۲۴ بهمن ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9420912
T T
۰ نفر
تذکرات سه نماینده بعد از دفاع رییس جمهوری از کلیات لایحه بودجه 87 # تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 24/11/86 داخلی.سیاسی.مجلس.تذکرات. سه تن ازنمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص بخش هایی از اظهارات دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری درباره تغییرات کلیات لایحه بودجه دولت در کمیسیون تلفیق تذکر دادند. به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، اسماعیل جبارزاده نماینده تبریز در نشست علنی روز چهارشنبه مجلس پس از سخنان احمدی نژاددر حالیکه هنوز رییس جمهوری در صحن علنی حضور داشت در تذکری آیین نامه ای و انتقادی گفت : هم اکنون رییس جمهوری اشاره کرد که مجلس هرچه را تصویب کند دولت عمل می کند.
این در حالی است که در سال جاری هفت مورد تخلف محرز دولت وجود دارد که به قانون بودجه عمل نکرده است. وی از غلامعلی حدادعادل رییس مجلس خواست که تک تک سووالات وی از رییس جمهوری را که کتبا به وی داده ، مطرح شود تا رییس جمهوری در همین جلسه به سئوالاتش پاسخ دهد. عضو فراکسیون اقلیت مجلس تصریح کرد : زمانیکه گفته بودیم برای بنزین بیشتر از 8/3 میلیارد دلار یارانه داده نشود آقای احمدی نژاد با چه مجوزی اجازه دادند 5/6 میلیون دلار بنزین وارد شود. گفته بودیم یارانه پتروشیمی حذف شود. در این هنگام رییس مجلس خطاب به جبارزاده گفت: شما سووالات خود را به ما دادید ما هم سووالات را به رییس جمهوری دادیم ایشان هم به نماینده دولت می دهند تا بررسی کنند و پاسخ دهند. جبارزاده پاسخ داد: طبق ماده 179 آیین نامه داخلی مجلس ، رییس جمهوری همین الان باید پاسخ دهد. حدادعادل اظهار داشت: پس از بررسی نماینده دولت توضیح داده خواهد شد.
جبارزاده که اصرار داشت رییس جمهوری سووالات وی را در صحن مجلس پاسخ دهد از حدادعادل خواست تا حداقل سووالات وی مطرح شود اما رییس مجلس پاسخ به سووالات وی را موکول به بررسی نماینده دولت کرد. پس از سخنان جبارزاده ، اکبر اعلمی دیگر نماینده تبریز با استناد به بند 11 ماده 23 آیین نامه داخلی مجلس در تذکری گفت: طبق روال سنوات گذشته معمولا نماینده دولت از لایحه بودجه دفاع می کرد اما امروز استثنا رییس جمهوری خود به مجلس آمده و از لایحه بودجه دفاع کرد. وی افزود: ولی رییس جمهوری در هنگام دفاع از لایحه دولت متاسفانه شاهد بودیم که خارج از موضوع صحبت هایی را مطرح کردند.ازجمله اینکه تمامی عوارض احتمالی آینده لایحه بودجه سال 87 را پیشاپیش در زمین مجلس انداختند ، خوزستان را برابر مجلس قرار دادندومزایای مربوط به لوایح بنزین را به نام دولت و معایب آن را به نام مجلس القا کردند. عضو فراکسیون اقلیت مجلس خطاب به حدادعادل گفت: از جنابعالی به عنوان رییس مجلس انتظار می رفت با توجه به اینکه امروز استثنائا رییس جمهوری به عنوان رییس دولت از لایحه بودجه دفاع کرد و در مقام تضعیف مجلس در آمدند.
شما هم امروز استثنائا در حضور رییس جمهوری در جهت دفاع از مجلس و اقداماتی که در جهت اصلاح لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق صورت گرفته و همچنین لوایحی که در گذشته در مجلس به تصویب رسیدو احتمالا به دلیل عملکرد دولت با ضعف هایی مواجه شده پاسخ می دادید. اعلمی ادامه داد : متاسفانه شاهد این اقدام از سوی جنابعالی نبودیم و اکنون نیز دیر نشده و انتظار می رود از شان و جایگاه مجلس و زحماتی که نمایندگان در این خصوص متحمل شده اند دفاع لازم را انجام دهید. رییس مجلس نیز در پاسخ به این تذکر اعلمی گفت:رییس جمهوری خواهان رای مثبت مجلس به کلیات لایحه بودجه سال آتی شد و طبیعی است آنچه مجلس تصویب کند پس از تایید شورای نگهبان برای دولت لازم الاجراست. حدادعادل افزود: وجود اختلاف نظر بین مجلس و دولت هم طبیعی است، همیشه هم بوده، ممکن است دولت یک دیدگاهی داشته باشد و مجلس دیدگاهی دیگر، آقای رییس جمهوری دیدگاه دولت را توضیحدادند که درمورد اختصاص دو درصد از درآمد نفت به مناطق نفت خیز این گونه فکر می کنند و مجلس این گونه فکر می کند. وی تصریح کرد: این تضعیف مجلس نیست بیان دیدگاه های دولت است که ممکن است این دیدگاه با دیدگاه مجلس مخالف باشد. در ادامه "ابوالفضل کلهر " نماینده شهریار نیز در تذکری با استناد به آیین نامه داخلی مجلس اظهار داشت : ماده 109 آیین نامه داخلی مجلس تاکید دارد که ناطق نباید از موضوع مورد بحث خارج شود و هرگاه رییس جلسه تشخیص دهد که ناطق از موضوع خارج شده و در ضمن یک نطق دو بار به وی تذکر خروج از موضوع را دهد و باز ادامه داد بار سوم می تواند از ادامه نطق در تمام جلسه مانع شود مگر اینکه مجلس ادامه صحبت را تایید کند. وی ادامه داد: دکتر احمدی نژاد به دفاع از لایحه بودجه پرداخت اما به گمان اکثر نمایندگان ایشان مخالف گزارش کمیسیون تلفیق صحبت کرد. کلهر خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم امروز نقطه نظرات رییس جمهوری را ملاک قرار دهیم باید کلیات لایحه را رد کرد آیا ایشان برای رد کلیات لایحه صحبت کرد. وی با اشاره به اینکه رییس جمهوری به عنوان دفاع از لایحه آمدند ولی کاملا در مخالفت با نظر نمایندگان صحبت کردند،گفت:متاسفانه شما عکس العملی نسبت به این موضوع نشان ندادید. حدادعادل این تذکر را وارد ندانست و گفت : دولت ملزم نیست در دفاع از لایحه صحبت کند، دولت نظر خودش را می دهد. وی افزود: مگر در سایر طرحها و لوایح وقتی دولت را دعوت می کنیم دولت را ملزم می کنیم که موافق یا مخالف باشد ، دولت نظر خود را می دهد و این بار نیز نظر داده است. حدادعادل تصریح کرد: البته آقای رییس جمهوری در نهایت از نمایندگان خواستند به کلیات بودجه رای داده شود. سیام 1324**9131**1336*
۰ نفر