۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 9604983
T T
۰ نفر
محققان ایرانی در تلاش برای دستیابی به دانش فنی ژل پلیمری ........................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 10:03 31/02/1390 تهران -رییس پژوهش و توسعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران گفت: محققان کشور قصد دارند به دانش فنی تولید ژل پلیمری قابل تزریق در چاه های نفت و گاز دست یابند.
دکتر "غلامحسین منتظری" روز شنبه به خبرنگار علمی ایرنا افزود: اگرچه تولید آب در چاه های نفت و گاز در بسیاری از مواقع، به عنوان یک پدیده طبیعی روی می دهد، اما تداخل آب با نفت یا گاز آن چاه، برای تاسیسات نفتی مشکل ساز است.
به گفته وی ایجاد یک شکاف در چاه می تواند عامل ورود آب به نفت و یا گازی شود که در حال خروج از چاه است.
وی تصریح کرد: این آب ناخواسته که "شورآبه" خوانده می شود بسیار شور و دارای تمامی مواد معدنی است و از نظر فنی و مهندسی یک معضل محسوب می شود.
منتظری اظهار داشت: در این حالت مهندسان ابتدا با استفاده از دستگاه PTL و تفسیر نمودارهای آن، ناحیه تولید آب را مشخص می کنند.
وی با اشاره به اینکه شیوه های متعددی برای جلوگیری از تولید آب در چاه وجود دارد افزود: روش سنتی و رایج ترین شیوه، سیمان کاری ناحیه تولید آب با کمک دستگاه لوله مغزی ( tube Coil ) است.
به گفته رییس پژوهش و توسعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، پس از سیمان کاری، قسمت بالاتر چاه برای ورود مواد هیدروکربوری ( نفت یا گاز) مشبک می شود.
منتظری تاکید کرد :اکنون کشورهای پیشرفته از ژل پلیمری به جای سیمان استفاده می کنند که ایران نیز با داشتن ذخایر غنی نفت و گاز و صادرات گسترده این فرآورده ها، نباید از این قافله عقب بماند.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی کشور از جمله دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه اراک و پژوهشگاه صنعت نفت بر روی ژل پلیمری در حال تحقیق هستند گفت اکنون شرکت نفت مناطق مرکزی ایران قصد دارد با منسجم کردن این تحقیقات به دانش فنی تولید ژل پلیمری دست پیدا کند.
به گفته منتظری این شرکت قصددارد طی یک پروژه همکاری با پژوهشگاه صنعت نفت این پروژه را انجام دهند و به تولید صنعتی برساند.
رییس پژوهش و توسعه شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بیان داشت : در صورت تصویب نهایی این پروژه توسط شورای عالی سیاست گذاری پژوهش و فناوری وزارت نفت، پروژه طی یک ماه به انجام می رسد.
علمی 1544**9023**
۰ نفر