۲۹ اسفند ۱۳۸۵، ۰:۰۱
کد خبر: 9426282
T T
۰ نفر
وزیر انرژی الجزایر: "اوپک گازی" ایده یی قابل اجراست .....................................................
الجزیره، خبرگزاری جمهوری اسلامی 29/12/85 خارجی.اقتصادی.گاز.اوپک وزیر انرژی الجزایر گفت، تشکیل "اوپک گازی" از سوی کشورهای صادر کننده گاز، ایده یی قابل اجراست.
"شکیب خلیل" در حاشیه مراسم امضای توافقنامه میان شرکت دولتی سوخت "سوناتراک" و شرکت "اوراسکوم" مصر برای تولید مشترک آمونیاک گفت، در صورت تمایل کشورهای تولیدکننده ، اندیشه ی احداث این کنسرسیوم قابل اجرا خواهد بود.
وی تصریح کرد، طرح تاسیس این کنسرسیوم در نشست آینده دوحه که در نهم آوریل برگزار خواهد شد میان کشورهای تولیدکننده و صادرکننده گاز بررسی خواهد شد.
به گزارش ایرنا خلیل، پیشتر این طرح را رد و اعلام کرده بود که تامین کننده ی منافع کشورش، نیست.
او موضع خود را این گونه توجیه کرده بود که اقتصاد الجزایر قائم بر درآمدهای سوخت می باشد و با اقتصاد روسیه و ایران متفاوت است.
"آیت الله خامنه ای" رهبر معظم انقلاب اسلامی بهمن ماه گذشته در دیدار با "ایگور ایوانف" دبیر شورای امنیت روسیه با اشاره به وجود نیمی از ذخایر گاز جهان در ایران و روسیه، پیشنهاد کردند دو کشور سازمانی مشابه اوپک برای همکاری در زمینه گاز پایه گذاری کنند.
برخی ناظران اقتصادی معتقدند این کنسرسیوم می تواند با عضویت تولید کنندگان عمده ی گاز در جهان یعنی ایران، روسیه، قطر و کشورهای آسیای مرکزی، تاسیس شود.
مترجمام/1369/ 1442 شماره 060 ساعت 59:15 تمام انتهای پیام P29.15-59-14
۰ نفر