۱۳ شهریور ۱۳۸۴، ۰:۰۱
کد خبر: 9523512
T T
۰ نفر
گزارش العربیه درمورد روابط پنهانی رژیم صهیونیستی با امارات و پاکستان # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 13/06/84 خارجی.سیاسی.اسراییل.دبی.پاکستان. پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی العربیه درگزارشی اعلام کرد: پس از دیدار جنجال برانگیز وزیرخارجه پاکستان با همتای اسراییلی خود،مطبوعات اسراییلی فاش ساختند که اسراییل دردبی دفتر نمایندگی سیاسی و بازرگانی افتتاح کرده است. روزنامه اسرائیلی ایدیعوت آحرونوت نوشت : اسرائیل اخیرا اقدام به افتتاح دفترنمایندگی سیاسی وتجاری در دبی کرده،امااین مساله بطوررسمی عنوان نشده است . این گونه ادعاها در روزنامه های اسراییلی بعد از دیدار جنجال برانگیز وزیران خارجه اسراییل و پاکستان عنوان شده است. "ایدیعوت آحرونوت" درادامه افزود:افتتاح دفتر نمایندگی اسراییل در دبی به طور رسمی اعلام نشده واین کار بنابه درخواست مقامات دبی صورت گرفته است، زیرا آنها ترجیح می دهند روابطی محرمانه با اسراییل داشته باشند. به نوشته روزنامه مذکور، برای افتتاح این دفتر،تماس های محرمانه ای بین مقامات اسراییلی و مسوولان دبی صورت گرفته بطوری که برخی از مقامات وزارت خارجه اسرائیل به طور رسمی از دبی دیدار کرده بودند. براساس این گزارش ادعای مطبوعات اسراییلی شبیه ادعاهایی است که چند ماه پیش اسرائیل درباره افتتاح دفتر نمایندگی سیاسی و بازرگانی در دبی از آن سخن گفته بود،اظهاراتی که وزارت خارجه امارات آن را تکذیب کرد وتاکید نمود که این کشور به "ابتکار صلح عربی"پایبند می باشد. بر اساس ابتکار صلح عربی، اسراییل باید از سرزمین هایی که در سال 1967 اشغال کرده، بیرون برود تا بتواند روابط عادی خود را با همسایگان برقرار کند. به گزارش العربیه بخش عربی رادیو اسراییل این ادعاها را درماه می گذشته ردکرد واعلام نمود : دفتر نمایندگی درصورتی دردبی افتتاح خواهد شد که پرچم اسراییل بر بالای آن برافراشته نشود وکلیه کارکنان دراین دفتر گذرنامه های غیراسراییلی داشته باشند. مطبوعات اسراییل به نقل از"سیلوان شالوم" وزیرخارجه اسراییل نوشته بودند، تل آویو نتیجه آنچه را که وی آن را"میوه عقب نشینی از نوار غزه" نامید می بیند. تلویزیون العربیه ادامه داد:برخی ازمنابع رسمی اسراییل انتظار دارندکه دیدارهایی با"حسنی مبارک" رییس جمهوری مصرو"ملک عبدالله" دوم پادشاه اردن در دو هفته آینده صورت گیرد زیرا آنهااین دیدارهارا نتیجه عقب نشینی ازغزه می دانند. در همین حال پاکستان ضمن دفاع ازمذاکرات خود بااسراییل گفته است ، این برنامه اجازه خواهد داد تاپاکستان نقش فعالی درکمک به حل مشکلات در خاورمیانه داشته باشد. دراین میان"خورشید محمودقصوری" وزیر خارجه پاکستان گفته است :" باتوجه به اینکه تغییر اساسی در موضع ما نسبت به نیاز به ایجاد کشور مستقل فلسطین صورت نگرفته است ، مطمئنم که مردم پاکستان این اقدام را درک خواهند کرد".
قصوری در طول توقف خود دردبی گفت:این اقدام جایگاه سیاسی برای پاکستان فراهم خواهد کرد و آنچه انجام شده گام جدیدی است که مشکلاتی نیز به همراه دارد. این گزارش می افزاید: جمهوری اسلامی پاکستان از بزرگترین منتقدان برپایی "کشور اسراییل" که درسال 1948 ایجاد شد، بوده است. دراین مدت تماسهای غیر- مستقیم بین مقامات پاکستان واسراییل صورت گرفته بود،ولی دیداروزیران خارجه اسراییل وپاکستان دراستانبول اولین تماس علنی درسطح مقامات عالی رتبه بوده است. قصوری همچنین گفت:دردهه گذشته ماتماسهای محرمانه ای بااسراییل داشته ایم، اما قصد داریم که به دولت اسراییل ومردم بگوییم،این درست نیست که اگر اسراییل از سرزمینهای اشغالی خارج شود،دولتهای اسلامی نمی توانند با یک دولت یهودی در صلح زندگی کنند. وی افزود:" احساس می کنیم که عقب نشینی ازغزه،حادثه مهمی برای ما می باشد وباید کاری انجام دهیم که منجر به تشویق این گونه اقدامات شود. قصوری گفت: پاکستان تنها کشور اسلامی است که باید این پیام را برساند ، بنابراین چگونه می توانیم نقشی در این ماجرا داشته باشیم بدون اینکه با طرف های ذیربط ،مذاکره نماییم. وی تصریح کرد: نقش مصر جدای از نقش پاکستان است زیرا که مصر، اسراییل را به رسمیت شناخته است ولی ما اسراییل را به رسمیت نشناخته ایم. قصوری گفت که کشورش،اسراییل را به رسمیت نمی شناسد مگر اینکه فلسطینیان مسایل خود را با حکومت اسراییل حل و فصل کنند. درهمین حال، وزارت خارجه پاکستان دربیانیه ای اعلام کرده است که اسلام آباد قصد ندارد اسراییل را قبل از برپایی کشور مستقل فلسطین بامرکزیت قدس ، به رسمیت بشناسد . وزیر خارجه پاکستان انتقادات فلسطینیان از جمله انتقادات جنبش مقاومت اسلامی (حماس ) را درباره مذاکرات رد کرد وتصریح نمود:اسلام آباداین گام را بعداز مشورت بارهبران فلسطینی و ملک عبدالله پادشاه عربستان برداشته است.
ازسوی دیگر "پرویز مشرف"،رییس جمهوری پاکستان نیزازدیدارخود با رهبران سازمان های یهودی آمریکا در جریان سفر به ایالات متحده دفاع کرده است . این گزارش می افزاید: اسراییل روابط دیپلماتیک کامل با چهار کشور اسلامی از جمله مصر، اردن ،ترکیه وموریتانی برقرار کرده و نیزنمایندگی های تجاری در کشورهای مغرب، تونس و قطر دائر نموده است . براساس این گزارش برخی از تحلیلگران می گویند،پاکستان تنها کشور اسلامی است که سلاح هسته ای دراختیار دارد و با این اقدام (ایجاد رابطه با اسراییل ) به غرب خدمت کرده است. مشرف بعد از آنکه غرب وی را مورد تایید قرار داد ، بارها مورد سوء قصد قرار گرفت ولی نجات یافت . صویر/1408/1489/1468
۰ نفر