۶ شهریور ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9391773
T T
۰ نفر
نگاهی به زندگی و کارنامه سیاسی نخست وزیر فقید فرانسه (1) .........................................................
پاریس، خبرگزاری جمهوری اسلامی 06/06/86 خارجی.سیاسی.فرانسه. ریمون بار.
"ریمون بار" اقتصاددان و نخست وزیر پیشین فرانسه جمعه شب گذشته در بیمارستان "وال دو گراس" پاریس در سن 83 سالگی درگذشت.
قرار است فردا چهارشنبه پیکر این اندیشمند و سیاست مدار فرانسوی با حضور مقامات ارشد و مردم فرانسه به خاک سپرده شود.
در گذشت ریمون بار در فرانسه موجی از واکنش ها را برانگیخت و بیشتر افراد از گروههای سیاسی تا شخصیت های علمی نسبت به مرک او واکنش نشان دادند.
ریمون بار در جزایر "رئونیون" فرانسه در اقیانوس هند از خانواده ای فرانسوی که در سال 1843 در آن مناطق اسکان گزیده بودند، به دنیا آمد.
وی تا 20 سالگی در این جزیره زندگی کرد. بار از اولین شهروندان رئونیون بود که توانست تا مناصب عالی فرانسه پیش رود و از این رو همیشه مورد افتخار مردم آن سرزمین که از جزایر ماورای بحار فرانسه محسوب می شود، بود.
با وجود اینکه مردم رئونیون سالها از ریمون بار دور بودند ولی مرک او تاثر عمیق مردم آن سامان را برانگیخت.
* ریمون بار و سالهای قدرت ریمون بار در سال 1976 به عنوان نخست وزیر "والری ژیسکاردستن" وارد کاخ "ماتینیون" (کاخ نخست وزیری فرانسه ) شد و تا سال 1981 در آنجا ماند.
وی پیش از آن نیز در کابینه دولت وقت فرانسه به عنوان وزیر تجارت خارجی خدمت می کرد و پس از اینکه "ژاک شیراک" از نخست وزیری استعفا داد از سوی ژیسکاردستن به عنوان نخست وزیر به کار دعوت شد. تا آن زمان افکار عمومی فرانسه شناخت زیادی از بار نداشت و او بیشتر در حوزه دانشگاهی علم اقتصاد شناخته شده بود.
ریمون بار در انتخابات ریاست جمهوری سال 1988 به عنوان نامزد راست میانه در برابر "فرانسوا میتران" نامزد سوسیالیست ها و ژاک شیراک نامزد راست ها ایستاد و به این ترتیب با کهنه خواندن رقابت دو حزب سنتی راست و سوسیالیست فرانسه، راه را برای نسل پس از خود یعنی "فرانسوا بایرو" و حزب او باز کرد.
در انتخابات ریاست جمهوری آن سال میتران با 34 درصد آراء در دور اول و 54 درصد در دور دوم در رقابت با شیراک به الیزه راه یافت.
ارتباط ریمون بار با مسایل ایران نیز خود حدیث مفصلی است که در خاطرات منتشره توسط او و دیگر رجال سیاسی فرانسه آمده است. سالهای نخست وزیری ریمون بار در فرانسه مقارن با حضور و اقامت امام خمینی ( ره ) در پاریس است.
* ریمون بار، استاد اقتصاد فرانسه و اروپا ریمون بار در فاصله سالهای 1967 تا 1973 نایب رییس کمیسیون اقتصادی اتحادیه اروپا بود و در سال 1969 سیاست های پولی و مالی این اتحادیه نوپای جوان را طراحی و هدایت می کرد. از همین رو نهادهای اروپایی از جمله "خوزه باروسو"، وی را به عنوان یک اروپایی بزرک ستودند.
تلاشهای علمی بار به عنوان یکی از اساتید دانشگاه "سیانس پو" یا مدرسه عالی علوم سیاسی پاریس نیز مورد یاد آوری "آلن ژوپه" نخست وزیر پیشین و دوست و همکار او قرار گرفته است، تلاشی که به تربیت نسلی از دانش آموختگان این مدرسه در پست های عالی سیاست و اقتصاد فرانسه انجامید.
کتاب مرجع بار در اقتصاد سیاسی با همین نام سالها پیش در ایران ترجمه و به چاپ رسیده است.
ژیسکاردستن که بار را به عنوان "بزرگترین اقتصاددان فرانسه" لقب داده در بیانیه ای به مناسبت مرک وی آورده است که من و او وقتی قدرت را در سال 1981 ترک کردیم، فرانسه در بهترین شرایط اقتصادی خود تا آن زمان قرار داشت. در حالی که دو شوک بزرک نفتی را از سر گذرانده بود، وضع بدهی، کسری بودجه و بیکاری حتی بهتر از اکنون بود.
"نیکلا سارکوزی" رییس جمهوری کنونی فرانسه هم از ریمون بار به عنوان یکی از نمایندگان مکتب اقتصادی فرانسه نام برد که دانش خود را با اعتقاد و تعهدی اروپایی در خدمت مردم کشورش نهاده است.
* ریمون بار و مساله یهود ریمون بار چندین بار از سوی مجامع یهودی و برخی شخصیت های سیاسی به عنوان یک شخصیت ضد یهود مورد ملامت قرار گرفته بود و اظهارات او به عنوان اظهاراتی ضد یهود مورد پیگیری این مجامع قرار گرفت.
سخنان بار چه بود که اینگونه در خاطره یهودیان فرانسه مانده است.
ریمون بار در سوم اکتبر سال 1980 و در زمان نخست وزیری خود زمانی که به کنیسه ای در خیابان "کوپرنیک" پاریس حمله شد، گفته بود: "این حرکت شنیع با هدف ضربه زدن به اسراییلی هایی که در این کنیسه تردد می کنند و فرانسویان بی گناهی که در این خیابان رفت و آمد دارند انجام شد".
این جملات خشم یهودیان فرانسه را برانگیخت و برای بار پرونده سازی کرده و علیه او جنجال فراوان برانگیختند.
اروپام/2093/270/1440/1651 شماره 069 ساعت 12:50 تمام
۰ نفر