۵ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9621887
T T
۰ نفر

علی دامغانی: اشعار محبت درافق توحید معنا می شود

۵ اردیبهشت ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9621887
علی دامغانی: اشعار محبت درافق توحید معنا می شود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/02/05 فرهنگی.ادبیات.فرهنگسرای رازی.نقد کتاب تهران- رییس فرهنگستان هنر در نشست نقد و بررسی کتاب -ازسال های دور و نزدیک گفت: شعر محمد جوادمحبت مجموعه اشعار توحیدی، نعت نبی اکرم (ص ) و منقبت اسوه های عالم است و چون پیوند ناگسستنی با سلسله نامیرا دارد، جاوید و ماندنی است.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا، علی معلم دامغانی گفت: همه رفتنی هستیم اما کیمیایی در عالم است که اگر کسی به آن دست یافت جاوید خواهد شد و محمدجواد محبت یکی از آن کسانی است که به این کیمیا دست یافت.
رییس فرهنگستان هنرخاطره ای از دوران جوانی خودش بامحمدجواد محبت یاد آور شد: زمانی که در محفلی در کنار هم بودیم ویا هرگاه وارد می شد سلام می کرد، هر گاه سخنی را آغاز می کرد در ابتدا سلام می کرد و در همه حالات از سلام جدا نمی شد از دیگر دوستان علت را جویا شدم که چرا محبت دائم سلام می کند و پاسخ شنیدم که وقتی با جاهلان سرو کارتان افتاد سلام کنید.
رییس فرهنگستان هنر با اشاره به اینکه کارهایی از سوی خداوند و شیطان به بنده عرضه می شود یادآور شد: محبت دائم ما را سفارش می کرد که از خداوند کالا خریداری کنیم و بیشترین سفارش او تشویق به ازدواج بود.
وی درپایان افزود: شعرمحبت برای یک نفر و یک زمان سروده نشده است شعر او پیوند با سیره نبوی دارد.
در ادامه این نشست مصطفی محدثی خراسانی در سخنانی گفت: ما شاعران مسلمان و روشنفکر زیاد داریم اما شاعران روشنفکر مسلمان انگشت شمارند، یکی از آنها به زعم من استاد محبت است.
وی در نشست نقد کتاب از سال های دور و نزدیک با اعلام این عقیده گفت: چاپ شدن اشعارمحبت در نشریه -خوشه < هر چند برای استاد افتخار نیست اما در آن زمان حاکی است که او در آن دوران وازآن دیدگاه هم روشنفکر بود.
خراسانی تصریح کرد: دراشعار محبت می توان فرهنگ لغات و اصطلاحات فرهنگ دعا و نیایش استخراج کرد.
محدث خراسانی افزود: محبت به زبان سهل و ممتنع رسیده است. تکنیک های او برگرفته از معلمی و ارتباط با دانش آموزان است. بزرگترین دغدغه معلم آن است که شفاف و زلال سخن گوید و این دغدغه در شعر محبت توسعه یافته و یک ملت مخاطب شعر اوست.
وی در پایان به توفیق فراوان محبت در استفاده از ظرایف و ظرفیت های شعر کلاسیک اشاره کرد و افزود: دیگر توفیق وی یگانگی شعر و شاعری اوست.
علی موسوی گرمارودی نیز گفت: بهترین شاعران ما بزرگان خوش قریحه ای بودند که قرآن را الگو می دیدند و ازاین رو هم معناگرا بودند و هم سخن آرا.
وی ادامه داد: محمدجواد محبت از شاعرانی است که بیش از آنکه معناگرا و سخن آرا باشد انسان وارسته ای است، شاعری وجود ندارد که از او دلخور باشد وی تقسیم بندی شعر محبت را سه قالب برشمرد و اظهارداشت: او در سبک های کلاسیک، نیمایی و آزاد تبحر خاصی دارد. امروزه بیش از 11 نوع غزل داریم یکی از مهم ترین آن -غزل روایت < است. هیچ کس بیشتر از وی به معنای اخص کلمه -غزل روایت < نسرود.
موسوی گرمارودی به سروده های آئینی محبت اشاره کرد و افزود: غزل و غزلواره های او از بهترین سروده های اوست، شعرهای کودکانه او نیز در کتب درسی راه یافته و قالب طنز نیز برخی دیگر از سروده های اوست.
مرتضی امیری اسفندقه در نشست نقد کتاب -از سال های دور و نزدیک < گفت: شعر محبت بعد از زمزمه هایی که در شعر پارسی از طبیعت به گوش رسیده یکبار دیگر طبیعت خلاق را به زیباترین شکل به رخ می کشد.
وی گفت: زیباترین قافیه های موضوعی را می توان در شعر محبت یافت، همچنین او در شعر-ساختار غنچه ای < تبحر خاصی دارد، شعر -اقاقی ها< نمونه ای از این ساختار است.
اسفندقه با اشاره به سفارش -نیما یوشیج < به استفاده از واژه های بومی افزود: یکی از ویژگی های استاد محبت در شیوه های کلاسیک و آزاد استفاده از واژه های بومی و محلی است .هر چند که واژه ها منطقه ای است اما از دل شاعر برخاسته است.
سیدناصر هاشم زاده، استاد دانشگاه و فیلمنامه نویسی نیز گفت : شاعران برای ما بسیار مهم تر از حکما و فیلسوفانی که به شهرت های بزرگی هم رسیدند تجلی کرده اند.
وی ادامه داد: ما ایرانی ها با شعرانی گرفتیم و شاعران را ستودیم از یک منظر متهم هستیم که به دانش کمک چندانی نکرده ایم.
فیلمنامه نویسی -آواز گنجشک ها< با اشاره به سخن ها بذکر شاعران وجودی دارند که در آن احساس بی خانمانی می کنند و باید منتظر باشیم آنها کی خانه را می یابند؟ گفت: ما امروزه حکمت و حکما را در شعر شاعران جستجو می کنیم.
وی در پایان افزود: محبت شاعری است که او را می توان از اشعارش شناخت، حسب رسول و خانه اش در اشعار او متجلی است.
یوسفعلی میرشکاک نیز گفت: از حیث تقوا و رعایت شریعت محبت شاعری است که هم طراز ندارد.شاعر اگر به بالا وصل باشد شعرش ولایت است وی تصریح کرد: محبت جز دایره دین و دیانت قدمی فراتر نمی گذارد و شاعری است که دنبال دل خویش است.
به گفته میرشکاک محبت حقایقی را به ما گوشزد می کند که باید از او آموخت.
درپایان محمدجواد محبت در نشست نقد کتابش از سال های دور و نزدیک گفت: از تمامی استادانی که در این مراسم اظهار لطف داشتند تقدیر می کنم.
وی با اشاره به بزرگداشتی که از سوی کانون پرورش فکری کرمانشاه برگزار شد تصریح کرد: زمانی که دانش آموزان به من لطف داشتند تصمیم گرفتم که بیان بهتری از شعر دو کاج برای آنان ترسیم کنم، از این رو پایان خوشی برای شعر سرودم.
وی در ادامه پایان شعر جدید دو کاج را برای حضار با این بیت آغاز کرد: کاج همسایه گفت با نرمی دوستی را نمی برم از یاد شاید این اتفاق هم روزی ناگهان از برای من افتاد مهر بانی بگوش باد رسید باد آرام شد ملایم شد کاج آسیب دیده ی ما هم کم کمک پا گرفت سالم شد میوه ی کاج ها فرو می ریخت دانه ها ریشه می زدندآسان ابر باران رساند وچندی بعد ده ما نام یافت کاجستان نشست نقد و بررسی کتاب -از سال های دور و نزدیک < از سلسله نشست های نقد آثار شاعران کشور در کانون ادبی فرهنگسرای رازی است که با حضور علی موسوی گرمارودی، یوسفعلی میرشکاک ، سید ناصر هاشم زاده و مرتضی امیری اسفندقه مصطفی محدث خراسانی سعید بیابانکی و جمعی دیگر از شاعران برگزار شد.
شماره 084 ساعت 16:58 تمام
۰ نفر