۱۸ اسفند ۱۳۸۵، ۰:۰۱
کد خبر: 9424807
T T
۰ نفر
یک مرزبان ایرانی در اثر تجاوز مرزبانان افغان به خاک ایران شهید شد .................................................................
زاهدان - خبرگزاری جمهوری اسلامی18/12/85 داخلی. سیاسی. مرزبانی. در پی ورود مرزبانان افغان به داخل خاک جمهوری اسلامی ایران و درگیری دو طرف در روز جمعه - یک نفر از مرزبانان ایرانی به شهادت رسید.
یک مقام آگاه سیاسی سیستان و بلوچستان به خبرنگار ایرنا گفت : صبح جمعه تعدادی از مرزبانان افغان در محدوده مرزی" قرقری " واقع در بخش" میانکنگی" زابل بدون مجوز از مرز عبور کرده و وارد خاک جمهوری اسلامی ایران شدند که که در نتیجه این اقدام - مرزبانان دو طرف با یکدیگر درگیر شده و به تبادل آتش پرداختند.
وی که خواست نامش در خبر ذکر نشود -افزود :در این درگیری یک نفر از مرزبانان جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید.
این مقام آگاه یادآور شد :بر خلاف ادعای برخی رسانه ها و منابع خبری خارجی - هیچ شواهدی مبنی بر کشته شدن یکی از مرزبانان افغان در جریان این حادثه بدست نیامده است. او ادامه داد :مدارک و شواهد جمع آوری شده توسط مرزبانی جمهوری اسلامی ایران در مورد اقدام مرزبانان افغان به خاک کشورمان - به مسوولان ایرانی و دولت افغانستان ارایه شده است . جمهوری اسلامی ایران در استان سیستان و بلوچستان حدود 300 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد.
رسانه های خارجی - روز جمعه - به نقل از منابع افغان از تبادل آتش میان مرزبانان ایرانی و افغان و کشته شدن دو مرزبان از دو طرف خبر داده و ادعا کرده بودند که درگیری بخاطر ورود مرزبانان ایرانی به داخل خاک افغانستان رخ داده است. تلویزیون خصوصی طلوع افغانستان در گزارشی از این واقعه - به نقل از "داوود احمدی " فرمانده هنک پنجم مرزی افغانستان مدعی شد که نیروهای ایرانی از نقطه صفر مرزی عبور کرده و وارد خاک این کشور شدند که این حادثه پیش آمد.
" غلام دستگیر آزاد "والی نیمروز وقوع درگیری را تایید کرد اما مدعی شد که این سومین بار است نیروهای ایرانی وارد خاک افغانستان می شوند.
طلوع در ادامه افزود :درگیری در محلی رخ داد که ایران در حال حفر کانال و دیوار در داخل خاک خود است. ولایت نیمروز به مرکزیت زرنج در جنوب غربی افغانستان و در مجاورت استان سیستان و بلوچستان ایران واقع است. چندی قبل" سلطان احمد بهین " سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفته بود که احدات دیوار در داخل خاک ایران است که ارتباطی به ما ندارد.
روابط دو کشور همسایه از نظر سیاسی در بالاترین سطح قرار دارد و ایران هم اکنون در بازسازی افغانستان حضور فعال دارد.
جمهوری اسلامی ایران سالانه بودجه هنگفتی را صرف مبارزه با مواد مخدر می کند که بخش اعظم آن در افغانستان تولید می شود.
از جمله برنامه های ایران برای جلوگیری از ورود مواد مخدر به ایران و نیز ترانزیت آن به کشورهای اروپایی - طرح انسداد مرزها است که در چارچوب برنامه مبارزه گسترده با مواد مخدر در جمهوری اسلامی ایران اجرا می شود.
آساق/332/1443/653/ شبس/1770 شماره 115 ساعت 23:16 تمام انتهای پیام 23-16-11.P18
۰ نفر