۱۸ مرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 9608709
T T
۰ نفر

منتقد سینما و تلویزیون:

۱۸ مرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 9608709
منتقد سینما و تلویزیون: فیلمنامه های مجموعه های تلویزیونی ماه رمضان به سیاه مشق شبیه است ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/05/18 فرهنگی.تلویزیون.سریال.ماه رمضان تهران - منتقد سینما و تلویزیون معتقد است فیلمنامه های مجموعه های تلویزیونی در ماه مبارک رمضان به علت کم رغبتی فیلمسازان برای ورود به این عرصه، بیشتر به سیاه مشق شباهت دارد.
منوچهر اکبرلو روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا افزود: نوع نگاه مدیران تلویزیون به ساخت برنامه های مناسبتی از جمله مجموعه های ماه مبارک رمضان در سال های دور و نزدیک تغییری پیدا نکرده است.
وی افزود: در همه این سال ها، هیچگونه برنامه ریزی بلند مدتی برای سفارش و تولید این سریال ها در تلویزیون انجام نشده و تمامی کارهای ساخت یک مجموعه مناسبتی از تصویب اثر گرفته تا نوشتن فیلمنامه و ساخت آن در آخرین هفته های مانده به این ایام خاص انجام می شود.
این منتقد سینما و تلویزیون، درباره علت کم رغبتی فیلمسازان با تجربه به حضور در عرصه ساخت مجموعه های تلویزیونی مناسبتی گفت: از آنجا که اینگونه آثار مناسبتی با کیفیت پایینی به مخاطب عرضه می شود، فیلمسازان با تجربه از این عرصه فاصله گرفته اند.
اکبرلو افزود: مدیران سیما بعضا به خاطر کم رغبتی فیلمسازان با تجربه مجبور شدند، تجربیات اولیه و گاه نوشته هایی که بیشتر به سیاه مشق شبیه است را به عنوان فیلمنامه یک مجموعه تلویزیونی بپذیرند.
وی نوع سوژه ها، مضامین و پیام های مجموعه های تلویزیونی ماه مبارک رمضان را تکراری دانست و گفت: گویی فیلمنامه نویسان عادت کرده اند فقط به چند موضوع اخلاقی بپردازند تا کار آنها مورد تصویب قرار گیرد.
این منتقد سینما و تلویزیون، داشتن نگاه مناسبتی به مفاهیم ارزشی را نوعی بدبینی توصیف کرد و گفت: محدود کردن مفاهیم دینی و ارزشی به ماه مبارک رمضان منطقی نیست.
اکبرلو افزود: تفکیک مجموعه های تلویزیونی به آثار مناسبتی و غیر مناسبتی ، لطمه زیادی به انتقال مفاهیم مورد نظر به مخاطب می زند زیرا بیننده تصور می کند که در سریال های غیر مناسبتی، خاصیت سرگرم کنندگی مخاطب مدنظر فیلمساز است و مفاهیم ارزشی را فقط باید در ماه مبارک رمضان دریافت کند.
وی وضعیت تولید مجموعه های مناسبتی در تلویزیون را نابسامان و ناشی از نگاه روزمره مدیران دانست و گفت: مدیران سیما بر تولیدات گروه و شبکه خود اشراف لازم را ندارند.
اکبرلو افزود: امروز ساخت مجموعه هایی با محوریت گناه و شیطان در سریال های مناسبتی ماه رمضان به یک سنت و عادت تبدیل شده است.
وی خاطر نشان کرد: تداوم این رویه علاوه بر اینکه به فرآیند انتقال پیام به مخاطب ضربه می زند، سبب می شود که بیننده به آثار مناسبتی نیز به چشم یک اثر سرگرم کننده فاقد پیام نگاه کند.
این منتقد سینما و تلویزیون افزود: پژوهشگران متعددی از نگاه روانشناسی، دینی و رسانه ای، موضوع سریال های مناسبتی و تاثیر منفی آنها را بر روحیه و اعتقادات مردم به رشته تحریر درآورده اند که صدا وسیما به نتایج آن توجهی ندارد.
اکبرلو خاطر نشان کرد: برخی این پژوهش ها در مراکز پژوهشی و تحقیقاتی وابسته به صدا وسیما انجام شده اما به علت آنکه این مراکز هیچ ارتباط ارگانیکی با بخش های تولید این سازمان ندارند، نتایج این پژوهش ها نیز مورد استفاده قرار نمی گیرد.
فراهنگ ** 2025 ** 1071 شماره 026 ساعت 11:46 تمام
۰ نفر