۲۴ بهمن ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 9550120
T T
۰ نفر
چاپ تصاویر موهن در اروپا و واکنش های جهان اسلام # تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 24/11/84 سیاسی.تصاویرموهن.دانمارک.جهان اسلام چندی قبل روزنامه ای در دانمارک در اقدامی غیرحرفه ای و وقیحانه تصاویر موهنی منتشر کرد که واکنش های غیرتمندانه و گسترده مسلمانان جهان را در پی داشت . این نخستین بار نبود که به بهانه ازادی مطبوعات ، حریم ازادی و ارزش های دیگر لگدمال می شد و دولتمردان غربی نیز به دفاع از این اقدام ناشایست اقدام کردند . این واقعه که باعث جریحه دار شدن احساسات مسلمانان اقصی نقاط جهان شد از چند منظر قابل ارزیابی است . نخست انکه چاپ این تصاویر موهن در یک روزنامه گمنام در دانمارک ، در مدت کوتاهی در روزنامه ها و نشریات مختلف در چندین کشور دیگر اروپایی منتشر شد . این اقدام که بیانگر حرکتی برنامه ریزی شده برای دامن زدن به فعالیت های ضداسلامی است ، به این شکل کمتر سابقه داشته و رسانه های کشورهای مدعی دمکراسی ، بدیهی ترین اصل دمکراسی که احترام به ارزش ها و نظرات دیگران است ، نقض کردند. با ابراز انزجار مسلمانان نسبت به این ماجرا ، نوعی لجاجت و گستاخی در اروپا شدت گرفت و پی درپی کشورهای دیگر اروپایی که شمار انان بیش از ده کشور شد ، اقدام به چاپ مجدد این تصاویر موهن کردند که اقدامی غیره منتظره بود. شواهد و نشانه های مختلف نشان می دهد برنامه ریزی و طراحی این سناریو علیه جهان اسلام در خارج از مرزهای اروپا شکل گرفته و هدایت این جریان توسط صهیونیست های حاکم بر واشنگتن است زیرا اروپا از این ماجرا سودی نخواهد برد و تاکنون نیز اثار این زیان نمودار شده است . صهیونیست ها که همواره توسط مسلمانان به چالش کشیده شده اند ، با این اقدام تلاش کردند تا زخمی بر پیکره جهان اسلام وارد کنند و کینه های خود را نسبت به مسلمانان نشان دهند. مقام های آمریکایی در نخستین برخوردها با این ماجرا ، بطور نچندان جدی از اقدام این روزنامه دانمارکی انتقاد کردند اما با اغاز موج تظاهرات در جهان اسلام ، لبه تیز انتقادها و واکنش های منفی خود را متوجه مسلمانان جهان نمودند. بنظر می رسد اینبار نیز اروپایی ها بازیچه دست آمریکا و صهیونیست ها شدند و هزینه اهداف انان را باید بپردازند. مناسبات جهان اسلام با ممالک اروپایی در سطحی مناسب و با احترام و منافع متقابل برقرار بود و ایجاد چالش در این مناسبات بدون شک بیشتر برای اروپا زیانبار خواهد بود و کشورهای اسلامی می توانند نیازهای خود را بجای اروپا از دیگر نقاط جهان تامین کنند . در این بین رهبران و مقام های اروپایی مواضعی مختلف از خود نشان دادند بطوریکه رهبران خردمندتر اروپا از مسلمانان پوزش خواستند و اقدام روزنامه های چاپکننده این تصاویر را نکوهش کردند. اما در همین حال دسته دیگری از مقام های اروپایی که بنظر می رسد منافع انان بیشتر با صهیونیست ها گره خورده ، به دفاع از عمل ناشایست این روزنامه ها پرداختند و سرزنش های خود را متوجه جهان اسلام کردند . اما در سوی دیگر این ماجرا ، واکنش های مردمی و خودجوش مسلمانان جهان بود . کشورهای اسلامی و حتی کشورهایی که از اکثریت مسلمانان برخوردار نیستند در هفته های اخیر شاهد غیرتمندی مسلمانان و ایستادگی انان در برابر حرکات وقیحانه نشریات اروپایی بود . این واکنش ها در اقصی نقاط اسیا ، افریقا ، آمریکا و حتی اروپا شکل گرفت و به تدریج توسعه یافت . در برخی کشورها این اعتراض ها کاملا مسالمت جویانه بود اما در کشورهای دیگر شعله های خشم فزونی یافت و منجر به تخریب سفارتخانه های دانمارک شد.
جالب اینکه در بسیاری از کشورهای اسلامی هدایتگر این واکنش ها مردم بودند و دولت ها در پی تظاهرات مردمی ، در قبال دولت های اروپایی واکنش نشان دادند. در بسیاری از کشورهای اسلامی مردم رسما کالاهای دانمارکی و دیگر کشورهای اروپایی که این هتاکی را تکرار کرده بودند ، تحریم کردند و در برخی کشورها نیز دولت ها وارد عمل شدند و مناسبات اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی خود را با برخی دولت های اروپایی محدود ساختند . این واکنش های از سر هوشیاری همچنان در جهان اسلام ادامه دارد و مسلمانان از هر مذهب و فرقه ای نشان دادند در دفاع از ارزش ها و هویت دینی خود عقب نخواهند نشست و این هتاکان هستند که باید از مواضع ناشایست خود عقب نشینی کنند. صهیونیست های حاکم بر آمریکا نیز که با هدایت این ماجرا تلاش داشتند میزان حساسیت مسلمانان را بسنجند ، متوجه خیزش سراسری جهان اسلام شدند و در محاسبات اتی خود قطعا بی تفاوت نماندن مسلمانان را در برابر چنین موضوعاتی لحاظ خواهند کرد. هرچند که این وقاحت ، رهبران سایر ادیان در جهان را نیز نگران کرد که اگر امروز حرمت پیامبر اسلام مخدوش می شود ، این امکان فراهم شده است که روزی دیگر حرمت دیگر پیامبران عظیم الشان نیز مورد دست اندازی قرار گیرد.
شکسته شدن حریم های مقدس الهی ، چه مربوط به اسلام باشد یا مسیحیت و یهود جای نگرانی دارد و هشداری برای اینده است . از این روست که رهبران دینی مسیحی و یهودی نیز از خود واکنش نشان دادند و حرکت مطبوعات اروپایی را سرزنش کردند . پژوهم دفتر پژوهش و بررسی های خبری
۰ نفر