۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9377631
T T
۰ نفر

بلغارستان از استقلال کوزوو حمایت کرد

۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۶، ۰:۰۱
کد خبر: 9377631
بلغارستان از استقلال کوزوو حمایت کرد ..............................................
بلگراد، خبرگزاری جمهوری اسلامی 17/02/86 خارجی.بلغارستان.کوزوو نخست وزیر بلغارستان، امروز (دوشنبه ) در یک کنفرانس مطبوعاتی در مسکو، گفت که صوفیه از طرح نماینده سازمان ملل دایر بر استقلال کوزوو با نظارت جامعه بین المللی، حمایت می کند.
"سرگئی استانیشوو" که امروز برای یک سفر دو روزه عازم روسیه شد، فردا با "ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری و "میخاییل فرانکوو" نخست وزیر روسیه درباره گسترش روابط دو کشور و مسایل منطقه بالکان بویژه آینده سیاسی کوزوو، گفت وگو و تبادل نظر می کند.
نخست وزیر بلغارستان در این کنفرانس خبری افزود: پیشنهاد "مارتی آهتیساری" نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور کوزوو، طرحی متعادل است و اتحادیه اروپا که بلغارستان نیز عضو آن است، از این طرح به عنوان عامل ثبات و صلح پایدار برای منطقه بالکان حمایت می کند.
وی افزود که مساله کوزوو بایستی از طریق مذاکره در ساختار شورای امنیت سازمان ملل حل شود.
استانیشو همچنین تاکید کرد که آینده سیاسی استان جنوبی صربستان نباید در خارج از شورای امنیت حل شود.
وی افزود: به رسمیت شناختن استقلال کوزوو بطور یکجانبه از سوی برخی از کشورها، نه تنها نمی تواند ثبات را در این منطقه از اروپا تضمین کند، بلکه در دراز مدت می تواند عواقب خطرناکی را برای تمامی منطقه در برداشته باشد.
نخست وزیر بلغارستان، تصریح کرد که از حدود 9 سال پیش حکومت بلگراد هیچ گونه حاکمیتی بر "کوزوو" استان خودمختار و جدایی طلب جنوب صربستان نداشته است.
وی همچنین تاکید کرد در صورتی که کوزوو در درون مرزهای صربستان باقی بماند، در 30 تا 40 سال آینده اکثریت جامعه نژادی در صربستان را آلبانیایی تباران تشکیل خواهند داد.
بلغارستان که در کنار رومانی در ژانویه سال جاری میلادی به عضویت اتحادیه اروپا در آمده است، روابط نزدیکی با روسیه بویژه در زمینه اقتصادی دارد. روسیه عمده ترین تامین کننده گاز و نفت بلغارستان است.
شبد/اروپام/255/1460 شماره 166 ساعت 54:20 تمام انتهای پیام P17.20-54-44
۰ نفر