۲۲ شهریور ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9394265
T T
۰ نفر
افغانستان خواستار ادامه ماموریت نیروی دریایی ژاپن در اقیانوس هند شد ...................................................................
توکیو، خبرگزاری جمهوری اسلامی 22/06/86 خارجی.ژاپن.افغانستان.تروریسم.سیاسی.
سفیر افغانستان در ژاپن روز پنج شنبه در دیدار با وزیر امور خارجه ژاپن خواستار آن شد که نیروی دریایی دفاع از خود این کشور به ماموریت سوخت رسانی به کشتی های شرکت کننده در جنک با تروریسم در افغانستان در اقیانوس هند ادامه دهد.
به گزارش خبرگزاری کیودو،"هارون امین" در دیدار با"نوبوتاکا ماچیمورا" ، ادامه ماموریت نیروهای ژاپنی در اقیانوس هند را ضروری و آن را خواست مردم افغانستان عنوان کرد.
به گزارش ایرنا به نقل از کیودو، این دیدار یک روز پس از آن که "شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن تصمیم خود برای استعفا از سمت نخست وزیری این کشور را اعلام کرد، انجام شد.
امین در این دیدار همچنین نامه "رنگین دادفر سپنتا" وزیر امور خارجه افغانستان در مورد درخواست این کشور نسبت به ادامه ماموریت نیروهای ژاپنی در اقیانوس هند را تسلیم ماچیمورا کرد.
ماچیمورا در پاسخ به درخواست افغانستان برای ادامه ماموریت نیروهای ژاپنی در اقیانوس هند، گفت: ژاپن به عنوان یکی از اعضای جامعه بین الملل، نسبت به مقابله با تروریسم متعهد است.
وی همچنین ابراز امیدواری کرد، در حل این مساله از طریق متقاعد کردن حزب دموکراتیک، بزرگترین حزب مخالف دولت ژاپن، تلاش کند.
سفیر افغانستان در ژاپن پس از این دیدار در گفت وگو با خبرنگاران با بیان این که ادامه ماموریت نیروی دریایی دفاع از خود ژاپن خواست دولت و مردم افغانستان است، ابراز امیدواری کرد که دولت و ملت ژاپن وضعیت موجود در این کشور را درک کنند.
امین در مورد این که اقدام ژاپن در تمدید نکردن قانون ضد تروریسم این کشور در اقیانوس هند، پیام منفی را برای کشورهای شرکت کننده در جنک با تروریسم در افغانستان به دنبال داشته باشد، ابراز نگرانی کرد.
وی در پاسخ به سوالی در مورد علت استعفای "شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن، گفت: به اعتقاد او مسایل سیاسی ژاپن داخلی است و افغانستان به این سیاست احترام قایل است.
امین در ادامه خواستار درک حزب دموکراتیک در مورد وضعیت افغانستان و ادامه ماموریت نیروهای ژاپنی شرکت کننده در جنک با تروریسم در این کشور شد.
ژاپن در اکتبر سال 2001 میلادی پس از حادثه 11 سپتامبر و در آستانه حمله نظامی آمریکا به افغانستان، با تصویب قانون ویژه مقابله با تروریسم، اقدام به اعزام چندین فروند ناو به اقیانوس هند کرد.
ماموریت نیروی دریایی دفاع از خود ژاپن در اقیانوس هند، ارایه کمک های تدارکاتی از قبیل سوخت رسانی به کشتی های جنگی نیروهای آمریکایی، انگلیسی و چند کشور اروپایی دیگر است که دهم آبان (اول نوامبر) پایان می یابد.
"ایچیرو اوزاوا" رهبر حزب دمکراتیک که مخالفت این حزب را با تصویب لایحه تمدید قانون ضد تروریسم این کشور در اقیانوس هند اعلام کرده، معتقد است جنک با تروریسم در افغانستان به رهبری آمریکا بدون جلب نظر جامعه بین الملل و مجوز شورای امنیت سازمان ملل صورت گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: بر این اساس ژاپن نمی تواند در این نوع جنک ها شرکت داشته باشد.
احزاب کمونیست، سوسیال دمکراتیک و حزب نوین مردم از جمله احزاب حاضر در مجلس مشاوران ژاپن نیز، حمایت خود را از مواضع حزب دمکراتیک در تصویب نکردن این لایحه اعلام کرده اند.
شبد/آساق/2/280/1477/1501 شماره 077 ساعت 19:28 تمام
۰ نفر