۱۳ مهر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9397971
T T
۰ نفر
هزاران نفر در راهپیمایی روز جهانی قدس در سوریه شرکت کردند .........................................................
دمشق، خبرگزاری جمهوری اسلامی 13/07/86 خارجی.سیاسی.سوریه.فلسطین.راهپیمایی.قدس 86.
راهپیمایی با شکوه روز جهانی قدس با حضور هزاران مسلمان روزه دار در اردوگاه فلسطینی نشین "الیرموک" در حومه ی شهر "دمشق" برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، راهپیمایان فلسطینی و سوری که ایرانیان مقیم و پناهجویان عراقی نیز به آنان پیوسته بودند، پس از اقامه ی نماز جمعه، از مقابل مسجد "الوسیم" در اردوگاه الیرموک به راه افتادند.
در صف نخست این راهپیمایی که تا مقبره شهدای فلسطین در انتهای اردوگاه، ادامه یافت، آیت الله سید "مجتبی حسینی" نماینده مقام معظم رهبری و "میر مسعود حسینیان" کاردار سفارت ایران در سوریه به همراه شماری از رهبران جنبش های مقاوم فلسطینی حضور داشتند.
از جمله ی آنها می توان به "احمد جبریل" دبیر کل جبهه ی خلق برای آزادی فلسطین - فرماندهی کل، "ماهر الطاهر" مسوول جبهه خلق برای آزادی فلسطین در خارج از سرزمین های اشغالی، "خالد عبد المجید" دبیرکل جبهه مبارزه مردمی فلسطین، "طلال ناجی" معاون دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین - فرماندهی کل و "زیاد نخاله" معاون دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین اشاره کرد .
مسوولان و کارگزاران سفارت و سایر نهادهای ایرانی شاغل در سوریه، هواداران جنبش های مقاومت فلسطینی و شخصیت های برجسته ی فلسطینی و سوری، روحانیون، و هزاران تن از اقشار مختلف مردم از جمله ایرانیان مقیم در راهپیمایی روز جهانی قدس حضوری پرشور داشتند.
پیشاپیش راهپیمایان گروهی از جوانان فلسطینی با لباس نظامی، ماکت بزرگی از مسجد الاقصی را به همراه تصاویری از امام خمینی (ره ) بنیانگذار جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری را با خود حمل می کردند.
بر پلاکاردهایی که توسط مردم حمل می شد، شعارهایی چون "هدف قرار دادن ایران، هدف قرار دادن آرمان فلسطین است"، "جز وحدت ملی و مقاومت راهی فراروی ما نیست"، "روز جهانی قدس روز رویارویی میان حق و باطل است"، "زنده باد همپیمانی ایران - سوریه - فلسطین" به چشم می خورد.
همچنین روی برخی پلاکاردها فرازهایی از سخنان امام خمینی (ره ) خودنمایی می کرد، مانند "آرمان قدس..آرمان جهانی اسلام و امت اسلامی است".
مردم با سردادن شعارهای "مرک بر آمریکا ..مرک بر اسراییل"، "مهلا مهلا یا یهود سیف علی سوف یعود" و "لا اله الا الله آمریکا عدو الله"، مسیر پنج کیلومتری تا مقبره ی شهدا را راهپیمایی کردند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، آنان در تمجید از مواضع شجاعانه ی رییس جمهوری ایران در حمایت از ملت فلسطین و مخالفت با صهیونیسم نیز شعار دادند.
کاردار سفارت ایران در سوریه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: "روز جهانی قدس تنها روز فلسطینیان یا اعراب نیست، روز همه ی مسلمانان است".
"میر مسعود حسینیان" افزود: "همان گونه که امام راحل فرمودند، روز قدس روز اسلام است".
حسینیان تصریح کرد: "روز جهانی قدس همانند روز خیبر است، روزی که اسلام به مقابله با شرک رفت. روز جهانی قدس نیز روز رویارویی فلسطینیان به نمایندگی از تمامی مسلمانان، با صهیونیست ها به نمایندگی از تمامی مشرکان است".
مسوول جبهه ی خلق برای آزادی فلسطین در خارج از سرزمین های اشغالی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: "اجابت فراخوان امام خمینی (ره ) برای روز جهانی قدس ،نشانگر حمایت ملت های مسلمان از مبارزات عادلانه ی ملت فلسطین است".
"ماهر الطاهر" افزود: "روز قدس، به یک روز جهانی تبدیل شده که همه ساله گرامی داشته می شود. در این روز مسلمانان فریاد برمی آورند که قدس شریف از آن اعراب، مسلمانان و مسیحیان است، نه دشمن صهیونیستی که برای سیطره بر این شهر تلاش می کند".
وی تصریح کرد: "در این روز، ملت فلسطین تاکید می کند که از حقوق مشروع خویش تحت هیچ شرایطی صرف نظر نخواهند کرد، همچنین یادآور می شود که به رغم دسیسه ها و توطئه ها، مبارزات و مقاومت ادامه خواهند داد".
به گزارش خبرنگار ایرنا، راهپیمایان سپس در مقبره ی شهدای فلسطینی تجمع کردند و در آنجا پرچم های رژیم صهیونیستی را در میان شعار "مرک بر اسراییل" به آتش کشیدند.
"احمد جبریل" دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین - فرماندهی کل در سخنانی در جمع راهپیمایان، تهدیدات جنک افروزانه ی فرانسه علیه جمهوری اسلامی ایران را محکوم کرد.
جبریل گفت: "فرانسه باید برای اهدای فناوری اتمی به اسراییل در دهه ی 50 قرن گذشته ی میلادی، از ملت فلسطین عذرخواهی کند، نه اینکه ایران را به به علت پایداری در حق مشروع کاربرد مسالمت آمیز فناوری هسته یی، تهدید کند".
جبریل، واشنگتن را پایتخت شرارت و تروریسم نامید و گفت: "آنها با همکاری برخی رژیم های منطقه، علیه امت اسلامی توطئه چینی می کنند، اما در توطئه های خود شکست خواهند خورد".
وی تاکید کرد: "آمریکا در صورت تجاوز به ایران یا سوریه، با چیزی مواجه خواهد شد که هرگز تصور آن را ندارد".
احمد جبریل، مواضع "محمود عباس" رییس تشکیلات خودگردان فلسطین را مورد حمله قرار داد و گفت: "او با صهیونیست ها دیدار، و به این دیدارها افتخار می کند، در حالی که این دیدارها هیچ دستاوردی برای ملت فلسطین نداشته است. محمود عباس نماینده ملت فلسطین نیست".
دبیرکل جبهه خلق برای آزادی فلسطین تاکید کرد: "آنچه ملت فلسطین خواهان آن است، احقاق کامل حقوق غصب شده ی خویش است، و هیچکس حق ندارد به نیابت از این ملت، از حقوق آن چشم پوشی کند".
بیانیه ی پایانی راهپیمایی روز جهانی قدس نیز که توسط یک شخصیت فلسطینی خوانده شد، فراخوان امام خمینی "ره" برای بزرگداشت روز جهانی قدس را "آماده باش برای نهضت اسلامی آزادسازی قدس" نامید.
در این بیانیه آمده است: در پی پیروزی انقلاب اسلامی ایران، نفوذ صهیونیست ها نیز در این کشور پایان یافت و ایران که همپیمان استراتژیک صهیونیست ها به شمار می رفت، به مدافع مقاومت فلسطینی تبدیل شد.
بیانیه متذکر شد: جمهوری اسلامی ایران همواره به حمایت از آرمان فلسطین ادامه داده و این آرمان را در وجدان امت اسلامی احیا کرده است، به طوری که شعار "مرک بر اسراییل" هر روز سر داده می شود.
خاورم 5/ 2131 / 2133 / 290 شماره 315 ساعت 19:38 تمام
۰ نفر