۱ مهر ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9395555
T T
۰ نفر
گزارشی از نشست عراق در نیویورک و اظهارات دبیرکل و المالکی .........................................................
سازمان ملل، خبرگزاری جمهوری اسلامی 01/07/86 خارجی.سیاسی.نیویورک.عراق.
مقامهای ارشد پنج عضو دائمی شورای امنیت و گروه هشت کشور صنعتی در کنار همسایگان عراق عصر شنبه به وقت نیویورک (صبح یکشنبه به وقت تهران ) گردهم آمدند تا راههای کمک به عراق را برای برون رفت از وضعیت غمباری که آمریکا و انگلیس در آن کشور بوجود آورده اند، جستجو کنند.
ریاست این نشست برعهده "بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل و"نوری المالکی" نخست وزیر عراق بود.
از ایران نیز "منوچهر متکی" وزیر امور خارجه در این نشست شرکت کرد.
دبیر کل سازمان ملل و نخست وزیر عراق پس از پایان این نشست با حضور در جمع خبرنگاران ضمن ارایه گزارشی از این نشست که پشت درهای بسته برگزار شده بود، به پرسش های خبرنگاران پاسخ دادند.
بان در ابتدای این نشست گفت: "در این نشست که ریاست آن به عهده من و المالکی نخست وزیر عراق بود، عراق، کشورهای همسایه، اعضای دائمی شورای امنیت، گروه هشت، اهداکنندگان اصلی، مصر، بحرین، اتحادیه عرب، سازمان کنفراس اسلامی و اتحادیه اروپا شرکت داشتند.
وی افزود: اکثر کشورها در سطح وزیر در این نشست شرکت کرده بودند و لحن بسیار مثبت و حمایت کننده از طرف همه شرکت کنندگان دیده شد. حمایت قوی عراق از افزایش نقش سازمان ملل در چارچوب دستورات قطعنامه 1770 ابراز شد و زمینه های گسترده کار در آینده مشخص شدند.
دبیرکل سازمان ملل گفت: بسیای از سخنرانان بر افزایش نقش سازمان ملل در پیشبرد آشتی ملی تاکید کردند و کشورهای همسایه هم از نقش قویتر سازمان ملل برای توسعه همکاریهای منطقه ای حمایت کردند. در همین راستا بسیاری از سخنرانان اهمیت تقویت مرزهای عراق را مورد تاکید قرار دادند.
بان تصریح کرد: همچنین توافق آشکاری روی این موضوع وجود داشت که جامعه بین الملل نمی تواند عراق را رها یا فراموش کند و گفته شد که ثبات عراق نگرانی مشترک ما است.
وی گفت: پیشرفت در زمینه بکارگیری پیمان عراق در فضایی بسیار چالش زا ادامه دارد و این پیمان چارچوب مهم بسیج حمایت سیاسی و اقتصادی عراق است.
دبیرکل سازمان ملل افزود: تعداد پناهندگان و آوارگان عراق هنوز نگرانی جدی است، کشورهای همسایه خواهان دریافت کمکهای انساندوستانه هستند و اکنون ظرفیت آنان پذیرش آوارگان عراقی کاملا تکمیل شده است و این مساله وظیفه حیاتی برای دولت عراق و جامعه بین الملل است تا به مردم نیازمند کمک شود.
بان گفت: سازمان ملل حمایت و هماهنگی بسیار در این زمینه انجام می دهد ولی کافی نیست.
وی تصریح کرد: چالشهای فراوانی در عراق وجود دارد و وقت اقدام مصمم دسته جمعی فرا رسیده است.
نوری المالکی نیز در این نشست گفت: "ملاقات امروز بسیار مثبت بود و در این ملاقات تحولات مثبت عراق و همچنین چالشهایی را که در عراق با آنها روبرو هستیم مطرح کردیم. همه شرکت کنندگان حمایت سیاسی و اقتصادی خود را از عراق اعلام کردند.
نخست وزیر عراق افزود: کشورهای شرکت کننده حمایت خود را از آشتی ملی اعلام کردند. بدون آشتی ملی صلح و ثبات سیاسی ایجاد نمی شود و از سوی دیگر صلح را با زور نمی توان بدست آورد. البته آشتی ملی نیاز به تلاش و وقت بسیار دارد.
المالکی ادامه داد که امنیت عراق و اقتصاد این کشور رو به بهبودی است و هزاران نفر از پناهندگان به کشور باز می گردند.
او به قطعنامه 1770 سازمان ملل اشاره کرد و از آن حمایت کرد.
نخست وزیر عراق افزود: "اوضاع کلی عراق در حال حاضر با همکاری دولت عراق و نیروهای چند ملیتی بهتر شده و از یک جنک داخلی جلوگیری کرده ایم البته هنوز هم بازمانده های شورشیان بصورت پراکنده فعالیتهایی دارند." خبرنگاری سوال کرد: آیا وجود یک نوار ویدیویی را که نشان می دهد نیروهای شرکت بلک واتر مردم عراق را بدون این که تحریکی انجام شده باشد به گلوله می بندند، تایید می کنید؟ در مورد نظر رایس مبنی بر شرکت سوریه در مذاکرات صلح خاورمیانه چه نظری دارید؟ المالکی پاسخ داد: در مورد واقعه اخیر که خیلی ناگوار بود تحقیقاتی را آغاز کرده ایم و از آمریکا هم خواسته ایم تا از طریق کمیته تحقیقاتی به این مساله رسیدگی کند تا معلوم شود که آیا چنین نواری وجود دارد.
وی افزود: در مورد سوریه نیز دشمق در این ملاقات و ملاقاتهای خارج و داخل بغداد شامل ملاقات اخیر در بغداد شرکت داشته و با ما موافقت نامه هایی دارد و تماسهای مثبت ادامه خواهد یافت.
نخست وزیر عراق گفت: سوریه به تثبیت مرزهای منطقه علاقه بسیار دارد.
خبرنگار ایرنا از دبیرکل سازمان ملل و نخست وزیر عراق سوال کرد همانطور که رسانه های آمریکا می گویند مسلح کردن قبائل سنی منجر به مخاطره انداختن دولت عراق در آینده می شود، آیا شما با آن موافق هستید؟ دبیرکل سازمان ملل آشکارا از پاسخ به این سوال طفره رفت و حاضر نشد به آن پاسخ دهد.
المالکی نخست وزیر عراق در پاسخ گفت: "بله، متوجه هستم که مسلح کردن برخی از گروههای سنی می تواند ایجاد مشکل کند. ما باید به کمک نظامی به شبه نظامیان سنی پایان دهیم و این تنها نظامیان تحت امر دولت عراق هستند که می توانند اسلحه حمل کنند".
نخست وزیر عراق افزود: می دانیم که برخی از قبائل از تروریسم صدمه دیده اند نباید به تروریستها پناهگاه بدهیم و به همین منظور دولت اداره مرکزی برای مقابله با تروریستها را تاسیس کرده است.
از دبیر کل سازمان ملل نیز سوال شد: چگونه نقش سازمان ملل در عراق را توسعه می دهید؟ بان پاسخ داد: قطعنامه 1770 شورای امنیت از دبیرخانه خواسته تا به عراق کمک کند و نقش سازمان ملل در عراق بیشتر شود. در حال حاضر افزایش نقش سازمان ملل در عراق را بصورت جدی بررسی می کنیم، سازمان ملل تجربه آشتی ملی، بازسازی اقتصادی و اجتماعی خوبی دارد.
وی افزود: افزایش نقش سازمان ملل در عراق در این مرحله با افزایش کارکنان از 65 به 90 انجام شده و به محض این که مسایل امنیتی بهتر شود تعداد بیشتری به عراق اعزام می شوند.
دبیرکل سازمان ملل گفت: در نظر داریم در اربیل و بصره هم عده ای را مستقر کنیم. بحث درباره "گروه حمایت" در نشست 9 سپتامبر توسط دولت عراق مطرح شد تا هماهنگی بین کشورهای همسایه برای کمک و تسهیل کار صورت بگیرد و در نشست بعدی که اواخر ماه آینده در استانبول انجام می شود این مساله را مطرح می کنیم.
خبرنگاری از المالکی سوال کرد: چالشهای امنیت عراق مساله چند جانبه است. چه کارهایی برای بهبود این مسایل انجام می دهید؟ المالکی گفت: مساله تروریسم چالشی نه تنها برای عراق بلکه برای همه جهان است. گروههای تروریستی از طریق سازمانهای غیر دولتی یا دولتی و یا مذهبی حمایت می شوند، در نوع مذهبی آن دستور کشتن می دهند و این نیرویی است که تروریسم را به جلو می برد. باید با تروریسم مقابله کنیم و ریشه آن را پیدا کنیم.
از نخست وزیر عراق سوال شد: چه تدابیر ویژه ای را دولت عراق برای ایجاد آشتی ملی در نظر گرفته است ؟ نخست وزیر عراق جواب داد: آشتی ملی همانطور که گفتیم راه ایجاد ثبات است و از راه زور نمی توان صلح ایجاد کرد. تاکنون راه زیادی را طی کرده ایم و همه اقشار مردم عراق گرفتار درگیریها بوده اند... لایحه ای را در این زمینه برای ایجاد عدالت و جوابگویی در برابر قانون به مجلس برده ایم...
عده ای از کسانی که قبلا با تروریسم همکاری می کردند با دولت عراق همکاری می کنند تا در مقابل تروریستها بایستند.
شبد/اروپام/2251/2253/360 شماره 003 ساعت 07:11 تمام
۰ نفر