۱۵ شهریور ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9393093
T T
۰ نفر

درخواست غرامت "ستون پنجم" انقلاب الجزایر رد شد

۱۵ شهریور ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9393093
درخواست غرامت "ستون پنجم" انقلاب الجزایر رد شد ...............................................
الجزیره، خبرگزاری جمهوری اسلامی 15/06/86 خارجی.سیاسی.الجزایر.استعمار.
کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد درخواست دریافت غرامت از دولت الجزایر از سوی آن دسته از الجزایری ها را که به عنوان "ستون پنجم" با استعمار فرانسه همکاری داشتند، رد کرد.
به گزارش ایرنا، منابع خبری در الجزایر روز پنج شنبه نوشتند: این افراد شامل صدها "حرکی" یا "پا سیاه ها" و نیز هزاران یهودی الجزایری الاصل هستند که با پیروزی انقلاب الجزایر مجبور به ترک کشور و دارایی های خود در آن شدند.
دولت موقت انقلابی الجزایر با این استدلال که دارایی های این افراد مشروع نبوده است آن را مصادره و به بخش دولتی یا مردم واگذار کرده بود.
کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل در جدیدترین مورد، به شکایتی که به سال 1962 میلادی سال پیروزی انقلاب الجزایر باز می گردد و مربوط به شخصی به نام "ارمون انتون" می باشد، رسیدگی کرد و نسبت به پرداخت غرامت از سوی الجزایر رای منفی داد.
به اعتقاد ناظران، صدور این رای با توجه به این که آرای مشابه دیگری نیز پیش از این صادر شده است سبب می شود، از این پس کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل به عنوان یک رویه قضایی و حقوقی هر گونه ادعا در خصوص دریافت غرامت از سوی افراد ستون پنجم و نیز یهودیان الجزایری طرفدار استعمار را نپذیرد.
کمیسیون مذکور در اول نوامبر سال 2006 شکایت بیش از 600 "حرکی" را که خواستار دریافت غرامت بودند رد کرده بود.
120 هزار یهودی الجزایری الاصل با پیروزی انقلاب الجزایر این کشور را از بیم "انتقام الجزایری ها" ترک کردند چرا که در همه پرسی استقلال به نفع استعمار رای داده بودند، اینها نیز خواستار دریافت غرامت نسبت به دارایی خود در الجزایر هستند.
این گروه علاوه بر استمداد از مجامع بین المللی از امتیاز فشار رژیم صهیونیستی بر کشورهای عربی در خصوص پرداخت غرامت به یهودیان الجزایری نیز برخوردارند.
بدلیل نقش مهمی که جامعه یهودی الجزایر در همکاری با استعمار فرانسه (1962 - 1830) ایفا کرده است افکار عمومی این کشور بشدت گرایش ضد یهودی دارد و تفاوت چندانی میان آنان و صهیونیست ها قایل نیست.
بر همین اساس دیدار حرکی ها و یهودیان الجزایری الاصل از موطن اصلی خود در تمام سال های پس از انقلاب این کشور ممنوع بود و نوعی "تابو" به شمار می رفت.
دولت الجزایر تاکنون بیشترین مخالفت را با عادی سازی روابط اعراب با اسراییل پیش از تامین حقوق مردم فلسطین در قالب طرح صلح عربی داشته است.
با این حال طی 6 سال اخیر حدود 45 هزار نفر از فرانسویانی که در دوره استعمار در الجزایر می زیستند در قالب تورهای گردشگری یا مذهبی به الجزایر سفر کرده اند که معمولا تعدادی حرکی یا یهودی الجزایری الاصل نیز همراه آنان بوده و اعتراضاتی را در میان محافل سیاسی و رسانه ای این کشور برانگیخته است.
دیدار از شهر تلمسان در 600 کیلومتری غرب پایتخت زادگاه یهودیان الجزایر یکی از مهم ترین برنامه های این افراد بوده است.
الجزایر که از سال 1830 بتدریج به اشغال فرانسه درآمد از 1945 تا 1962 با جنگی آزادیبخش و تقدیم 1 میلیون و 500 هزار کشته سرانجام به استعمار 132 ساله فرانسویان پایان داد و استقلال خود را بازیافت.
خاورم/380/1459 شماره 051 ساعت 14:05 تمام
۰ نفر