۲۶ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9384524
T T
۰ نفر
آمریکا باردیگر با اجرای طرح انتقال گاز ایران به شبه قاره مخالفت کرد ...................................................................
اسلام آباد ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 26/03/86 خارجی.سیاسی.پاکستان.بوچر.
"ریچارد باوچر" دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای مرکزی و جنوبی که در اسلام آباد بسر می برد، بار دیگر مخالفت واشنگتن را با اجرای طرح انتقال گاز ایران به شبه قاره اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، وی جمعه شب در گفت وگو با شبکه تلویزیونی "ا.آر.وای" پاکستان، تصریح کرد: آمریکا با کشورهایی که در ایران سرمایه گذاری و یا همکاری های اقتصادی داشته باشند، برخورد خواهد کرد.
باوچر با بیان اینکه در اجرایی شدن این طرح ملاحظاتی داریم، افزود: سیاست واشنگتن این است که هیچ کشوری با ایران معامله اقتصادی نکند و در این غیر صورت باید نظر آمریکا نیز تامین شود.
دستیار وزیر امور خارجه آمریکا افزود: آمریکا نیاز و تامین انرژی برای پاکستان را به رسمیت می شناسد و واشنگتن در این مورد راه های مختلفی را بررسی می کند.
به گفته وی ،هم اکنون واشنگتن در تامین برق از آسیای مرکزی به پاکستان که تا چند سال آینده عملی خواهد شد، همکاری دارد.
باوچر افزود: سعی داریم به پاکستان برای رفع بحران انرژی کمک کنیم و منابع جدیدی را بدون انحصار ایران به دست بیاوریم.
وی درباره روابط تجاری کشورهای اروپایی با ایران نیز گفت: اروپایی ها همکاریهایی در زمینه نفت و گاز باایران دارند اما آنها نیز مانند واشنگتن از فعالیت های هسته ای این کشور که برای تسلیحات اتمی است، خسته شده اند.
دستیار وزیر امور خارجه آمریکا افزود: باور نمی کنم که پاکستان بخواهد یک قدرت دیگری اتمی در همسایگی خود داشته باشد.
ریچارد باوچر سه روز پیش به منظور ملاقات با مقامات پاکستانی وارد اسلام آباد شد.
این مقام آمریکایی در جریان این سفر با "محمد فاروق" قاضی بازنشسته و رییس کمیسیون انتخابات کشور پاکستان ملاقات و با وی در خصوص انتخابات عمومی سال 2007 میلادی گفت وگو کرد.
باوچر همچنین با "خورشید محمود قصوری" وزیر خارجه و "آفتاب احمدخان شیر پائو" وزیر کشور پاکستان ملاقات کرد.
وی با حضور در ایالت بلوچستان با مقام های این ایالت و تعدادی از رهبران بلوچ گفت وگو کرد و از مرز چمن بین دو کشور افغانستان و پاکستان نیز بازدید به عمل آورد.
کارشناسان سیاسی مقیم اسلام آباد بر این باورند که باوچر در این سفر در مورد بحران قضایی ناشی از برکناری "چوهدری افتخار محمد"، خودداری پاکستان از اجرای وضعیت فوق العاده و یا حکومت نظامی، حفظ ژنرال "پرویز مشرف" در پست ریاست جمهوری وهمکاری احزاب مخالف بخصوص "بی نظیر بوتو" رهبر حزب مردم و نخست وزیر سابق و در تبعید این کشور با دولت گفت وگو می کند.
به باور این کارشناسان، وی همچنین حل مساله یونیفورم (لباس نظامی ) ژنرال مشرف، انتخابات آینده و برخورد شدیدتر با عوامل افراطی گرا را در دستور کار خود دارد.
آساق/2021/235/1071/1543 شماره 057 ساعت 14:10 تمام انتهای پیام P26.34-14-10
۰ نفر