۵ شهریور ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9391602
T T
۰ نفر

البرادعی از پیشرفت مذاکرات با ایران خبرداد

۵ شهریور ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9391602
البرادعی از پیشرفت مذاکرات با ایران خبرداد ....................................................
وین،خبرگزاری جمهوری اسلامی 05/06/86 خارجی.سیاسی.هسته ای.آژانس.ایران.
"محمدالبرادعی" مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: در مذاکرات آژانس با ایران پیشرفت هایی حاصل شده است.
وی در گفت وگو با شماره جدید هفته نامه اتریشی "پروفیل" با بیان این مطلب که آژانس با ایران یک برنامه کاری تهیه کرده است، تاکیدکرد: "این اولین پیشرفت طی سالهای اخیر است و ما باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا این همکاری ها واقعا جدی تلقی می شود یا خیر." مدیرکل آژانس افزود: ما همچنین خواستار محدودیت جاه طلبی های هسته ای هستیم و این امر باید همراه با یکدیگر و با یک گفتگوی وسیع امنیتی با ایران و کشورهای همسایه اش و نیز با اسراییل و آمریکا محقق شود.
وی همچنین گفت که چنین گفت وگوی امنیتی اکنون با کره شمالی در حال انجام است و در این زمینه تنها درباره برنامه های اتمی کره شمالی صحبت نمی شود بلکه برای سایر مسایل نیز بحث و تصمیم گیری می شود.
البرادعی در ادامه گفت: این همان چیزی است که در خاورمیانه وجود ندارد.
وی در بخش دیگری از این گفت وگو افزود: یک پیشنهاد اروپایی درباره برنامه های هسته ای ایران وجود دارد که بطور مشترک با آمریکا و روسیه مطرح شد اما متاسفانه درحال حاضر در این زمینه مذاکره ای درجریان نیست و طرفین گفت وگو با یکدیگر مذاکره نمی کنند.
البرادعی همچنین در ارتباط با افراد تاثیرگذار در امر تصمیم گیری درباره مذاکرات هسته ای گفت: ما باید در این روند از افرادی حمایت کنیم که خط گفت وگو را دنبال می کنند و باید موضع آنان را تقویت کنیم زیرا هرچه ایران منزوی تر شود، افراد سرسخت نیز تقویت می شوند.
وی همچنین گفت: شورای امنیت سازمان ملل به ایران فشار آورد چرا که این کشور نخواست غنی سازی اروانیوم را متوقف کند اما به نظر من باید بطور موازی در خصوص این تدابیر مذاکرات مستقیم نیز صورت گیرد، تحریم بدون مذاکره راه حل هیچ مشکلی نخواهد بود.
مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در پاسخ به این پرسش "پروفیل" که اگر ایران دارای بمب اتمی شود آیا تهران از آن استفاده خواهد کرد، گفت: من فکر نمی کنم هیچ کشور در منطقه از سلاحهای اتمی خود استفاده کند مگر اینکه خرد خود را ازدست بدهد.
البرادعی همچنین گفت: عواقب استفاده از چنین سلاحهایی این خواهد بود که کشور استفاده کننده خود را نیز از بین می برد. اکثر کشورها به سلاح هسته ای بعنوان یک تدبیر بازدارنده می نگرند.
جمهوری اسلامی ایران بارها بر صلحآمیز بودن برنامه هسته ای خود تاکید کرده است و بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی در تاسیسات هسته ای ایران نیز نتوانسته اند خلاف این موضوع را ثابت کنند.
مدیرکل آژانس همچنین گفت: کشورها به این دلیل سلاحهای اتمی می خواهند که گمان می کنند در جو بین الملل اهمیت بیشتری می یابند، ما می دانیم که سلاحهای اتمی مشکلات خاورمیانه را حل نمی کند.
البرادعی افزود: اگر کشورها را برای دستیابی به توسعه دمکراتیک و اقتصادی کمک کنیم، انسان ها سریعتر درک خواهندکرد که مذهب، رنک پوست و مسایلی مانند آن، برای یک زندگی بهتر تاثیر نخواهد داشت.
اروپام/2270/371/1440/ 1388 شماره 080 ساعت 12:53 تمام
۰ نفر