۱۹ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9377985
T T
۰ نفر
میراث شوم حمله به عراق بر روزهای پایانی نخست وزیری بلر سایه انداخته است ......................................................................
لندن، خبرگزاری جمهوری اسلامی 19/02/86 خارجی.سیاسی.انگلیس.بلر.عراق.
در حالیکه انتظار می رود، "تونی بلر" نخست وزیر انگلیس در روزهای آینده از این سمت پس از 10 سال استعفا کند، میراث شوم همراهی وی با دولت آمریکا در تهاجم به عراق روز چهارشنبه همچنان گریبانگیر وی را در پارلمان گرفت.
بلر در نشست هفتگی پرسش و پاسخ در مجلس عوام که انتظار می رود آخرین یا یکی از آخرین جلسات حضور وی در پارلمان با عنوان نخست وزیر باشد، در پاسخ به سوال دو نماینده حزب محافظه کار بر صحیح بودن تصمیم خود پافشاری کرد.
"پیتر لاف" از نمایندگان حزب محافظه کار خطاب به بلر گفت: من از افرادی بودم که به جنک عراق رای دادم. اما به نظرم اکنون فرصت معذرتخواهی شما از اشتباه در قضاوت (آغاز جنک ) فرا رسیده است.
بلر که تصمیم مشارکت دولت وی در حمله به عراق تاثیر به سزایی در کاهش محبوبیت وی و حزب حاکم کارگر نزد افکار عمومی کشورش داشته، در واکنش به این اظهار نظر عوامل القاعده را مسوول بحران خشونتهای خونین عراق دانست.
به گفته بلر، نظامیان انگلیسی یا آمریکایی نقشی در بحران جاری عراق ندارند، بلکه عواملی که وی به آنها اشاره کرد قصد نابود کردن چشم انداز دمکراسی در آن کشور را دارند.
نخست وزیر انگلیس که در این جلسه هدف انتقاد "دیوید کامرون" رهبر حزب محافظه کار بر سر مسائل داخلی قرار گرفته بود که دولت وی را در روزهای آخر آن "مرده ای در قید حیات" معرفی کرد، در پاسخ به سوالی درباره تبعات منفی جنک عراق، پیشنهاد عقب نشینی از آن کشور را "اشتباهی ژرف" دانست.
"ادوارد لی" نماینده دیگر حزب محافظه کار با بیان اینکه وی نیز به جنک عراق رای داده، توجه بلر را به ضرورت بازنگری در سیاست عراق و درخواست عقب نشینی از آن کشور حتی در میان نمایندگان کنگره آمریکا جلب کرد.
با این وجود، نخست وزیر انگلیس گفت، با این پیشنهاد "عمیقا اشتباه" حتی اگر از آن سوی آتلانتیک یعنی آمریکا باشد، مخالف است.
بلر تاکید کرد: وقتی باید از عراق برویم که زمان مناسب باشد.
وی با اعتراف به اینکه شرایط عراق دشوار و چالش انگیز است، موضع قبلی خود را در زمینه عقب نشینی درباره اینکه تا "پایان کار باید در عراق ماند" تکرار کرد.
اظهارات اخیر بلر در توجیه حمله نظامی به عراق و اشغال آن کشور در پی افزایش فشار اپوزیسیون بر دولت کارگری و ناکامی این حزب در انتخابات محلی هفته گذشته مطرح می شود.
افکار عمومی انگلیس، ناتوانی بلر در مدیریت تبعات جنک عراق را میراث منفی دولت ده ساله او در عرصه سیاست خارجی و داخلی این کشور می داند و کارشناسان این نارضایتی را در شکستهای انتخاباتی اخیر حزب حاکم کارگر موثر می دانند.
در این میان، روزنامه "ایندیپندنت" نیز از احتمال تغییر بنیادین سیاست دولت انگلیس در خاورمیانه از جمله در قبال عراق در پی استعفای نزدیک بلر از نخست وزیری و جایگزینی "گوردون براون" وزیر دارایی به جای وی خبر داده است.
انگلیس که پس شرکت در حمله به عراق 7 هزار و یکصد نیروی نظامی در مناطق جنوبی آن کشور به ویژه در بصره مستقر کرده، قصد دارد در ماههای آینده حدود یکهزار و 600 نفر از این نیروها را از عراق خارج کرده و تعداد مشابهی را به افغانستان اعزام کند.
تلفات این نیروها در عراق در چهار سال اخیر به 148 نفر رسیده است.
اروپام 345 شماره 149 ساعت 47:16 تمام انتهای پیام P19.16-47-46
۰ نفر