۱۵ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9382496
T T
۰ نفر
هاشمی رفسنجانی: امام پس از کاپیتولاسیون به استبداد و استعمار حمله برد ....................................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 14/03/86 داخلی.سیاسی.رفسنجانی.امام.
آیت الله اکبرهاشمی رفسنجانی رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام دوشنبه شب در جمع زائران مرقد مطهر امام خمینی (ره ) گفت: امام پس از کاپیتولاسیون علاوه بر استبداد، استعمار را نیز مورد حمله قرار داد.
به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، وی حضور پرشور مردم در هجدهمین سالگرد ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره ) را یک هدیه برای مسوولان نظام دانست.
آیت الله هاشمی رفسنجانی که به مناسبت سالگرد قیام 15 خرداد با عزاداران خمینی سخن می گفت، با تاکید براینکه ازاین مردم وفادار وآگاه برای این حضور باید تشکر کرد، گفت: این اجتماعات برای دشمنان انقلاب دلسردکننده و برای دوستان دلگرم کننده است.
وی حضور پرشور مردم را در شرایطی که دشمنان برای نظام خط و نشان می کشند، بسیار تعیین کننده دانست.
هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به اینکه در رهبری امام خمینی (ره ) نمونه هایی از اعجاز دیده می شود، گفت: بهترین رهبران دنیا کسانی هستند که هدفی را در مبارزه و برنامه خود اعلام کنند که محور آن، تجمع جامعه حول آن هدف باشد و علاوه بر این، تصمیمات را در زمان مناسب و به موقع اتخاذ کنند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام آینده نگری و قاطعیت را از دیگر ویژگی های رهبران موفق دانست وخاطرنشان کرد: بهترین رهبران دنیاپیامبران و موثرترین آن پیامبر معظم اسلام (ص ) است.
وی بااشاره به مدیریت صحیح حضرت امام خمینی (ره ) درنهضت اسلامی و آغازی به موقع برای این نهضت، تصریح کرد: امام، زمان آغاز مبارزه را پس از رحلت آیت الله العظمی بروجردی قرار داد که در این زمان حوزه علمیه قم به سن بلوغ خود رسیده بود.
هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به عزم رژیم پهلوی و اربابان غربی آنان برای شکستن قدرت روحانیت و ازبین بردن مرکزیت حوزه علمیه قم و انتقال آن به نجف و سد کردن راه حرکت امام، گفت: در این زمان امام به درستی تصمیم گرفت که رژیم را بشکند و در این راه اولین برخورد ایشان با تصویب نامه انجمن های ایالتی و ولایتی بود.
وی با اشاره به تاکیدات حضرت امام در خصوص وحدت روحانیت، گفت: این خط تا ابد به عنوان مسیری روشن از سوی امام در مقابل روحانیت قرار دارد.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: امام مبارزات را دینی و ملی و بر مبنای اسلام و قرآن و متکی به مردم معرفی کرد و گفت: این تصمیم امام بسیار راهبردی بود، از این جهت که اگر در مبارزه تکیه بر مردم باشد موثر و پایدار و شکست ناپذیر خواهد بود.
هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به اتخاذ شیوه های متعدد از سوی رژیم پهلوی برای مسدود کردن راه امام، پایه ریزی طرح آمریکایی انقلاب سفید شاه و مردم را از آن جمله دانست و اظهار داشت: امام پس از این اقدام در تصمیمی به موقع و درست به دنبال حرکت رژیم به مصاف شخص شاه و دربار رفت و چهره واقعی شاه و دربار را به مردم معرفی کرد.
وی ادامه داد: رژیم تصمیم گرفته بود که این مساله را به رفراندوم مردم بگذارد اما به دلیل روشنگری های امام استقبالی از این طرح نشد و بر این اساس شاه تصمیم به انتقام گرفت و بدترین کار ممکن یعنی حمله به حوزه علمیه را انجام داد اما در نهایت برخورد شجاعانه و قاطعانه امام شاه را پشیمان کرد.
هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به بیانیه حضرت امام (ره ) که در آن شاه پرستی را غارت گری معرفی کرده بود، گفت: چنین بیانیه ای در تاریخ انقلاب های جهان بی نظیر بود و این تصمیم بجای امام، ابهت شاه را شکست.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اقدام رژیم پهلوی پس از این ماجرا برای دستگیری امام، گفت: رژیم با گرفتن امام این زمینه را به وجود آورد که ظرف چند روز مردم بطور خودجوش به خیابان ها بریزند و 15 خرداد را بیافرینند.
وی 15 خرداد را باعث مصمم تر شدن مردم در انقلاب دانست و تصمیم مناسب و بجای امام در مقابله با کاپیتولاسیون را یکی دیگر از اقدامات مدیریتی امام معرفی کرد و گفت: امام ازاین فرصت مناسب استفاده کردند که این نشان از رهبری الهی ایشان دارد.
هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: امام پس از ماجرای کاپیتولاسیون علاوه بر حمله به استبداد، استعمار را نیز مورد حمله قرار داد. استبداد و استعمار معمولا منافع مردم را با هم غارت می کنند اما امام پیوند این دو را گسست و به هر دو حمله ور شد که همین مساله منجر به تبعید امام شد.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام درادامه با اشاره به تبعید امام به ترکیه و پس از آن به نجف و حرکت های مبارزاتی سنجیده امام در نجف، گفت: امام در مدت حضور خود در نجف بحث حکومت اسلامی و ولایت فقیه را به صحنه آورد.
وی اقدامات امام در فرانسه را کارستان معرفی کرد و اظهار داشت: در چند ماهی که امام در پاریس بودند با رسانه های دنیا ارتباط داشتند و هر چه حرف در دل خود داشتند به مردم دنیا رسانده و سراسر دنیا را با پیام انقلاب اسلامی آشنا کردند که همین اقدامات امام باعث افزایش فشار به شاه و اقدام وی به فرار شد.
هاشمی رفسنجانی در ادامه با اشاره به مدیریت اعتصابات از سوی حضرت امام (ره )، گفت: این مساله گر چه رژیم را فلج می کرد اما مشکلاتی را هم برای مردم پیش می آورد که امام با درایت با تشکیل کمیته ای، آنان را مامور کرد که مشکل سوخت مردم را حل کنند و اعضای این کمیته نیز توانستند با صحبت هایی که با کارکنان اعتصاب کننده صنعت نفت داشتند موضوع را حل کنند.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل دولت موقت را از دیگر تصمیمات بجای امام دانست که همه را متعجب کرد و گفت: در مقطعی در کشور دو دولت وجود داشت، یکی دولت بختیار که خود را رسمی می دانست و دولت دیگر دولت منصوب به امام که متکی به مردم بود که دولت به اصطلاح رسمی بختیار بیش از چند روزی در مقابل دولت امام تاب مقاومت نیاورد و از هم پاشید.
وی برگزاری رفراندوم جمهوری اسلامی، تصویب قانون اساسی، تشکیل مجلس، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، حفظ شجاعانه ارتش، برغم مخالفت های برخی را از جمله تصمیمات راهبردی امام پس از انقلاب دانست.
هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: در جنک نیزامام هدف نهایی را محاکمه صدام و گرفتن غرامت تعیین کرد و دنیا همه فهمیده بودند که تکلیف آنها چیست و جنک پیش رو جنگی کوتاه نخواهد بود.
وی ادامه داد: وقتی شرایط به گونه ای شد که جنک نباید ادامه پیدا می کرد، امام با قاطعیت تصمیم مهم مدیریتی و الهی خود را گرفتند که نتیجه آن این بود که شورای امنیت صدام را به عنوان متجاوز معرفی کرد. امام پس از آن سیاست سازندگی را در پیش گرفت که ثمره های مطلوبی به دنبال داشت.
رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم به تاسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را یکی از راهبردی ترین تصمیمات امام دانست و گفت: از روز تشکیل مجمع تشخیص مصلحت نظام هیچ مشکل لاینحلی بین شورای نگهبان و مجلس وجود ندارد.
وی در پایان مجموعه اعضای بیت حضرت امام (ره ) را مجموعه ای با ارزش عنوان کرد و گفت: فعالیت بیت مکرم امام و بنیاد حفظ آثار امام حضور امام در جامعه را تضمین می کند.
سیام 1535/شبس/1770 شماره 001 ساعت 10:00 تمام انتهای پیام P15.03-10-00
۰ نفر