۱۷ آبان ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 9533667
T T
۰ نفر
رییس جمهوری چین عازم سه کشور اروپایی و کره جنوبی شد # پکن، خبرگزاری جمهوری اسلامی 17/08/84 خارجی.سیاسی.چین.انگلیس.آلمان.اسپانیا. " هو جین تائو" رییس جمهوری خلق چین صبح روز سه شنبه به وقت محلی برای گفت وگو با مقامات انگلیس ، آلمان و اسپانیا عازم این سه کشور اروپایی شد.
رییس جمهوری چین پس ازآن درسیزدهمین اجلاس غیررسمی رهبران سازمان همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام (آپک ) در "بوسان" کره جنوبی شرکت می کند. "هو جین تائو" را دراین سفر"تانک جیا شوان" عضو شورای دولتی، "لی جائو شینک" وزیر خارجه، "بو شی لای " وزیربازرگانی و چند تن دیگر از مقامات چین همراهی می کنند. گفته می شود مساله هسته ای ایران در مذاکرات "هو جین تائو" رییس جمهوری چین و "تونی بلر" نخست وزیر انگلیس مطرح خواهد شد. "جک استراو" وزیرخارجه انگلیس گفته است در دیدار " هو جین تائو" و"تونی بلر" درباره "تصمیم چین برای غیبت ازجلسه رای گیری در مورد پرونده هسته ای ایران در جلسه آژانس بین المللی انرژی اتمی " با وی صحبت خواهد کرد. محوردیگرمذاکرات رییس جمهوری چین و مقامات اروپایی تحریم 16 ساله اروپا بر ضد چین عنوان شده است و "لی جائو شینک" وزیر خارجه چین در آستانه این سفر گفت که این تحریم ها تاثیرات منفی بر چین داشته است و باید لغو شود. وی معتقد است این ممنوعیت تبعیض آمیز است و رییس جمهوری خلق چین باز هم خواستار لغو این تحریم خواهد شد. اما " توماس اشتک " معاون سخنگوی دولت آلمان گفته است تحریم تسلیحاتی اتحادیه اروپا علیه چین، جزو برنامه های اصلی سفر"هو جین تائو" رییس جمهوری چین نیست. وی گفته است تحریم تسلیحاتی علیه چین، تحریم اروپایی است و صرفا می تواند از طریق تصمیم واحد اتحادیه اروپا لغو شود. کارشناسان سفررییس جمهوری چین به سه کشور اروپایی را با توجه به این که اروپا سال گذشته میلادی بزرگترین شریک تجاری چین بود وحجم تبادلات تجاری دو طرف به 177 میلیارد و 280 میلیون دلار رسید، از تمامی زوایا با اهمیت می- دانند. رییس جمهوری چین در نخستین مرحله از سفر به لندن خواهد رفت."تونی بلر" نخست وزیرانگلستان و رییس دوره ای اتحادیه اروپا نیز شهریور ماه سال جاری برای شرکت در هشتمین اجلاس سران چین و اتحادیه اروپا به چین سفر کرد. انگلیس سومین سرمایه گذار بزرک اروپایی در چین است و ارزش تجاری چین و انگلیس سال گذشته میلادی به بیش از 20 میلیارد دلار رسید. "هو جین تائو" درادامه سفر به اروپا درآلمان با "گرهارد شرودر " صدراعظم آلمان نیز دیدار و تبادل نظر خواهد کرد. ارزش تجاری چین و آلمان بزرگترین شریک تجاری چین در اتحادیه اروپا نیز سال گذشته میلادی به حدود 50 میلیارد دلار رسید. آلمان تاکنون درحدود چهار هزار طرح در چین سرمایه گذاری کرده است ونسبت به کشورهای دیگر اروپا، فناوری بیشتری به چین انتقال داده و در مجموع حدود هشت هزار فناوری به ارزش حدود 30 میلیارد دلار به این کشورمنتقل کرده است. آلمان دومین شریک بزرک تجاری چین پس از آمریکا محسوب می شود. رییس جمهوری چین در راستای گسترش روابط با کشورهای اروپایی پس از آلمان از اسپانیا دیدن می کند و در مادرید با نخست وزیر و پادشاه اسپانیا دیدار و مذاکره خواهد کرد. امسال مصادف با سی امین سالگرد برقراری روابط رسمی چین واتحادیه اروپانیز می باشد. "هو جین تائو" رییس جمهوری چین پس از آن از 25 تا 26 آبان ماه از کره جنوبی دیدن می کند و این نخستین سفر رهبر چین به سئول در10 سال گذشته است.
اجلاس سران سازمان همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام (آپک ) قرار است در شهر"بوسان" کره جنوبی با حضور 21 عضو "آپک" ازجمله رییس جمهوری چین برگزار شود. آساق/275/276/
۰ نفر