۱۳ شهریور ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9392832
T T
۰ نفر
رزمایش دریایی هند و آمریکا در خلیج بنگال و پیامدهای آن .......................................................
دهلی نو، خبرگزاری جمهوری اسلامی 13/06/86 خارجی.اجتماعی.سیاسی.گزارش.هند.آمریکا.ژاپن.رزمایش رزمایش مشترک نیروهای دریایی هند و آمریکا به همراه کشورهای، ژاپن، استرالیا و سنگاپور روز سه شنبه در خلیج "بنگال" در آب های شرقی هند آغاز گردید.
برگزاری این رزمایش که از دیدگاه جناح قدرتمند چپ هند نقطه عطفی برای گرایش دولت ائتلافی این کشور به آمریکا تلقی شده است، با مخالفت شدید این احزاب روبرو گردیده است.
جناح چپ که بدون عضویت در دولت ائتلاف مترقی متحد به رهبری حزب کنگره، تا کنون این دولت را حمایت کرده است، در اعتراض به برگزاری رزمایش هند با آمریکا و سه کشور دیگر، تظاهرات گسترده ای را در شهر کلکته مرکز ایالت بنگال غربی در سواحل خلیج بنگال از روز شنبه به راه انداخته است.
در رزمایش دریایی مشترک یک هفته ای هند و آمریکا و سه کشور ژاپن، استرالیا و سنگاپور که "مالابار - 2007" نام دارد، 25 ناو جنگی حضور دارد.
رزمایش دریایی "مالابار" از 13 سال گذشته برگزار می شده اما در این رزمایش ها نیروهای دریایی دو جانبه هند و آمریکا شرکت داشته اند. این اولین بار است که در این رزمایش کشورهای دیگر از جمله ژاپن، استرالیا و سنگاپور شامل شده است.
منطقه رزمایش " مالابار - 2007" در سواحل طولانی شرقی هند از کناره "ویشاکاپاتنام" شهر ساحلی در شرق ایالت آندراپرادش تا جزایر متعدد "اندمان و نیکوبار" به سمت اعماق خلیج بنگال امتداد دارد.
جزایر "اندمان و نیکوبار" متشکل از راه های "تنگنای مالاکا" از پر ترددترین راه های دریایی جهان به شمار می رود.
نیروی دریایی آمریکا با 13 ناو جنگی شامل ناو هواپیمابر "نیمیتز" که از قدرت هسته ای برخوردار است، بزرگترین شریک رزمایش "مالابار - 2007" است.
نیروی دریایی هند توسط هفت ناو جنگی از جمله "آی.ان.اس. ویرات" نمایندگی می شود.
"جیوتی باسو" رهبر ارشد حزب کمونیست شاخه مارکسیست هند و هواداران این حزب و نیز مخالفان جنک و روابط هند با آمریکا، هنگام آغاز رزمایش پنج کشور در خلیج بنگال، راهپیمای اعتراض آمیز را در شهر کلکته مرکز ایالت بنگال غربی به راه انداخت.
وی دولت ائتلاف مترقی متحد را برای گرایش به طرف آمریکا شدیدا مورد حمله قرار داد.
"باسو" گفت که دولت ائتلاف مترقی متحد تلاش می کند هند را با لابی آمریکا تغییر دهد و این علیه "برنامه مشترک حداقلی" که بر اساس آن جناح چپ از دولت ائتلاف مترقی متحد حمایت می کند، است.
این رهبر 94 ساله جناح چپ همچنین رزمایش فعلی را علیه سیاست مستقل خارجی هند خواند.
"ای. کی. آنتونی" وزیر دفاع هند ضمن بی مورد خواندن نگرانی ها اظهار داشت که این عملیات جنبه نظامی ندارد، بلکه تنها یک رزمایش است.
وی افزود: نیروهای مسلح ما با کشورهای مهمی رزمایش را انجام می دهد.
هر سال این رزمایش گسترش می یابد. اهمیت هند رو به افزایش است. تقریبا همه کشورها خواهان برگزاری رزمایش با ما هستند. این یک چیز خوبی است. این یک تصدیق شهرت و نفوذ و اعتبار هند است.
چین با برگزاری این رزمایش مشترک پنج کشوری ناراضی است، اما پکن تاکنون واکنش رسمی در قبال رزمایش نیروهای دریایی هند، آمریکا، ژاپن ، استرالیا و سنگاپور که به اعتقاد برخی کارشناسان بخشی از تلاش ها برای محدود ساختن قدرت چین است، ارایه نکرده است.
آساق/ک./2165/310/ شماره 185 ساعت 19:50 تمام
۰ نفر