۱۶ اسفند ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9407698
T T
۰ نفر
سازمان امنیت و همکاری اروپا از تنش در قره باغ اظهار نگرانی کرد ..............................................................
لندن، خبرگزاری جمهوری اسلامی 16/12/86 خارجی.سیاسی.فنلاند.اروپا.تنش.قره باغ.
فنلاند، رییس دوره ای سازمان امنیت و همکاری اروپا (او.اس.سی.ایی ) روز پنجشنبه نسبت به نقض آتش بس میان نظامیان آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره باغ کوهستانی (ناگورنو قراباغ) اظهار نگرانی جدی کرد.
"ایلکا کانروا" وزیر خارجه فنلاند با انتشار بیانیه ای نگرانی این سازمان را نسبت به فعالیت های نظامی جدید در منطقه مرزی دو کشور و گزارش های حاکی از تلفات احتمالی آن اعلام کرد.
کانروا با فراخواندن طرفهای درگیر به خویشتن داری، از آنان خواست تا به قوانین آتش بس پایبند باشند.
در این بیانیه همچنین از دولتهای باکو و ایروان خواسته شده تا در چنین موقعیت حساسی، به جای ادامه درگیری و کشته شدن بی دلیل غیر نظامیان، تنها در اندیشه مذاکره و یافتن راهکاری صلح آمیز برای حل مشکل منطقه قره باغ باشند.
کانروا که هفته گذشته با عنوان ریاست دوره ای او.اس.سی.ایی به منطقه جنوب قفقاز سفر کرد، افزود در مذاکراتش با رهبران ارمنستان و آذربایجان بر اهمیت حفظ ثبات در منطقه و یافتن راهکاری مسالمت جویانه برای مشکل جاری تاکید کرده است.
درگیریهای مرزی در منطقه "مارداکرت" منطقه قره باغ میان نیروهای آذری و ارمنی روز دوشنبه شروع شد و تا روز سه شنبه ادامه داشت.
در حالی که وزارت دفاع آذربایجان علت این درگیری را تیراندازی نیروهای ارمنی اعلام کرده و از کشته شدن 12 سرباز ارمنی و سه سرباز آذری خبر داده است، رییس جمهوری ارمنستان حمله نیروهای آذری را علت آن دانست که به گفته وی بر اثر آن چهار سرباز آذری کشته و دو سرباز ارمنی مجروح شدند.
منطقه قره باغ در خاک جمهوری آذربایجان واقع است اما جدایی طلبان ارمنی مورد حمایت ارمنستان از سال 1990 کنترل آنرا در اختیار دارند.
در جریان درگیریها برای کنترل این منطقه در اوایل دهه 90 حدود 30 هزار تن کشته شدند.
این درگیریها در چهارم فوریه 1995 با امضای توافقنامه آتش بس میان ارمنستان و آذربایجان به پایان رسید.
اروپام 345**2223** شماره 123 ساعت 14:22 تمام
۰ نفر