۱۳ شهریور ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9392808
T T
۰ نفر
انگلیس سخنان البرادعی درباره ایران را "گزارش انفرادی" نامید ...........................................................
لندن، خبرگزاری جمهوری اسلامی 13/06/86 خارجی.سیاسی.انگلیس.اتمی.ایران.
"گوردون براون" نخست وزیر انگلیس روز سه شنبه با نادیده گرفتن اظهارات مثبت "محمد البرادعی" مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره پیشرفت مذاکرات با ایران، آن "گزارش انفرادی" و پراکنده لقب داد.
براون که سه ماه پیش نخست وزیری کشورش را از "تونی بلر" تحویل گرفت، در دومین مصاحبه مطبوعاتی خود بدون توجه به دستاوردهای مذاکرات اخیر میان ایران و آژانس گفت که لندن همچنان از پیش نویس سومین قطعنامه تحریمی در سازمان ملل حمایت می کند.
هنگامی که از براون درباره اینکه آیا از اظهارات البرادعی استقبال می کند و مذاکراتی سودمند میان ایران و گروه "5+1" را پیش بینی می کند، وی گفت: این گزارش ها را دیده ام. ما به بررسی گزارشهای انفرادی ادامه می دهیم.
به گفته نخست وزیر انگلیس که کشورش در نزدیک سازی مواضع روسیه، چین، فرانسه و آلمان با سیاست خصمانه دولت آمریکا در گروه 5+1 نقش محوری داشته، روندی که اکنون برای تصویب قطعنامه تحریم علیه ایران در جریان است، مسیر درستی را طی می کند.
گفتنی است، تصویب این قطعنامه که از سه ماه قبل مطرح شده، با توجه به نتایج حاصله از مذاکرات اخیر ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی با تاخیر مواجه شده است.
از براون در این مصاحبه همچنین درباره اظهارات "محمود احمدی نژاد" رییس جمهوری اسلامی ایران مبنی بر آمادگی تهران برای پر کردن خلاء توازن قدرت و برقراری امنیت در عراق با همکاری کشورهای منطقه سوال شد.
نخست وزیر انگلیس که نیروهای نظامی کشورش پس از چهار سال هنوز قادر به عقب نشینی کامل از عراق پس از اشغال آن نیستند، پاسخ داد: عراق باید توسط دولتی دمکراتیک و بدون نفوذ کشورهای خارجی اداره شود.
وی در این مصاحبه همچنین ادعای نخ نمای بلر را که میراث بحران عراق را برای دولت براون به جای گذشته درباره کمک ایران به شبه نظامیان عراق تکرار کرد.
با این وجود، براون به دو سوال درباره توصیه مشاوران دولت به مذاکره با ایران و سوریه برای حل بحران عراق و استفاده از نفوذ معنوی ایران برای کمک به برقراری امنیت در بصره که محل استقرار نظامیان انگلیسی است، پاسخی نداد.
خبرنگاران در این جلسه به دفعات درباره عقب نشینی اخیر نظامیان انگلیسی از شهر بصره و آینده سربازان این کشور در عراق پرسیدند.
براون در پاسخ به این سوالات به گفتن این جمله تکراری اکتفا کرد که لندن به آنچه که وی "تعهدات" بریتانیا در قبال عراق و جامعه بین المللی نامید، پایبند است.
وی همچنین این عقب نشینی را به منزله شکست ماموریت ارتش انگلیس در برقراری نظم و امنیت در استان بصره ندانست و اعلام کرد با نظر کارشناسان نظامی، درباره تغییر ماموریت این نیروها از عملیات نظامی به عملیات "نظارتی" تصمیم گیری خواهد شد.
از براون همچنین در چند مورد درباره چشم انداز برگزاری انتخابات سراسری زود هنگام و همه پرسی برای تصویب پیمان جدید اتحادیه اروپا سوال شد.
وی زمان را برای برگزاری انتخابات پارلمانی پیش از موعد آن در سال 2010 مناسب ندانست و گفت دولت اکنون باید به امور مهم دیگری نظیر جنایات مسلحانه کودکان، خدمات آموزشی و بهداشتی و مبارزه با تروریسم خانه زاد بپردازد.
درباره همه پرسی اتحادیه اروپا نیز براون گفت، با آنکه از چنین اقدامی حمایت کرده است اما لندن موفق شده که در جریان نشست اخیر سران در بروکسل، نظرات و شروط خود را درباره این پیمان در آن بگنجاند.
نخست وزیر انگلیس افزود، چنانچه انگلیس موفق نشود در آینده خطوط قرمز خود را در این پیمان تامین کند، زمینه برگزاری همه پرسی درباره آن فراهم خواهد شد.
اروپام 345 شماره 138 ساعت 16:07 تمام
۰ نفر