۲۹ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9385080
T T
۰ نفر
روزنامه سوئدی:قربانیان سلاحهای شیمیایی درایران هنوزبه حقوق خودنرسیده اند .....................................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 29/03/86 داخلی.خارجی.سیاسی.سوئد.ایران.
روزنامه معروف سوئدی "سونسکاداگبلادت" در شماره روز گذشته خود به نقل از خانم "بیته هامارگرن" خبرنگار برجسته این روزنامه، گزارش ویژه ای درباره وضعیت قربانیان سلاحهای شیمیایی در ایران منتشر کرد.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا، بخشی از این گزارش دو صفحه ای که همراه با عکس هایی به چاپ رسیده است ، به گفت و گو با دکتر "گوستاو اندرشون" پزشک و محقق ارشد موسسه مطالعات دفاعی سوئد اختصاص یافته است.
این محقق سوئدی با اشاره به سفرهای مکرر خود به ایران از سوی سازمان ملل تاکید کرد: کارشناسان در کشورهای سوئیس و بلژیک تایید کرده اند ماده ای که درون بمب های عمل نکرده عراقی درزمان جنک علیه ایران استفاده شده بود، از نوع "گاز خردل" و "گاز اعصاب" بوده است.
بر اساس این گزارش، علیرغم وجود مدارک و گزارش های دقیق و عمیق درباره این مواد، مستندات سازمان ملل راه به جایی نبرده است.
به نوشته این روزنامه سوئدی هرچند که سازمان ملل استفاده از سلاح شیمیایی را محکوم کرده است، اما هرگز سخنی از اینکه چه کسی مسبب و در پشت استفاده از این سلاحهای شیمیایی بوده، به میان نیاورده است.
دکتر اندرشون که از اعضای هیات اعزامی سازمان ملل و گردآورنده مدارک استفاده عراق از سلاح شیمیایی بوده است، در ادامه می افزاید : وقتی مدرک و سند وجود دارد ، این بی تفاوتی سازمان ملل بسیار عجیب و شگفت آور بود و در حقیقت چون قربانیان سلاح شیمیایی از کشور مطلوب غرب نبوده اند ، درباره این قربانیان سکوت اختیار شد.
وی گفت: وقتی معلوم شد که برای چهارمین بار قرار است هیات سازمان ملل دراین خصوص به ایران اعزام شود، من ازهمراهی آنها خودداری کردم چون احساس می کردم که این بازی سیاسی است و ما اصولا دراین خصوص به مدارک بیشتری نیاز نداشتیم.
دکتر اندرشون که از جانب سازمان ملل همچنین برای بررسی و تحقیق درباره اتهامات متقابل عراق علیه ایران در مورد کاربرد سلاح شیمیایی، به عراق نیز اعزام شده بود، پس از تحقیقات در این زمینه می گوید : ما هیچ چیزی حاکی از صحت ادعاهای عراق علیه ایران پیدا نکردیم.
به گفته این پزشک و محقق ارشد مطالعات دفاعی سوئد، ایران در سال 1983 زمانی که پیروزی هایی را بدست آورد، هشدارداد و اعلام کرد که صدام از سلاحهای شیمیایی علیه نیروهای ایرانی استفاده می کند،اما غربی ها چنین تصور می کردند که این هشدار صرفا تبلیغات جنگی از سوی یک طرف درگیر، علیه طرف دیگر است، تااینکه ایران مجروحین و مصدومین شیمیایی را به بیمارستان های اروپا ازجمله کشور سوئد اعزام کرد و پس از آن بود که به وضوح مشاهده شد این قربانیان در معرض گاز خردل قرار گرفته و مصدوم شده اند.
سیام. 1723-1344-1324 شماره 154 ساعت 20:17 تمام انتهای پیام P29.31-20-17
۰ نفر