۷ خرداد ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9381203
T T
۰ نفر
یک مقام قزاق: اجازه نخواهیم داد از خاک ما علیه هیچ کشوری استفاده شود ......................................................................
تهران، خبرگزاری جمهوری اسلامی 07/03/86 خارجی.سیاسی.قزاقستان.
قزاقستان برخی گزارش های رسانه یی درمورد استفاده ی آمریکا از خاک قزاقستان را برای انجام اقداماتی احتمالی برضد ایران یک "اشتباه بزرک" خواند و گفت، کشورش در هیچ اقدام آمریکا علیه هیچ کشوری در منطقه شرکت نمی کند.
"یورگان کازیخانف"، معاون وزیر خارجه قزاقستان در گفت وگو با پایگاه اینترنتی "العربیه نت" همچنین هرگونه توافق واشنگتن و آستانه را برای احداث یک پایگاه آمریکایی در خاک قزاقستان، منتفی دانست.
وی افزود: هیچ گفت وگویی درباره امکان استفاده از خاک قزاقستان برای حمله به ایران انجام نشده است. این مساله هیچگاه مطرح نبوده و مطرح هم نخواهد شد.
معاون وزیر خارجه قزاقستان در ادامه گفت: "ما روابط حسنه و همکاری استراتژیک با واشنگتن داریم. ما خواستار ادامه این همکاری هستیم و آمریکا هم تاکنون با ما درباره ی احداث پایگاه نظامی و یا استفاده از خاک ما برای هرگونه اقدام نظامی، گفت وگو نکرده است." در همین رابطه "مراد سلطانف" رییس پارلمان قرقیزستان هم به العربیه- نت گفت: درصورتیکه آمریکا بخواهد از پایگاه نظامی اش در "ماناس" واقع در بیشکک، برای اهدافی خارج از چارچوب عملیات مبارزه با تروریسم درافغانستان استفاده کند، ما اقدام به بستن آن خواهیم کرد.
وی افزود: مسئولیت این پایگاه، صرف مبارزه با تروریسم در افغانستان عنوان شده است و قرقیزستان هرگز اجازه نخواهد داد که از خاکش برای هرگونه اقدام نظامی علیه کشورهای هم پیمان استفاده شود.
پایگاه آمریکا در فرودگاه ماناس در دسامبر 2001 با موافقت سازمان ملل و برای مبارزه با تروریسم در افغانستان در کشور قرقیزستان احداث شد.
در این پایگاه یک هزار نظامی آمریکایی مستقر هستند.
مترجمام/1369/ 1442 شماره 054 ساعت 21:11 تمام انتهای پیام P07.06-21-11
۰ نفر