۱۵ اسفند ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9407515
T T
۰ نفر
شکست حامیان صدور قطعنامه ها علیه ایران در شورای حکام آژانس .........................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی داخلی.سیاسی.خارجی.آژانس.ایران.هسته ای.
از : زهرا هژبری تلاش های حامیان صدور قطعنامه ها علیه برنامه صلح آمیز هسته ای جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی شکست خورد.
نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از روز دوشنبه هفته جاری در وین ، پایتخت اتریش آغاز شد و موضوع ایران و بررسی گزارش اخیر محمد البرادعی درباره برنامه صلح آمیز هسته ای ایران نیز در دستور کار این شورا قرار دارد.
نمایندگان کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه وآلمان در آژانس بین المللی انرژی اتمی از حدود یک هفته پیش، در حال تهیه پیش نویس قطعنامه ای بودند تا آن را در نشست شورای حکام آژانس به تصویب برسانند.
حامیان صدور قطعنامه های نیویورک درتلاش بودند تا در وین نیز قطعنامه ای را علیه جمهوری اسلامی ایران تصویب کنند و در این زمینه فضاسازی خبری بسیاری را نیز انجام دادند .
آنها درابتدا مدعی بودند که هدفشان ازصدور این قطعنامه حمایت از اقدامات شورای امنیت سازمان ملل است و پس از شکست تلاش هایشان مدعی شدند که چون اقدامات شورای امنیت را کافی دانسته اند، دست از تلاش خود برداشته اند .
هیات دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر رایزنی ها و مذاکرات بسیاری برای جلوگیری از صدور قطعنامه در شورای حکام با اعضای این شورا و مقامات آژانس انجام داد که سرانجام این تلاش ها به نتیجه رسید و حامیان صدور قطعنامه در وین ناکام ماندند .
دکتر "محمد سعیدی" عضو هیات ایرانی شرکت کننده در نشست شورای حکام آژانس و معاون امور بین الملل سازمان انرژی اتمی ایران در این زمینه اظهار داشت: در نیویورک تلاش شد با ایجاد فضای روانی و سیاسی تقابل جویانه، روند حقوقی و قانونی جاری در وین تحت الشعاع قرار داده شود.
سعیدی به خبرنگار ایرنا گفت: اما سناریوی صدور قطعنامه در شورای حکام آژانس علیه ایران، با شکست مواجه شد.
وی تصریح کرد: تحولات روزهای اخیر در آژانس نشان داد سناریوی صدور قطعنامه در وین کار ساز نیست .
عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اظهار داشت: واقع بینی آقای البرادعی، کشورهای غیرمتعهد و سایر کشورهایی که بدنبال یافتن راه حل های منطقی برای موضوع هسته ای ایران هستند، اجازه نداد این تاکتیک در وین محقق شود.
سعیدی در خصوص نقش رایزنی ها ی هیات جمهوری اسلامی ایران در خنثی کردن اقدامات حامیان صدور قطعنامه در وین گفت:با دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی ایران، این شیوه غیرحقوقی و غیرمنطقی مورد استقبال هیچ یک از اعضای آژانس قرار نگرفت و موجب سرگردانی بانیان قطعنامه شد.
وی تاکید کرد: روش صدور قطعنامه در تقابل آشکار با تمامیت و اعتبار آژانس بین المللی انرژی اتمی است .
دکتر "جواد وعیدی" یک عضو دیگر هیات جمهوری اسلامی ایران در نشست شورای حکام آژانس و معاون امنیت بین الملل دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز اظهار داشت: از نظر بسیاری از کشورها، با توجه به پیشرفتی که در زمینه راستی آزمایی فعالیت های جمهوری اسلامی ایران وجود داشته است ، صدور قطعنامه در شورای حکام قابل توجیه نبود .
این عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران به خبرنگار ایرنا گفت: آمریکا و همپیمانانش تلاش کردند تا روند حقوقی و فنی وین را تحت الشعاع قرار دهند اما پروژه آنها ناقص و ناموفق ماند.
وعیدی شکست این پروزه را نتیجه همکاری های ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی دانست .
"محمد البرادعی" مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی 22 فوریه (سوم اسفند ماه جاری ) در جدیدترین گزارش خود بسته شدن موضوعات منشا آلودگی در یک دانشگاه فنی در تهران، پلونیوم 210 و معدن گچین را اعلام کرد.
البرادعی در گزارش سه ماه پیش خود نیز بسته شدن موضوعات آزمایشات پلوتونیوم، گذشته سانتریفیوژهای پی یک و پی دو و سند اورانیوم فلزی را اعلام کرده بود .
با بسته شدن پرونده این شش موضوع که حاصل توافق ایران و آژانس در 21 اوت 2007 (31 مرداد ماه 86 ) یا همان طرح اقدام (مدالیتی ) بود، آمریکا و همپیمانانش که از روند پیشرفت های فنی و حقوقی در موضوع هسته ای ایران نگران بودند ، چند روز پس از گزارش البرادعی یعنی چهارم مارس جاری میلادی (13 اسفند ماه جاری ) قطعنامه سوم تحریم ها را علیه ایران تصویب کردند.
دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری، روز چهارشنبه پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران، این قطعنامه را فاقد اعتبارحقوقی و فنی دانست و گفت: این قطعنامه برا ی ما اهمیتی ندارد.
رییس شورای عالی امنیت ملی این قطعنامه را هدیه ای به ملت ایران دانست و اظهار داشت: قطعنامه کوچکترین تاثیری بر ایران ندارد بلکه اعتبار صادر کنندگان آن را بیش از گذشته از بین می برد.
رییس جمهوری با بیان اینکه موضوع هسته ای ایران عادی شده است، تصریح کرد: ایران با هیچکس در مورد موضوع هسته ای خود مذاکره نمی کند.
دکتر احمدی نژاد اظهار داشت:از این به بعد موضوع ایران فقط در آژانس و در چارچوب تعهدات متقابل و معاهده "ان پی تی" است.
رییس جمهوری با بیان اینکه ما شرایط موضوع هسته ای ایران را " عادی " می دانیم، تاکید کرد: ایران با دیگر کشورها راجع به موضوعاتی همچون خلع سلاح، امنیت جهانی ، رفع تنش و اقتصاد جهانی گفت وگو می کند، زیرا ایران کشوری قدرتمند است.
احمدی نژاد گفت : با همه کشورها در چارچوب همکاری متقابل ، عدالت و احترام متقابل مذاکره می کنیم.
رییس جمهوری اظهارداشت: عده ای بیرون از آژانس تصور می کنند که ایران باید مذاکره کند اما اینگونه نیست، مذاکرات ما ازاین پس راجع به مسایل مشترک و در چارچوب قانونمند خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: اینکه کسانی پیدا شوند و راجع به موضوع هسته ای ایران حرف بزنند، آن دوره تمام شده است.
این اظهارات احمدی نژاد در واکنش به بیانیه گروه 5+1 است که از خاویر سولانا نماینده اتحادیه اروپا خواسته است با سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره موضوع هسته ای ایران مذاکره کند.
سیام. 1572- 1344 شماره 260 ساعت 18:32 تمام
۰ نفر