۱۳ شهریور ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9392785
T T
۰ نفر
شاخه جوانان حزب سعادت ترکیه انتشار کاریکاتورهای موهن را محکوم کرد ..................................................................
آنکارا، خبرگزاری جمهوری اسلامی 13/06/86 خارجی.ترکیه.اجتماعی.کاریکاتور.
اعضای شاخه جوانان حزب اسلامگرای "سعادت" ترکیه روز سه شنبه با تجمع در مقابل سفارت سوئد در آنکارا، انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز به پیامبر گرانقدر اسلام (ص ) را محکوم کردند.
"یحیی اینجه تخته جی" رییس شاخه جوانان شعبه آنکارای حزب سعادت در این مراسم گفت: "برای اعتراض به سکوت دولت سوئد در قبال انتشار کاریکاتورهای موهن، در مقابل سفارت آن کشور جمع شده ایم." وی با عنوان این که انتشار این کاریکاتورها در یک روزنامه سوئد با خشم و انزجار مسلمانان مواجه شده، گفت: "مسلمانان بعد از این نیز مانند گذشته اجازه توهین به مقدسات مذهبی و نیز عقاید خود را نخواهند داد." در ادامه این مراسم، گروه معترضان، یک جلد کتاب زندگی حضرت محمد (ص ) را به "کریستر آپس" سفیر سوئد در آنکارا اهدا کرد.
"آپس" هم در سخنانش با اشاره به لزوم همزیستی ادیان مختلف و لزوم احترام به تمامی عقاید و مذاهب گفت: "در سوئد مسلمانان نیز زندگی می کنند و من با لحاظ لزوم احترام به ادیان مختلف، کتاب زندگانی حضرت محمد را بسیار محترم می شمارم." ظهر روز یکشنبه هفته جاری نیز گروهی از مسلمانان ترکیه در اعتراض به انتشار این کاریکاتورها در روزنامه سوئدی "نیریکاس الیهاندا" پس از اقامه نماز ظهر در مسجد "حسین آقا" استانبول به سوی کنسولگری سوئد در این شهر راهپیمایی کردند.
تظاهرکنندگان با شعارهای "جانمان فدای تو یا رسول الله" و "توهین کنندگان به پیامبرمان را عفو نخواهیم کرد"، تکبیر گویان به سوی کنسولگری سوئد راهپیمایی کردند و خواهان عذرخواهی دولت سوئد و روزنامه سوئدی از مسلمانان شدند.
ایران و پاکستان از جمله کشورهای هستند که به انتشار این کاریکاتورها اعتراض کرده اند.
سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی هم که 57 عضو دارد، انتشار این کاریکاتور -های موهن را "اقدامی شنیع" خوانده و خواستار مجازات کاریکاتوریست و دست اندرکاران انتشار آن شده است.
انتشار کاریکاتورهای موهن درباره پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد (ص ) در سپتامبر 2005 میلادی در روزنامه "ایلاندس بوستن" چاپ دانمارک هم موجی از اعتراضات تند و شدید را در جهان در پی داشت و به تحریم تولیدات و کالاهای دانمارکی در برخی کشورهای اسلامی از جمله در ترکیه منجر شد.
خاورم/2012/230 شماره 115 ساعت 15:19 تمام
۰ نفر