۲۵ مرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9389174
T T
۰ نفر

بیانیه آمریکا در مجلس هند جنجال به پا کرد

۲۵ مرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9389174
بیانیه آمریکا در مجلس هند جنجال به پا کرد ..........................................
دهلی نو، خبرگزاری جمهوری اسلامی 25/05/86 خارجی.سیاسی.هند.آمریکا.هسته ای.پیمان.پارلمان.
هر دو مجلس هند روز پنجشنبه به دلیل واکنش و اعتراض شدید جناح چپ و دیگر احزاب مخالف دولت در مورد بیانیه اخیر وزارت امور خارجه آمریکا به جنجال کشیده شد و سپس تعطیل گردید. وزارت خارجه آمریکادر واکنشی فوری به سخنان روز دوشنبه نخست وزیر هند در مجلس این کشور در خصوص محفوظ بودن حق هند در انجام آزمایشات هسته ای اعلام کرد که هر گونه آزمایشات هسته ای توسط هند باعث فسخ قرارداد هسته ای بین هند و آمریکا خواهد شد.
در حالیکه نشست روز پنجشنبه مجلس اعیان هند به روز دیگری موکول شد، مجلس نمایندگان این کشور ادامه نشست خود را برای چند ساعت تعطیل کرد.
در مجلس اعیان، احزاب مخالف شامل "ائتلاف دمکراتیک ملی" به رهبری حزب مخالف دولت "بهارتیا جاناتا" (بی.جی.پی.) و "ائتلاف ملی مترقی متحد" اتحادیه هشت حزب منطقه ای معروف به جبهه سوم از عملکرد دولت به شدت انتقاد کردند.
آنها همچنین "مان موهان سینک" نخست وزیر هند را متهم به دروغ گویی کردند و خواستار استعفای وی شدند.
دراین ضمن در "لوک سبها" (مجلس نمایندگان ) جناح چپ نیز به همراه دیگر اعضای معترض پیمان هسته ای علیه این پیمان خشم خود را بروز دادند.
"کی. یرانائیدو" رهبر ارشد حزب "تیلگو دیسام" به رهبری "چاندرا بابو نائیدو" سر وزیر سابق ایالت آندراپرادش گفت که نخست وزیر بایستی در مجلس حضور پیدا کند و در مورد این وضعیت به ملت توضیح دهد.
"سومنات چترجی" رئیس "لوک سبها" اول برای 30 دقیقه و سپس تا ساعت ناهار نشست مجلس را ترک کرد.
به دنبال بیانیه "سان مک کورمک" سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه در صورت آزمایشات هسته ای توسط هند پیمان همکاری هسته ای بین هند و آمریکا لغو خواهد شد موجی از اعتراضات در پارلمان هند بروز کرد.
"مان موهان سینک" نخست وزیر هند روز دوشنبه طی سخنانی در پارلمان این کشور اظهارداشت که پیمان همکاری هسته ای برنامه راهبردی هسته ای و سیاست خارجی را از هیچ طریق و به هیچ نوع متاثر نخواهد کرد.
"سینک" به پارلمان اطمینان داد که در پیمان دو جانبه همکاری هسته ای چیزی نیست که بتواند برنامه راهبردی هسته ای را تحت تاثیر قرار دهد. بنا بر این حق انجام آزمایشات هسته ای برای هند محفوظ است.
آساق/ک./2165/310/ شماره 102 ساعت 16:30 تمام
۰ نفر