۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9378133
T T
۰ نفر
آخرین وضعیت نامزدهای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا .........................................................
نیویورک ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/02/86 خارجی.سیاسی.آمریکا.بوش.
نتایج نظرسنجی های مشترک موسسه گالوپ و روزنامه یو اس ای تودی نشان می دهد سناتور هیلاری کلینتون از ایالت نیویورک پس از برگزاری نخستین مناظره بین نامزدهای حزب دمکرات برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2008، از رقیب اصلی خود یعنی سناتور باراک اوباما 15 درصد پیشی گرفته است.
در میان جمهوریخواهان نیز رودی جولیانی شهردار سابق ایالت نیویورک همچنان 14 درصد جلوتر از جان مک کین سناتور ایالت آریزونا است.
کلینتون تنها نامزد در میان دو حزب است که پس از برگزاری مناظره ، موفق شده است میزان حمایت ها از خود را افزایش دهد.
هم اکنون 38 درصد از دمکرات ها و رای دهندگانی که به حزب دمکرات تمایل دارند از او حمایت می کنند که نسبت به سه هفته قبل 7 درصد افزایش داشته است.
میزان حمایت ها از اوباما نیز 23 درصد است که 3 درصد کمتر از قبل است.
همچنین 34 درصد از رای دهندگان جمهوریخواه و کسانی که به این حزب تمایل دارند از جولیانی و 20 درصد نیز از مک کین حمایت می کنند.
"چارلز فرانکلین" Franklin Charles استاد علوم سیاسی در دانشگاه ویسکانسین نیز که این نظرسنجی ها را مورد بررسی قرار داده است روز سه شنبه گفت باتوجه به اینکه 18 ماه تا زمان برگزاری انتخابات باقی مانده است بسیار زود است که بتوان به این نتایج اطمینان کرد.
به گفته وی در این مرحله، بیشتر مناظرات توسط فعالان احزاب مورد توجه قرار می گیرد مگر آنکه نامزدی مرتکب یک اشتباه بسیار بزرک شود.
در عین حال "مارک پن" Penn Mark نظریه پرداز تبلیغاتی خانم کلینتون، افزایش حمایت ها از کلینتون را مربوط به عملکرد وی در نخستین مناظره دانست که در 26 آوریل برگزار شد.
در این نظرسنجی که از روز جمعه تا یکشنبه انجام شد، یک هزار و 10 فرد بزرگسال شرکت کرده اند. نظرسنجی های یو اس ای تودی نشان می دهد اشتیاق در بین هر دو حزب برای کسانی که هنوز نامزد انتخابات نشده اند نیز زیاد است به عنوان مثال در حزب دمکرات، 14 درصد از مردم می خواهند ال گور معاون سابق رییس جمهوری آمریکا به عنوان رییس جمهور انتخاب گردد. به این ترتیب الگور پس از کلینتون و اوباما در رتبه سوم قرار دارد.
اما در جمهوریخواهان نیز حمایت از "فرد تامسون" سناتور سابق تنسی 13 درصد و "نیوت گینگریچ رییس سابق مجلس نمایندگان آمریکا 8 درصد است که البته هیچ کدام از آنها نیز نامزد نشده اند.
در همین حال میزان حمایت ها از جرج بوش رییس جمهوری آمریکا به 34 درصد کاهش یافته است.
چنانچه گزینه حزب جمهوریخواه به انتخاب بین جولیانی یا مک کین برسد، جمهوریخواهان با 56 درصد آرا شهردار سابق نیویورک را انتخاب خواهند کرد و مک کین تنها 38 درصد از این آمار را در اختیار دارد.
دمکرات ها نیز بین کلینتون و اوباما با 56 درصد آرا کلینتون را انتخاب و 37 درصد نیز از اوباما حمایت می کنند.
این درحالی است که 35 درصد از حامیان کلینتون علت حمایت از وی را تجربه او دانسته اند، 23 درصد موضع وی در مورد مسائل مختلف ، 17 درصد بخاطر زن بودن او و 10 درصد دیگر نیز بخاطر بیل کلینتون همسر او از وی حمایت می کنند.
در این میان 37 درصد از حامیان اوباما می گویند علت حمایت از او دوست نداشتن کلینتون و اینکه کلینتون بیش از اوباما دو قطبی است .
10 درصد معتقدند اوباما از فرصت بهتری برای انتخاب شدن به عنوان رییس جمهوری برخوردار است. در این میان سه درصد از حامیان کلینتون معتقدند او از فرصت بهتری برای انتخاب شدن به عنوان رییس جمهوری برخوردار است.
در این نظرسنجی میزان حمایت ها از بوش 34 درصد بوده است. به این ترتیب این هشتمین ماه متوالی است که میزان حمایت ها از بوش زیر 40 درصد بوده است که این طولانی ترین مدت است که میزان حمایت ها از یکی از روسای جمهوری نوین آمریکا زیر 40 درصد مانده است.
اروپام 2252 / 360 شماره 004 ساعت 25:02 تمام انتهای پیام P19.02-25-57
۰ نفر