۱۷ اسفند ۱۳۸۵، ۰:۰۱
کد خبر: 9424748
T T
۰ نفر
مجلس عوام انگلیس به انتخابی شدن اعضای مجلس لردها رای داد .........................................................
لندن - خبرگزاری جمهوری اسلامی16/12/85 خارجی. سیاسی. انگلیس. لردها.
نمایندگان مجلس عوام انگلیس روز چهارشنبه با اختلاف 113 رای به انتخابی شدن اعضای مجلس اعیان این کشور و خروج عضویت در آن از وضعیت انتصابی و ارثی رای دادند.
با وجود آنکه رای نمایندگان مجلس عوام به عنوان قانون به اجرا گذاشته نخواهد شد -انتظار می رود از آن به عنوان طرحی توسط دولت انگلیس برای تدوین راهکاری اصلاحی استفاده شود.
طرح اصلاح نحوه انتخاب اعضای مجلس لردهای انگلیس از مدتی پیش توسط" جک استراو "رییس اکثریت پارلمانی حزب حاکم کارگر در مجلس عوام مطرح شده بود.
انتخابی شدن تمام اعضای مجلس لردهای انگلیس در حالی توسط نمایندگان مجلس عوام به تصویب رسید که استراو گزینه های متفاوتی را برای اصلاح ساختار مجلس لردها مطرح کرده بود.
پیشنهاد استراو نه گزینه مختلف در خصوص افزایش تدریجی تعداد نمایندگان انتخابی مجلس اعیان تا متکی کردن کامل آن به رای مستقیم مردم را شامل می شد.
پیش از این طرح -انتخابی شدن 80 درصد از نمایندگان مجلس لردها و انتصابی شدن 20 درصد از آنها با اکثریتی 38 نفره در مجلس عوام به تصویب رسیده بود.
مجلس لردها( مجلس علیا /مجلس اعیان ) دومین نهاد قانونگذاری در بریتانیا است. این مجلس حق پیشنهاد طرحهای قانونی و قانونگذاری و یا رد کامل قوانین پیشنهادی را ندارد -ولی لوایح و طرحهای مصوب مجلس عوام( مجلس انتخابی/ مجلس سفلی ) باید به تایید مجلس اعیان برسد.
طرحها و لوایح تصویب و ارایه شده از سوی مجلس عوام در صورت عدم تصویب در مجلس اعیان باید برای اصلاح و بازنگری مجددا به مجلس عوام یا دولت بازگردانده شده و مجددا به تایید نمایندگان مجلس اعیان برسند.
در حال حاضر مجلس اعیان دارای 746 نماینده است که 615 نفر از آنها دایمی و مادام العمر هستند.
بقیه نمایندگان این مجلس غیرانتخابی شامل 92 لرد موروثی 26 - اسقف پیشنهادی به عنوان لرد از سوی کلیسای انگلیس 12 - قاضی ارشد و 14 عضو دیگر هستند که در حال حاضر به دلایل مختلفی در مجلس اعیان حضور ندارند.
شعار اصلاح بنیادین در مجلس اعیان از سالها پیش در دستور کار حزب کارگر قرار داشته و از زمان کسب مجدد قدرت توسط این حزب پس از 18 سال انتظار در سال 1997 تاکنون در دو مرحله برای اجرای بخش هایی از این اصلاحات - اقداماتی صورت گرفته است. اندیشه ورود اعضای موروثی به مجلس اعیان از سال 1888 و توسط" لرد سالزبوری " نخست وزیر محافظه کار وقت بریتانیا مطرح شد و در سال 1958 توسط "هارولد مک میلان " دیگر نخست وزیر محافظه کار عملی شد.
از آن زمان به بعد تلاش های متعدد ولی نه چندان جدی از سوی احزاب رقیب چپگرا برای پایان دادن به سنت کرسی موروثی در مجلس اعیان انجام و این کوشش ها از سال 1960 به طور جدی جزو برنامه سیاسی و انتخاباتی حزب کارگر شد.
تلاش قبلی دولت کنونی کارگری برای نخستین اصلاح ساختاری در مجلس اعیان در سال 1999 رخ داد.
در آن هنگام تعداد کرسی های موروثی این مجلس غیرانتخابی از صدها مورد غیر قابل کنترل به 92 مورد کاهش یافت و به این ترتیب شماری از کسانی که نسل اندر نسل سمت نمایندگی مجلس لردها را از پدران خود به ارت برده بودند -از این مزیت اشرافی محروم شدند.
یکی از مشکلات اعضای مجلس اعیان سن و توانایی های جسمی و روحی آنان است. در شرایطی که محدودیت قانونی سنی و تندرستی برای عضویت در مجلس اعیان وجود ندارد -بسیاری از اعضای این مجلس را افراد کهنسالی تشکیل می دهند و مساله استراحت و حتی چرت زدن و خوابیدن آنان در حین جلسات رسمی یکی از دستمایه های همیشگی طنزپردازان سیاسی در بریتانیا بوده است. گذشته از این - رسوایی های اخیر در مورد دریافت رشوه و کمک مالی از سوی حزب کارگر و چند حزب دیگر در برابر اعطای لقب لردی و کرسی مجلس اعیان بر عدم محبوبیت قبلی مجلس اعیان افزوده است. با وجود موفقیت دولت بلر برای پیش بردن گام نخست اصلاحات در دولت کارگری - گام دوم این اصلاحات در سال 2003 با شکست کامل مواجه شد و اکثریت نمایندگان مجلس عوام و مجلس اعیان با آن مخالفت کردند.
با این همه پس از انتخابات سراسری اخیر در سال -2005 هر سه حزب اصلی بریتانیا تایید کردند که ایجاد اصلاحات در ساختار مجلس اعیان ضرورت دارد- هر چند که توافق نظری بین این سه حزب در نوع اصلاحات و چگونگی انجام آن وجود ندارد.
در حال حاضر دو شیوه برای گزینش اعضای مجلس اعیان وجود دارد.
برخی از این افراد به عنوان نمایندگان غیر حزبی توسط کمیسیون ویژه مجلس اعیان برگزیده می شوند و عده دیگر اعضای حزبی این مجلس هستند که در اصطلاح به آنان لردهای شاغل گفته می شود و توسط رهبران احزاب عمده سیاسی در بریتانیا نامزد می شوند.
دولت کارگری اعلام کرده که برای اصلاح و تکمیل ساختار دمکراسی پارلمانی در بریتانیا قصد دارد تا به وضعیت غیرانتخابی مجلس اعیان پایان دهد.
اما مخالفان حزب کارگر معتقدند که به علت ساختار سنتی اغلب محافظه کار این مجلس و مشکلاتی که دولت بلر در 9 تا 10 سال اخیر در تایید و تصویب لوایح پیشنهادی خود در مجلس اعیان داشته - می خواهد تا از این طریق رهبری و ابتکار عمل در مجلس اعیان را نیز در اختیار خود بگیرد.
لذا تعجبی ندارد که" گوردون براون " وزیر دارایی و جانشین محتمل بلر که انتظار می رود در فاصله ماههای می و ژوئن قدرت را در دست بگیرد به منظور تسهیل شرایط حکومت آینده خود -از جمله مدافعان سرسخت اصلاح ساختار مجلس اعیان بوده است. یکی از نگرانی های عمده شماری از اعضای مجلس عوام بریتانیا این است که با انتخابی شدن مجلس اعیان - اقتدار و سیطره سنتی مجلس عوام از دست برود و مجلس لردها به قدرت برتر در صحنه سیاسی و پارلمانی کشور تبدیل شود.
استراو که رای گیری امروز را" گامی تاریخی " توصیف کرد -در پاسخ به این شبهه مطرح کرده که قرار نیست تغییری در آرایش و اقتدار پارلمانی بریتانیا رخ دهد و مجلس اعیان نمی تواند به رقیب یا دشمن مجلس عوام تبدیل شده و به اقتدار سنتی سیاسی مجلس عوام پایان دهد.
برخی دیگر از مخالفان سنت گرای این اصلاحات معتقدند که اعمال تغییرات و انتخابی کردن مجلس اعیان - روشی آمریکایی برای تاسیس یک مجلس شبیه به سنای آمریکا و گامی دیگر در جهت شبیه سازی بریتانیا به آمریکا و دنباله روی از واشنگتن است. رهبری حزب محافظه کار ضمن موافقت با اعمال برخی تغییرات تدریجی معتقد است که مجلس اعیان نشانگر وجه سلطنتی حکومت و سیاست در بریتانیا است و نباید کل این نهاد را به صورت انتخابی درآورد.
در مقابل" - سایمون هیوز "معاون رهبر حزب لیبرال دمکرات اعلام کرده که اصلاح ساختار مجلس اعیان یک روند بلند مدت است که از سال 1911 آغاز شده و اجرای آن تاکنون نیز با تاخیر مواجه شده و این روند تا زمان کاملا انتخابی شدن اعضای این مجلس نباید متوقف شود.
دولت کارگری معتقد است - وجود نمایندگان منتخب در مجلس اعیان می تواند به ارتقای مشروعیت نظام دمکراسی پارلمانی در بریتانیا کمک کرده و شبهه نظارت غیردمکراتیک بر مصوبات نمایندگان مردم را کمرنک کند.
اروپام2225/345 شماره 002 ساعت 00:07 تمام انتهای پیام 00-07-05.P17
۰ نفر