۲۹ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 9607934
T T
۰ نفر

عضو هیات مدیره ایکوموس ایران:

۲۹ تیر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 9607934
عضو هیات مدیره ایکوموس ایران: ریاست کمیته میراث جهانی، با انگیزه سیاسی به ایران واگذار نمی شود ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/04/29 فرهنگی.داخلی.میراث فرهنگی تهران - عضو هیات مدیره ایکوموس ایران، علت ندادن کرسی ریاست کمیته میراث جهانی به جمهوری اسلامی ایران را سیاسی کاری برخی اعضای این کمیته دانست.
شهریار عدل روز چهارشنبه در نشست خبری در سالن اجتماعات کمیسیون ملی یونسکو با بیان اینکه کرسی ریاست کمیته میراث جهانی یونسکو بنا به انگیزه های سیاسی به ایران نمی رسد، گفت: شاید بخش کوچکی از این اتفاق به مسایل فنی مرتبط باشد، اما معتقدم مهمترین دلیل این امر به باب طبع نبودن سیاست های ضد استعماری جمهوری اسلامی ایران در نزد برخی کشورهای عضو این کمیته باز گردد وی در ادامه در مورد کارکرد اصلی شورای بین المللی بناها و محوطه ها ( ایکوموس ) گفت: سازمان یونسکو برای تعیین اهمیت پرونده های فرهنگی، نماینده ای را از شورای ایکوموس تعیین و به کشورهایی که خواهان ثبت میراث فرهنگی هستند، اعزام می کند.
عدل افزود: این کارشناسان نیز مفاد پرونده های ارجاع شده به یونسکو را بازرسی و گزارش خود را به کمیته بین المللی ثبت آثار میراث فرهنگی ارسال می کنند.
وی گفت: هر چند که ایکوموس نقش کلیدی و مهمی در ثبت پرونده ها دارد اما اعضای این شورا نمی توانند در مورد پرونده های کشورهای خود قضاوت کنند، بر همین اساس نیز طی سال های گذشته ایکوموس ایران، هیچ نقشی در ثبت پرونده های کشور نداشته است.
عضو هیات مدیره ایکوموس ایران افزود: مهمترین رکن ثبت پرونده های میراث فرهنگی در گذشته منحصر بفرد بودن و نیز نشاندهنده سیر تحول فرهنگی بشر بود، اما اکنون شش رکن برای آثار میراث فرهنگی و چهار رکن دیگر برای آثار طبیعی افزوده شده است.
عدل در ادامه با بیان اینکه بر اساس قوانین جدید هر کشور سالانه دو اثر را می تواند برای ثبت فرهنگی ارائه دهد، گفت: معتقدم ثبت یک یا دو اثر در سال برای کشوری همچون ایران با چنین قدمتی ناعادلانه است.
وی افزود: متاسفانه در زمان جنگ تحمیلی هنگامی که اولویت های اصلی کشور بر اساس منطق بر روی مسایل نظامی متمرکز بود، کشورهای غنی و ثروتمند همچون ایتالیا و فرانسه بسیاری از آثار خود را به ثبت رساندند.
شورای بین المللی بناها و محوطه ها در پاریس مستقر است و این شورا بر حسب حروف نخست کلمات لاتین، اختصارا ایکوموس نامیده می شود.
ایکوموس نهادی غیردولتی و در همکاری نزدیک با یونسکو(سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) و همچنین سایر موسسات معتبر بین المللی با اهداف حفاظت بناها و محوطه های تاریخی قرار دارد و به موجب ماده 13 اساسنامه آن ، می توان کمیته ملی کشورهای عضو را تشکیل داد و بنابراین کمیته ملی ایران با نام موسسه فرهنگی ایکوموس ایران در سال 80 به همت افرادی چون زنده یاد دکتر باقر آیت الله زاده شیرازی و زنده یاد مهندس محمد مهریار تشکیل و به ثبت رسید.
فراهنگ ** 9187 ** 1071 شماره 057 ساعت 14:53 تمام
۰ نفر