۲۴ خرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 9605837
T T
۰ نفر

نگاهی به تازه های نشر در لبنان

۲۴ خرداد ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 9605837
نگاهی به تازه های نشر در لبنان ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 90/03/24 سیاسی.غ.غ بیروت - باد شرق و باد غرب، پژوهش های اسلامی پیرامون اقتصاد و پول، انقلاب مردم عرب، ساختار حرکت فرهنگی لبنان و تمدن سرزمین های بین النهرین از جمله عنوان های مهم و جدید حوزه نشر در لبنان را تشکیل می دهد.
به گزارش روز سه شنبه خبرنگار ایرنا از بیروت، بیروت تاکنون دو مرتبه به عنوان پایتخت جهانی کتاب معرفی شده و در نزد مراکز دانشگاهی و علمی دنیا به عنوان یکی از مهمترین مراکز انتشاراتی منطقه مطرح است.
با توجه به اهمیت کتاب های منتشر شده در لبنان بویژه با موضوع ایران و مسایل اسلامی، تازه های نشر در این کشور معرفی می شوند: ** کتاب اتحادیه توافقی، از بین بردن نزاع میان هویت ها و شهروندی انتشارات الجامعه الانطونیه کتاب پژوهشگر آلان گانیون با عنوان اتحادیه توافقی، از بین بردن نزاع میان هویت ها و شهروندی را به چاپ رسانده است.
این کتاب توسط ریتا عید از زبان فرانسوی به عربی ترجمه شده و نادی فاصل بر آن مقدمه نوشته است.
در این کتاب آلان گانیون از فدرال های مختلف و ملی گرایی ها دفاع کرده و نمونه کانادایی آن در منطقه کتالونیا و کبک را چون راهی برای اجرایی کردن برنامه جلوگیری از جنگ ها و خشونت های سیاسی میان قومیت های مختلف ارائه می دهد.
** کتاب باد شرق و باد غرب روزنامه السفیر که مجموعه ای با عنوان کتاب برای همگان را منتشر می سازد، چاپ عربی کتاب خانم بیرل باک نویسنده و رمان نویس آمریکایی و متخصص در امور کشور چین با عنوان باد شرق و باد غرب را منتشر کرده است.
این رمان پیرامون جوامع شرقی بویژه کشور چین از دیدگاه غربی ها صحبت می کند و تلاش دارد این جوامع را از مبدا مفاهیم سیطره جویانه که کشورهای استعمارگر غربی بطور کلی در قبال ملت های شرق بر آن تکیه داشتند، بررسی کند.
این کتاب توسط خانم سمیره عزام نویسنده فلسطینی ترجمه و انتشارات دارالهدی آن را پخش کرده است.
** کتاب پژوهش های اسلامی پیرامون اقتصاد و پول انتشارات مرکز الحضاره لتنمیه الفکر الاسلامی اخیرا در چارچوب مجموعه پژوهش هایی پیرامون تمدن، کتابی را با عنوان پژوهش های اسلامی پیرامون اقتصاد و پول به چاپ رسانده است.
این کتاب توسط گروهی از نویسندگان ایرانی و سایر کشورهای اسلامی شامل دکتر باقر حسنی، دکتر کمال بصری، دکتر نعمت الله بروجردی، دکتر حسن نظری، سیدمیر حسین معزی و احمدعلی یوسفی نوشته شده و ترجمه پژوهش های این کتاب توسط سیدعلی موسوی، احمد فاضل سعدی و شیخ موسی ظاهر صورت گرفته است.
** کتاب انقلاب مردم عرب در چارچوب برنامه های گفت وگو که انتشارات مرکز الاستشارات للدراسات و التوثیق آن را برگزار می کند، شماره سوم این برنامه ها با عنوان انقلاب مردم عرب در قالب کتابچه ای منتشر شده است.
این کتاب کوچک شامل یک میزگرد گفت وگو است که در آن عبدالحلیم فضل الله رییس این انتشارات و دکتر فواز طرابلسی و دکتر منیر حمشی رییس سازمان عربی مربوط به پژوهش های اقتصادی در دمشق شرکت داشتند.
** کتاب گرایش های اجتماعی دین و دینداری - پژوهش هایی پیرامون دیدگاه اجتماعی و اسلامی انتشارات مرکز الحضاره لتنمیه الفکر الاسلامی نیز به تازگی کتاب شیخ حسین احمد شحاده اندیشمند اسلامی را با عنوان گرایش های اجتماعی دین و دینداری - پژوهش هایی پیرامون دیدگاه اجتماعی و اسلامی به چاپ رسانده است.
نویسنده این کتاب در چند فصل کتاب خود تلاش می کند پیرامون دین و دینداری در اجتماع و تاثیر هر کدام از آنها بر یکدیگر تحقیق کند و با این معنا این پژوهش در چارچوب علوم اجتماعی شناخت دین قرار می گیرد.
نویسنده پژوهش خود را تحت چند عنوان اسلامی قرار داده و از این طریق فصل های کتاب را با عناوین متفاوتی تقسیم کرده است.
** کتاب کتاب جشنواره ؟ ساختار حرکت فرهنگی لبنان به تازگی کتاب سالی که حرکت فرهنگی - انطلیاس - آن را تهیه کرده، منتشر شده است. این اثر، اسناد فرهنگی لبنان طی سال 2010 - 2011 میلادی را در کنار فعالیت های نمایشگاه کتاب لبنان در بیست ونهمین دوره برگزاری آن در سال گذشته، شامل می شود.
** کتاب لبنان در قرن شانزدهم در چهارچوب تالیفات تخصصی تاریخ لبنان، دکتر عصام خلیفه مورخ لبنانی کتاب تازه خود را با عنوان لبنان درقرن شانزدهم منتشر کرده است.
این اثر سرگذشت تاریخی دو شهرکوهستانی لبنان، بعقلین الدرزیه واقع در بلندی های کوهستان های جنوب لبنان و حدث الجبه واقع در کوهستان های لبنان واقع در شمال کسروان را در برمی گیرد.
** کتاب تمدن سرزمین های بین النهرین انتشارات تیار الحضارات للابحاث و الدراسات نیز کتابی با عنوان تمدن سرزمین های بین النهرین را به چاپ رسانده است.
این کتاب که توسط گروهی از پژوهشگران تهیه شده به جست وجوی ادیان و عبادت هایی که در میان نسل های مختلف این سرزمین در دوره های مختلف بویژه مرحله قبل از مسیحیت و اسلام رایج بوده، می پردازد.
فراهنگ ** 1030 ** 1071 شماره 061 ساعت 15:25 تمام
۰ نفر