۱۵ اسفند ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9407569
T T
۰ نفر
نیکلا سارکوزی با نخست وزیر هلند دیدار و گفت وگو کرد ..................................................
پاریس، خبرگزاری جمهوری اسلامی 15/12/86 خارجی.سیاسی.فرانسه.هل ند.روابط.
نیکلا سارکوزی رئیس جمهوری فرانسه ظهر چهارشنبه به وقت پاریس در یک نهار کاری در ایزره با "ژان پتر بالکه نند" نخست وزیر هلند دیدار و گفت و گو کرد.
به گزارش ایرنا در این دیدار طرفین در خصوص مسایل اروپایی، تصویب معاهده لیسبون، مسایل مسلمانان در اروپا و فیلم جدید نماینده مجلس هلند رایزنی کردند.
بر اساس بیانیه مشترکی که بعد از این دیدار کاخ الیزه آن را منتشر کرد، طرفین بر ادامه بازسازی ساختارهای نهادی اروپایی در چارچوب معاهده لیسبون، تاکید کردند.
معاهده لسیبون که جانشین قانون اساسی اتحادیه اروپا شد در نوامبر سال گذشته در لیسبون به امضای 27 دولت عضو اتحادیه اروپا رسید و در صورت تصویب تمامی اعضا، از اول ژانویه سال 2009 میلادی جانشین معاهده نیس خواهد شد.
در این بیانیه همچنین آمده است فرانسه و هلند تمایل به همکاری نزدیک برای چاره جویی مسایل اروپایی بویژه تغییرات آب و هوایی ، مهاجرت و صلح و ثبات بین المللی دارند.
قرار است فرانسه از نیمه دوم امسال (میلادی ) ریاست شورای وزیران اتحادیه اروپا را به دست بگیرد.
بر اساس عرف موجود در این نهاد اروپایی ، رئیس شورای اروپای به عنوان رئیس اتحادیه اروپا مطرح می شود.
در این بیانیه با اشاره به تلاشهای ریاست فعلی اتحادیه در خصوص انرژی و محیط زیست ، بر تصمیماتی در خصوص سیاست هماهنگی بین انرژی - محیط زیست و امنیت در بازار انرژی در سال 2008 میلادی تاکید شده است.
طرفین دراین دیدار بر توسعه مقرارت معاهده کیوتو در خصوص گازهای گلخانه ای و ایجاد هنجارهای جدید برای مقابله با این گازها در قالب معاهده جدید که جایگزین معاهده کیوتو خواهد شد، تاکید کرده اند.
در این بیانیه ، در خصوص مقابله مشترک با مهاجرت غیرقانونی ، تقویت بیشتر مرزها، هماهنگی بین سیاست پناهندگی بین کشورهای عضو و بازگشت مهاجران غیرقانونی به کشورهای اصلی خود نیز تاکید شده است.
دو کشور همچنین خواستار ایفای نقش بیشتر اتحادیه اروپا در افزایش سیستم دفاع اروپایی و همکاری بیشتر آن با ناتو شده اند.
به پیشنهاد فرانسه طرفین همچنین خواستار سیاست واحد کشورهایی اروپا برای رشد کشورهای در حال توسعه و ایجاد صندوق مشترک برای حمایت از اروپاییانی که در مقابل تهدید "افراطیون جاهل" قرار می گیرند، شده اند.
"دیوید مارتینیون" سخنگوی کاخ ریاست جمهوری فرانسه نیز بعد از این دیدار در جمع خبرنگاران اعلام کرد در این دیدار در خصوص اسلام نیز بحث شده است و سارکوزی گفت که به موضوع اسلام در جوامع اروپایی و بویژه جامعه فرانسه بسیار حساس است و هر گونه اختلاط را رد می کند.
وی در جواب به این سئوال که آیا درباره فیلمی که نماینده هلندی در خصوص اسلام و پیامبر ساخته، گفت گو شده است گفت: یک اختلاف واقعی در خصوص اسلام بین دیدگاه دولت هلند و این نماینده هلندی وجود دارد.
شبد**اروپام 1501**1740**2092** شماره 314 ساعت 23:40 تمام
۰ نفر