اندازه مورد نظر تهیه کرد و با پوشش پلیمری مانع از سمیت بافتی آن شد.
احمدی دستیابی به اندازه مورد نظر ذرات را مهار شرایط تولید نظیر دما، PH و نرخ افزایش واکنشگرها برشمرد و گفت: در این طرح نوآوری هایی نیز داشتیم که شامل استفاده از منگنز برای بهبود خواص مغناطیسی و نیز به کارگیری محلول واسطه لیپی یودول به عنوان ماده زیست سازگار می شد.
براساس این گزارش کاربرد ذرات مغناطیسی در تصویر برداری ام آر آی روش نوینی است که توجه مراکز تحقیقاتی معتبر را به خود جلب کرده و هم اینک این ماده با دو نشان تجاری نیز عرضه می شود، ولی هنوز تاییدیه سازمان دارو و غذای آمریکا (اف دی ای ) برای آن صادر نشده است.
علمی /1354 شماره 036 ساعت 12:19 تمام
۰ نفر