۲۶ اسفند ۱۳۸۵، ۰:۰۱
کد خبر: 9425980
T T
۰ نفر

مروری بر رویدادهای مهم هند در هفته ای که گذشت

۲۶ اسفند ۱۳۸۵، ۰:۰۱
کد خبر: 9425980
مروری بر رویدادهای مهم هند در هفته ای که گذشت .............................................
دهلی نو -خبرگزاری جمهوری اسلامی26/12/85 خارجی. سیاسی. گزارش. هند.تحولات * برخی از ایالت های هند از جمله" چاتیسگر -"بنگال غربی و جامو و کشمیر در هفته ای که گذشت شاهد حوادت خشونت بار و کشته شدن نظامیان - غیر نظامیان و مردم عادی بود.
دست کم 55 نیروی پلیس در ایالت چاتیسگر روز پنجشنه گذشته در بزرگترین حمله مائوئیست های جدایی طلب به نیروهای دولتی از آغاز مبارزه مسلحانه تا کنون - کشته و 11 نفر دیگر زخمی شدند.
در این حمله بیش از 300 نفر مائوئیست با تجهیزات کامل به یک کلانتری در منطقه ای به نام" باستار "در ایالت چایتسگر یورش بردند.
منابع پلیس گفتند که" ناکسل" ها تحت رهبری شاخه نظامی حزب کمونیست- مائوئیست هند به کلانتری" رانی بودلی " در 525 کیلومتری" رایپور "حمله کردند.
* وضع عمومی شهر" ناندیگرام " در ایالت بنگال غربی نیز در هفته گذشته ناآرام بود .روز پنجشنبه 24 - ساعت بعد از تیراندازی روز چهارشنبه پلیس به سوی تظاهرکنندگان و کشته شدن دست کم 14 نفر در این شهر -تشنج و ناآرامی به اوج خود رسید.
جمع زیادی از نیروهای پلیس روستاهای این منطقه را که به دلیل فرار عده کثیری از سکنه آنها خالی شده اند -مورد تفتیش قرار دادند.
هواداران حزب کمونیست مارکسیست هند در جاده ها تجمع کرده و خودروها را متوقف و حتی خبرنگاران را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
دادگاه عالی کلکته - که در طول دو ماه گذشته چندین حکم را علیه دولت بنگال عربی صادر کرده - روز پنجشنبه خواستار تحقیقات اطلاعات مرکزی هند (سی. بی. آی ). در مورد کشتار ناندیگرام شد.
تمام افرادی که روز چهارشنبه گذشته به دست نیروهای دولتی در شهر ناندیگرام کشته شدند از جمله کشاورزانی بودند که در اعتراض به تملک اراضی مزروعی برای ایجاد منطقه آزاد تجاری در چند منطقه ایالت بنگال غربی دست به تظاهرات زده بودند .
در آخرین تحول مربوط به این رویداد عبدالکلام رئیس جمهوری هند نسبت به این رویداد مرگبار واکنش نشان داده و از مسوولان ایالتی خواست که بدون رضایت کشاورزان دست به اقدامی نزنند.
* حزب بهارتیا جاناتا( بی. جی. پی ). روز پنجشنبه از دولت مرکزی خواست که ماده 355 قانون اساسی را در ایالت بنگال غربی به منظور مهار اعضای حزب کمونیست مارکسیست و نیروهای پلیس در این ایالت اعمال کند.
ماده 355 قانون اساسی هند به دولت مرکزی این کشور اختیار می دهد که از ایالت ها در برابر تجاوز خارجی( خارج از ایالت ) و ناآرامی داخلی به منظور تضمین عملکرد دولت های ایالتی مطابق قانون اساسی هند حمایت کند.
هر دو مجلس پارلمان هند( لوک سبها و راجیا سبها )روز پنجشنبه در اثر اعتراض شدید احزاب مخالف نسبت به وقایع ناندیگرام بدون انجام کاری تعطیل شد.
" * مان موهان سینک " نخست وزیر هند -روز پنجشنبه به مفتی سعید -سر وزیر پیشین حزب دمکراتیک مردم - گفت که زمان مناسب برای عقب نشینی نیروها از جامو و کشمیر با توجه به گزارش های سازمان های اطلاعاتی مبنی بر امکان حمله گروه های تروریستی در صورت خروج نیروهای امنیتی از ایالت فرا نرسیده است. * وزارت امور خارجه هند روز پنجشنبه اعلام کرد که پراناب موکرجی - وزیر خارجه این کشور -در طول هفته آینده از ژاپن دیدن خواهد کرد .موکرجی در22 و 23 مارس از توکیو دیدن خواهد کرد.
این اولین دیدار موکرجی از ژاپن از زمان گزینش وی به عنوان وزیر خارجه هند تا کنون خواهد بود.
* گزارش های رسانه ها حاکی است که بر خودداری هند از پذیرش دانشجویان و محققان کشورهای خارجی موجب شده که دولت این کشور اقدامات مهمی را در جهت تسهیل مقررات صدور روادید برای دانشجویان بین المللی صورت دهد.
پراناب موکرجی - وزیر خارجه هند -هفته جاری گفت که دولت هند مقررات جدیدی را برای صدور روادید به منظور ترغیب دانشجویان کشورهای دیگر نسبت به ادامه تحصیل در هند تدارک دیده است. * وزارت خارجه هند روز پنجشنبه اعلام کرد که شیخ" سلمان بن حماد الخلیفه -" ولیعهد بحرین - هفته آینده رسما از هند دیدن خواهد کرد.
ولیعهد بحرین در فاصله 19 الی 22 مارس بنا به دعوت" بهیرون سینک شکاوت -" معاون رئیس جمهوری هند -از این کشور دیدن خواهد کرد.
* حزب پی. دی. پی . که درایالت جامو و کشمیر قبلا با حزب کنگره دولت ائتلافی را تشکیل داده است - در نظر دارد در انتخابات آینده مجلس این ایالت با" میرواعظ عمر فاروق" -" شبیر احمد شاه " و" بلال لون " از رهبران میان رو کشمیری ائتلاف داشته باشد.
پی. دی. پی . و سه نفر مذکور از فرمول پیشنهاد شده توسط پرویز مشرف- رئیس جمهوری پاکستان - برای حل مساله کشمیر حمایت می کنند.
آنها ماه گذشته به منظور شکست حزب کنگره به رهبری سونیا گاندی و حزب کنفرانس ملی - در شهر سرینگر مرکز ایالت جامو و کشمیر نشستی را برگزار کردند.
* درهفته ای که گذشت تعدادی از سازمان های مسلمانان هند به سوی پارلمان هند راهپیمایی کردند.
سازمان های مذکور در این راهپیمایی که" وی . پی . سینک -" نخست وزیر پیشین هند -نیز حضور داشت - خواستار آن شدند که در حوزه های آموزش و اشتغال برای مسلمانان این کشور تسهیلات ویژه ای اختصاص داده شود و پیشنهادات کمیته بررسی کننده وضعیت مسلمانان( کمیته ساچار )نیز اجرا شود.
در این راهپیمایی که توسط سازمان" تامیل مسلم مونیترا کاژاگم" برنامه ریزی شده بود -وزیران دولت مرکزی از جمله جی. کی. واسو -دایانیدی ماران - تی. آر.بالو -.اس . راگوپاتی - عبدالرحمان آنتولی - آرجون سینک - لالو پراساد یاداو -مانی شنکر آیار و رام ولاس پاسوان - حضور داشتند.
سخنگوی هیات سراسری قوانین شرعی هند -سید قاسم رسول الیاس - اسدالدین اویسی از مجلس اتحاد المسلمین - محمود مدنی از جمعیت العلمای هند -خانم بریندا کارات - عضو کمیته مرکزی حزب سی. پی. ام -. دی راجا -دبیرکل حزب سی. پی. آی . و سید شهاب الدین از دیگر شخصیت های حاضر در این راهپیمایی مسلمانان بودند.
* خانم سونیا گاندی - رئیس حزب کنگره - در سخنانی در این هفته اعتراف کرد که گرانی علت اصلی شکست این حزب در انتخابات مجالس ایالت های پنجاب و اوتاراکاند بوده است . وی این مطلب را طی سخنرانی در جمع اعضای کنگره پارلمان گفت. * بنگلادش اعلام کرد -این کشور مذاکرات خود با هند در موضوع احدات خط لوله سه کشور هند -بنگلادش - برمه را از سرخواهد گرفت. بنگلادش از پیش شرطهای قبلی که موجب توقف مذاکرات شده بود صرفنظر کرده است. مطبوعات هند در این ارتباط نوشتند :ظاهرا طرح احدات خط لوله زیر دریایی گاز بین هند و عمان نیز احیا شده است. همچنین گفته شد که کنسرسیوم شرکت های هندی موسوم به SAGE برای انجام مطالعات - برخی شرکت های متخصص را منصوب کرده اند .این شرکت ها شامل شرکت "هیریمای " هلند و INTEC آمریکا می باشند.
قرار است برای بسیج منابع مالی و گاز برای این طرح در دهلی نو گروهی تشکیل شود.
آساق/310/ شماره 064 ساعت 12:42 تمام انتهای پیام 12-42-59.P26
۰ نفر