۱۷ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 9615815
T T
۰ نفر
یک کارشناس دینی: امام رضا (ع) اجازه ندادند ذره ای انحراف در اسلام بوجود آید ............................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 17/07/1390 دین.امام رضا (ع).شرایط سیاسی دوران امام رضا (ع) اصفهان - مسوول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاههای پیام نور با اشاره به وجود نحله های فکری و سیاسی دوران امام رضا (ع)، گفت: ایشان اجازه ندادند ذره ای انحراف در اسلام بوجود آید.
حجت الاسلام و المسلمین "مهدی مستاجران" روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهارداشت: دوران امام رضا (ع) به خاطر ویژگی های حکومتی خلفای عباسی ناهنجاری های سیاسی و عقیدتی فروانی در جامعه وجود داشت.
وی اظهارداشت: فضای بازی که مامون و سایر خلفای عباسی زیر سایه تفکر معتزلی ایجاد کرده بودند، فرصت مناسبی برای فرقه های مختلف بوجود آورده بود که انحرافات خود را در جامعه گسترش دهند.
حجت الاسلام مستاجران تصریح کرد: حکومت عباسی با هدف کمرنگ کردن نقش فکری و سیاسی اهل بیت (ع) و خاموش کردن این مکتب، تهاجم فکری و فرهنگی ویژه ای را با حمایت از این فرقه ها علیه امام رضا (ع) شکل داده بود.
وی با بیان اینکه در این دوره نحله هایی چون صابئین، براهمه، دهریان، ملحدین، زنادقه، یهودیان و نصارا، در جامعه فعال شده بودند، افزود: این دوره در تاریخ تحت عنوان نهضت ترجمه شناخته می شود.
مسوول نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاههای پیام نور ادامه داد: در این دوره کتاب های یونانی، رومی و هندی در حال ترجمه شدن به زبان عربی بود و این کتاب ها دستاویزی برای جاهلان عالم نما بوجود آورده بود تا فرقه های خود را در قالب آموره های این کتب تثبیت کنند.
وی به نقش حکومت بنی عباس به حمایت از این روند اشاره کرد و گفت: این حمایت به منظور تقویت و گسترش علم نبود بلکه صرفا با هدف تقویت مبانی حکومت عباسی و ایجاد سدی در برابر تفکر اهل بیت (ع) صورت گرفت.
حجت الاسلام مستاجران به مهاجرات تحمیلی امام رضا (ع) از مدینه به مرو اشاره کرد و اظهار داشت: امام رضا (ع) با این مهاجرت در مرکز حکومت و مرکز تبلیغ این نحله ها قرار گرفت.
وی به تحمیل ولایتعهدی بر امام رضا (ع) اشاره کرد و افزود: با اینکه امام رضا (ع) در پذیرش ولایتعهدی شرط کردند که هرگز در امور جاری دخالت نکنند ولی وقتی مشاهده کردند اصل اسلام به خاطر این جریان های انحرافی در خطر است، حضور فعالی در مبارزه فکری با این مکاتب داشتند.
این کارشناس دینی افزود: امام هشتم شیعیان با حضور در جلسات مناظره سران این فرقه ها را با استدلال های شیرین، کوتاه و جامع منکوب کردند به گونه ای که همه از این پاسخ ها متحیر می شدند و این فرقه های رسما حرفی برای گفتن نداشتند.
وی اظهارداشت: امام رضا (ع) با درایتی که داشتند نگذاشتند، این فرقه ها ریشه دار شوند و در اسلام راستین نفوذ عمیقی پیدا کنند.
حجت الاسلام مستاجران به مظلومیت و تنهایی این امام همام در مرو اشاره کرد و افزود: امام (ع) در این وضعیت نیز حاضر نشدند حتی نزدیک ترین افراد به آنها به نام امام رضا (ع) برعلیه دین حرکت کنند.
وی به برخی انحرافهای فکری در سخنان زید برادر امام رضا (ع) اشاره کرد و گفت: امام رضا (ع) در این شرایط نیز به خاطر تنهایی در دفاع از اسلام کوتاه نیامدند و در مقابل فرقه ها به دفاع از اسلام پرداختند.
7134/1011
۰ نفر